در نشست مشترک پژوهشگاه با مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران در خصوص مسائل کتابخانه‌ی استاد مینوی مطرح شد؛

پیشنهاد تأسیس موزه یا بنیاد فردوسی در محل کتابخانه‌ی استاد مینوی

۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۲ کد : ۲۰۳۲۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۵۲
پیشنهاد ایجاد بنیاد فردوسی یا مطالعات فردوسی در این مکان// یشنهاد خرید و اضافه کردن ساختمان کناری کتابخانه// نوید انتشار کتابی تحت عنوان ویراستار خاموش// ضرورت اسکن آثار // راه‌اندازی جایزه‌ی استاد مینوی// دعوت از مهندسین جهت مقاومت سنجی ساختمان// حرکت به‌سوی کتابخانه‌ی دیجیتال و ...
پیشنهاد تأسیس موزه یا بنیاد فردوسی در محل کتابخانه‌ی استاد مینوی

در نشست مشترک پژوهشگاه با مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران در خصوص مسائل کتابخانه‌ی استاد مینوی مطرح شد؛
پیشنهاد تأسیس موزه یا بنیاد فردوسی در محل کتابخانه‌ی استاد مینوی

نشست مشترک پژوهشگاه با مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران در خصوص مسائل کتابخانه‌ی استاد مینوی در تاریخ 18 دی‌ماه 1399، در محل این کتابخانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاضرین در جلسه از مجموعه‌های مختلف کتابخانه استاد مینوی و استاد دانش‌پژوه بازدید به‌عمل آوردند، سپس دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن آرزوی سلامتی برای همه‌ی بیماران، درباره‌ی اهمیت کتابخانه‌ی استاد مینوی و تلاش‌های پژوهشگاه باوجود برخی مشکلات و کمبودها نکاتی را درخصوص توسعه و تجهیز کتابخانه، مطرح کرد.
در ادامه دکتر حمیدرضا رادفر، مدیر کتابخانه، مرکز اسناد و اطلاعات علمی پژوهشگاه در مورد پیشینه، اهمیت، نحوه‌ی سازماندهی و خدمات‌رسانی کتابخانه و تلاش‌هایی که در چند سال گذشته برای بهبود شرایط عمرانی و توسعه‌ی خدمات و فعالیت‌های پژوهشی در این کتابخانه شده است، سخن گفت.
دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی نیز در ادامه ضمن پرداختن به‌اهمیت این کتابخانه و منابع آن، پیشنهاد ایجاد بنیاد فردوسی یا مطالعات فردوسی در این مکان را ارائه دادند.
دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی نیز ضمن ارائه‌ی طرح‌نامه ایجاد خانه یا موزه‌ی استاد مینوی، بر اهمیت این کتابخانه برای محله تأکید کرد. وی ضمن برشمردن مشکلات فیزیکی و مالی کتابخانه‌ی استاد مینوی، پیشنهاد خرید و اضافه کردن ساختمان کناری کتابخانه که ظاهراً خالی از سکنه نیز هست را به مجموعه‌ی شهرداری ارائه کرد. دکتر قبادی نیز تأکید داشت تبدیل این کتابخانه به موزه می‌تواند بر جذابیت‌های این مکان علمی بیافزاید.

سپس دکتر محمد دهقانی، پژوهشگر و عضو هیأت امنای کتابخانه‌ی استاد مینوی، توضیح داد: پس از مدتی کار و پژوهش در این کتابخانه و تورق کتاب‌ها و خواندن یادداشت‌های استاد مینوی تازه به میزان بزرگی و اهمیت استاد آشنا شدم. وی از بررسی بیش از 5000 کتاب و یادداشت‌های آن خبر داده و نوید انتشار کتابی تحت عنوان ویراستار خاموش در همین زمینه را داد. همچنین از بررسی بیش از 5000 برگ سند و نامه‌ی تاریخی و اینکه این منابع در حوزه‌ی تاریخ از اهمیت والایی برخوردارند صحبت کرد. دکتر دهقانی با توجه به منحصربه‌فرد بودن برخی کتاب‌های خطی موجود در کتابخانه و همچنین اهمیت بالای اسناد، نامه‌ها و تصاویر موجود در کتابخانه، ضرورت اسکن آثار را بسیار بالا دانسته و حفاظت فیزیکی از منابع را جزو دغدغه‌های اصلی خود بیان داشت.

در ادامه احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران،  ضمن سپاس از نظم و ترتیب حاکم بر کتابخانه، پیشنهاد مذاکره با سازمان نوسازی شهرداری جهت تعمیر و نوسازی ساختمان را مطرح کرد. مسجد جامعی پیشنهاداتی در زمینه‌ی انتقال کتاب‎های اهدایی به کتابخانه‌ی استاد مینوی، به کتابخانه‌های دیگر، دعوت از مهندسین جهت مقاومت سنجی ساختمان، راه‌اندازی جایزه‌ی استاد مینوی در زمینه‌ی تاریخ، و همکاری و کار مشترک با کتابخانه‌های مهم داخلی و منطقه‌ای به‌خصوص کشور ترکیه را نیز ارائه کرد.
در ادامه‌ی برنامه دکتر سمیه حاجوی شهردار منطقه 7 تهران، ضمن تشکر از دعوت و  بیان اهمیت این کتابخانه در منطقه، اعلام کرد: نسبت به پیگیری موارد درخواستی و کسب مجوزها اقدام خواهند کرد.
در پایان نشست نیز المیرا خانلرخانی، مسئول کتابخانه‌ استاد مینوی با توجه به اهمیت و قابلیت‌های فضای مجازی بر حرکت به‌سوی کتابخانه‌ی دیجیتال جهت توسعه‌ی خدمات‌رسانی این کتابخانه نکاتی را یادآور شد.

 

کلید واژه ها: کتابخانه استاد مینوی شهرداری، شورای شهر سمیه حاجوی شهردار محمد دهقانی احمد مسجدجامعی


نظر شما :