گزارش دیدار اعضای هیأت علمی ورودی ۹۸ و ۹۹ با هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸ کد : ۲۰۵۸۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۰۴۵
دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، اعضای جدید هیأت علمی پژوهشگاه را، آرامش خاطر خود برای حفظ اصالت روحیه‌ی علمی و سرزندگی پژوهشگاه به‌ویژه بعد از بازنشستگی استادان‌ برجسته و به‌نامی هم‌چون استاد پورنامداریان و استاد عاصی و ... برشمرد. دکتر قبادی به همه‌ی اعضای جلسه و متناسب با شأن و بالندگی آنها دو بیت از شاهنامه‌ی فردوسی بزرگ را تقدیم کرد: اگر بر درخت بَرومند، جای نیابم که از بر شدن نیست رای پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند
گزارش دیدار اعضای هیأت علمی ورودی ۹۸ و ۹۹ با هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه


گزارش دیدار اعضای هیأت علمی ورودی 98 و 99 با هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه
 
به همت دفتر امور هیأت علمی 28 بهمن‌ماه 1399، جلسه‌ی دیدار اعضای هیأت علمی ورودی سال‌های 1398 و 1399 با هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. این جلسه به‌دلیل شرایط کرونایی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت مجازی برگزار شد و در ابتدای جلسه دکتر حمید سجادی سرپرست دفتر امور هیأت علمی با عرض خیرمقدم به اعضای هیأت علمی و تشکر از هیأت رئیسه بابت حضور و همراهیشان، توضیح داد که جلسه‌ی این ماه به اعضای هیأت علمی ورودی دوسال اخیر اختصاص دارد و این‌که امید به برگزاری جلسه حضوری و نهایتاً میسر نشدن این امر بنابه شرایط کرونایی که کماکان تداوم دارد، علت تأخیر در برگزاری این جلسه بوده است. با این وصف وی از آشنایی با بسیاری از اعضای هیأت علمی جدید سخن گفت و جذب چنین استادان‌ برجسته‌ای را از افتخارات پژوهشگاه برشمرد.
در ادامه دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، اعضای جدید هیأت علمی پژوهشگاه را، آرامش خاطر خود برای حفظ اصالت روحیه‌ی علمی و سرزندگی پژوهشگاه به‌ویژه بعد از بازنشستگی استادان‌ برجسته و به‌نامی هم‌چون استاد پورنامداریان و استاد عاصی و ... برشمرد. دکتر قبادی به همه‌ی اعضای جلسه و متناسب با شأن و بالندگی آنها دو بیت از شاهنامه‌ی فردوسی بزرگ را تقدیم کرد:
اگر بر درخت بَرومند، جای   نیابم که از بر شدن نیست رای
پی افکندم از نظم کاخی بلند   که از باد و باران نیابد گزند

دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی نیز از آشنایی با برخی از استادان‌ جوان قبل از ورود به پژوهشگاه از طریق آثار و کتاب و مقالات سخن به میان آورد و شنونده‌ی نظرات، پیشنهادات و انتقادهای آن‌ها شد و پژوهشگاه را نیازمند نگاه تازه و باطراوات اعضای هیأت علمی جدید دانست.
جلسه مذکور طی رویه‌ی معمول با هدف آشنایی بیشتر و صمیمانه‌تر اعضای هیأت علمی جدید با اعضای هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه و مدیران ذی‌ربط برگزار شد و اعضای به تحصیلات و مختصری فعالیت‌های علمی و اجرایی خود اشاره کردند. با این حال جلسه روی دیگری نیز داشت و آن استفاده از نظرات بدیع اعضای جدیدالورود در ارتقاء هرچه بیشتر فعالیت‌های علمی و بهبود عملکرد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. اعضای جدیدالورود از معاونت‌ها و اقدام مجدانه‌ی هیأت جذب و ریاست پژوهشگاه در پاسداشت و وسواس‌های آکادمیک و مراقبت از دقائق علمی برای جذب اعضای هیأت علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، هم‌چنین حمایت‌های بی‌دریغ و همه‌جانبه هیأت جذب در تمامی مراحل طولانی و دشوار بوروکراتیک و اداری و شروع به فعالیت اعضای هیأت علمی در پژوهشگاه تجلیل کردند.
معرفی و گفت‌وگو
در بخشی از گفت‌وگوها پیشنهاد تشکیل شورای پشتیبانی برای دفتر مدیریت همکاری‌های بین‌المللی ارائه شد. هم‌چنین ایده‌هایی برای بسط مفهوم کاربردی‌سازی و فاصله‌ای که از علم تا کاربرد آن می توان متصور بود، انتظار اعضای هیأت علمی از معاونت پژوهشی در به‌سرانجام رساندن حلقه‌های پژوهشی، از دیگر مباحث این جلسه بود.
معرفی اعضاء به ترتیب قرار گرفتن اسامی در سامانه انجام گرفت، با این وصف هر یک اعضای محترم هیأت علمی ضمن معرفی خود و فعالیت‌های‌شان، نقطه نظرات و درخواست‌ها و پیشنهادات خود را نیز با هیأت رئیسه درمیان گذاشتند:
دکتر جعفریان، دکتر آلا وحیدنیا و دکتر شاکری بر اهمیت ارتباطات ‌بین‌الملل ‌تأکید داشتند و از اهمیت رصد اوضاع ‌بین‌المللی و ضرورت توجه به محدودیت‌های ‌بین‌المللی سخن گفتند. در این میان دکتر شاکری به طرح فرصت بین‌تمدنی به‌مثابه فضایی امکان بخش برای فعالیت‌های ‌بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره داشت.
دکتر اردبیلی از محدودیت‌های ساختاری برای فعالیت‌های ‌بین‌المللی سخن گفت و این که توجه به چنین ساختاری باید تبیین‌کننده‌ی انتظارات از فعالیت‌های ‌بین‌المللی پژوهشگاه باشد.
دکتر اصفهانی ضمن سپاس از تسهیل‌گری مدیریت دفتر امور ‌بین‌الملل (دکتر حسینی)، در تحقق فعالیت ‌بین‌المللی - فعالیت به عنوان استاد راهنمای پروژه‌های دانشجویان خارجی در کشور آلمان- مسائل بخش انگلیسی سایت پژوهشگاه را طرح کرد و بر ضرورت سامان‌یابی و پایداری اطلاعات و یک‌دستی فرمت رزومه‌ها ‌تأکید داشت.
دکتر مولایی قلیچی ضمن طرح ارتقاء امکان دسترسی به پایگاه‌های علمی برای انجام فعالیت‌های ‌بین‌المللی از امکان و ضرورت ارتقاء نشریات پژوهشگاه در دوزبانه‌کردن مجلات هم‌چنین ضرورت انجام طرح‌نامه‌ی مشترک و میان‌رشته‌ای را مورد ‌تأکید قرار داد و با این توضیح طرح حلقه‌های پژوهشی را ایده‌ی مهم برشمرده و پی‌گیر سرانجام این طرح شد. دراین راستا دکتر شقاقی نیز با قدردانی از فعالیت گروهی و مشترک که در قالب حلقه‌های پژوهشی توسط معاونت پژوهشی پژوهشگاه طراحی و تدوین شده، پی‌گیر سرانجام تصویب آن شد.
دکتر زعفرانچی نیز با اشاره به ضرورت نیاز محور بودن پژوهش‌ها و طراحی تعاملات داخلی بر امکان بخشی حلقه‌های پژوهشی در این راستا ‌تأکید داشت. وی هم‌چنین توجه به تعاملات داخلی را علاوه بر توجه به تعاملات علمی ‌بین‌المللی مورد توجه قرار داد و از ضرورت ترسیم نقشه‌ی راه در سطوح سه‌گانه‌ی پژوهشگاه، ملی و ‌بین‌المللی سخن گفت.
دکتر اکرمی، دکتر صادقی و دکتر کریمی ضمن معرفی خود از اقدامات حمایتی هیأت رئیسه پژوهشگاه تشکر و قدردانی کردند.
دکتر تقی‌زادگان با اشاره به جلسات بیرونی پژوهشگاه، حضور اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه‌ی تخصصی مربوطه را پیشنهاد کرد.
دکتر منتظری پیشنهادات خود را با در خصوص کاربردی‌سازی علم ارائه کرد. با این توضیح که علوم برای کاربردی‌شدن گاه مسیر صدساله‌ای را طی می کنند تا به حوزه‌ی اجرا برسند با این توضیح تعریفی گسترده‌تر از مفهوم کاربردی‌سازی را ضروری دانست. وی با با بیان جایگاه رفیعی که پژوهشگاه علوم انسانی دارد بر امکان تأثیرگذاری پژوهشگاه در سطح کلان ‌تأکید داشته و در این راستا نوشتن تفاهم‌نامه‌هایی با ارکان کلان سیاست‌گذاری در تمامی حوزه‌های دانشی پژوهشگاه، هم‌چنین نگارش تفاهم‌نامه‌هایی ‌بین‌المللی برای گسترش زمینه‌ی فعالیت‌های اعضای هیأت علمی در سطح ‌بین‌المللی را پیشنهاد داد.
دکتر طباطبایی نظرات خود را با طرح ضرورت فعالیت علمی در حوزه‌ی ‌بین‌الملل متمرکز ارائه کرد و ارائه‌ی آثار و تولیدات علمی-‌بین‌المللی و استفاده از آثار دیگران در حوزه‌ی ‌بین‌الملل را دو محور اصلی این حوزه برشمرد.
دکتر مهرآیین پیشنهاد تأسیس دفتر ترجمه را به‌منظور جهت‌دادن ترجمه‌ها بر اساس خلاءها و نیازهای اساسی کشور داد و متنوع‌کردن فرم‌های طرح‌نامه‌های پژوهشی با توجه به تنوع فعالیت‌های علمی در پژوهشگاه در قالب فعالیت‌های ترجمه‌ای و دانشنامه‌ای را درخواست کرد. در نهایت دکتر رهنما از مرجعیت‌بخشی به علوم انسانی از طریق هم‌افزایی بیشتر در رشته‌های علمی سخن به میان آورد.
از دیگر اعضای هیأت علمی جذب شده در دوره‌ی دوساله‌ی اخیر به رزومه‌ی دکتر احمد پاکتچی، سید‌محمدتقی موحد ابطحی،‌ هادی رهنما، سیدنورالدین محمودی نیز پرداخته شد.
در ادامه هر از اعضای هیأت رئیسه به فراخوار نظرات و درخواست‌های اعضای هیأت علمی در مقام توضیح و پاسخ برآمده و گفت‌وگویی دوطرفه را شکل دادند. دکتر قبادی در تأیید درخواست دکتر تقی‌زادگان، آمادگی تمام و کمال پژوهشگاه در تمام حوزه‌ها برای دعوت و همراهی اعضای هیأت علمی به فراخور تخصص اعضا برای حضور در جلسات بیرونی و درونی پژوهشگاه سخن گفت و ضمن برشمردن مصادیقی چند، همراهی اعضای علمی و فعالیت آن‌ها را در امور پژوهشگاه، خواستار شد.
دکتر قبادی متفق‌القول با دکتر ملایی‌توانی و در مواجهه با اعضای هیأت علمی جذب شده با رزومه‌هایی که هر یک در معرفی خود تنها به گوشه‌ای از آن اشاره داشتند را به نفسی تازه تعبیر کرد، روح بی‌غش و آلایشی، که با نگاه نو و پیشنهادات خلاقانه آن‌ها پژوهشگاه از روزمرگی ایمن می‌سازد. با این وصف دکتر قبادی از اهمیت و ضرورت رصد نسلی در اعضای هیأت علمی و گستره‌ی فعالیت‌های افتخارآفرین نسل جدید که تداوم استادان‌ بزرگوار و برجسته‌ی نسل قدیم است، سخن به میان آورد.
دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی، حضور اعضای هیأت علمی جوان و توان‌مند در چندساله‌ی اخیر را ثمره‌ی مراقبت‌های علمی و مقاومت در مقابل سفارش و توصیه‌ها در جذب اعضای هیأت علمی در هیأت جذب برشمرد و بر همکاری و هم‌افزایی فعالیت‌های اعضای هیأت علمی ‌تأکید داشت و در پاسخ به طرح نظر اعضای هیأت علمی مبنی بر گسترده دیدن طرح‌های کاربردی بر استفاده‌ی نهادینه و نظامند اعضای علمی در کمیته‌ی مشورتی کاربردی‌سازی ‌تأکید کرده و از همه‌ی اعضاء برای ارتقاء معاونت کاربردی‌سازی دعوت به‌عمل آورد.
دکتر قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع نیز در مورد دورکاری اعضای هیأت علمی گفت: پژوهشگاه در این ایام به‌شکل حداکثری امکان دورکاری برای اعضای هیأت علمی را میسر ساخت و با بسط این امر به عنوان قاعده با برخی محدودیت‌های اساسی آیین‌نامه‌ای روبه‌رو است و در اختیار پژوهشگاه نیست.
در ادامه مدیر دفتر امور هیأت علمی با طرح درخواست عام به‌ویژه اعضای هیأت علمی جدید الورود پرداخت: این که فاصله‌ی زمانی قابل توجهی مابین رأی پیمانی و حکم استخدامی برای غالب اعضای هیأت علمی پژوهشگاه وجود دارد که گاهی حدود یک‌سال به‌طول می انجامد. در این حال افراد جذب شده از بیمه، سابقه‌ی کار و استفاده از دیگر مزایای هیأت علمی، محروم هستند. حل این مسئله درخواست تمامی اعضای هیأت علمی به‌ویژه در چند سال اخیر بوده است. وی این پیشنهاد را ارائه کرد که برای جبران این فاصله‌ی زمانی چندین ماهه بین رأی پیمانی تا حکم استخدامی اعضای جذب شده، با شرط ارائه مقاله‌ی علمی پژوهشی، اعضای هیأت علمی بتوانند با این شرایط از یک پایه تشویقی به‌عنوان حداقل جبرانی این خلاء زمانی برخوردار شوند.
در مقابل مدیران همراهی بی‌شائبه و صمیمانه‌ی خود را در این خصوص به اعضای هیأت علمی ابراز داشتند. این درخواست طی نامه‌ای به‌طور خاص از طرف دفتر امور اعضای علمی به ریاست پژوهشگاه ارائه شد.
در ادامه دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی نیز در پاسخ به دوستانی که دغدغه‌ی فعالیت‌های جمعی را داشتند و پی‌گیر آیین‌نامه‌ی حلقه‌های پژوهشی شده بودند، ضمن ابراز خرسندی از این روحیه‌ی جمعی و فعالیت مشترک علمی از نهایی‌شدن این آیین‌نامه و ارائه‌ی آن برای اقدام در چند روز آینده خبر داد.
نظرات در خصوص حوزه‌ی مدیریتی دفتر همکاری‌های ‌بین‌المللی پرتکرار بود و دکتر حسینی ضمن استقبال از نقطه نظرات دوستان و توضیح انجام برخی اقدامات از جمله ارتقاء سایت انگلیسی و ... به ریاست پژوهشگاه درخواست بهره‌مندی از حضور دوستان صاحب تجربه در کمیسیون مشورتی دفتر مدیریت همکاری‌های ‌بین‌المللی را داد و دکتر قبادی ضمن تأیید این مهم بر دعوت از این اعضاء از طریق ایجاد شورای مشورتی پشتیبان، ‌تأکید کرد.
در پایان دکتر قبادی با این وصف که در حوزه‌ی ‌بین‌الملل دوستان صاحب‌تجربه هستند از ضرورت انتقال تجربیات ارزشمند این استادان‌ به دیگر اعضای هیأت علمی برای بالفعل درآوردن پتانسیل و ظرفیت‌ها، امکان‌بخشی و تسهیل‌گری در پیشبرد خواسته‌های اعضای هیأت علمی توان‌مند ‌تأکید کرد و همراهی اعضای هیأت علمی در امور پژوهشگاه را از تمامی اعضاء خواستار شد تا خاتمه‌ی این جلسه‌ی خاص و مجازی اعلام شود.

 

کلید واژه ها: گزارش دیدار ماهانه جدیدالورود


نظر شما :