برگزاری ۳۸ پنل با مشارکت ۱۷۰ سخنران در هفته‌ی پژوهش سال ۱۳۹۹

۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۶ کد : ۲۰۲۴۸ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۰۵۲
برگزاری برخط ۲۱ پنل با محوریت عنوان‌های اصلی هفته‌ی پژوهش با مشارکت ۵۲ سخنران داخلی و۳۰ سخنران خارجی توسط پژوهشکده‌های پژوهشگاه و ۱۷ پنل با ۸۵ سخنران توسط شورای بررسی متون و در مجموع برگزاری ۳۸ پنل با مشارکت ۱۷۰ سخنران از اقدامات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته‌ی پژوهش سال ۱۳۹۹ بود که...
برگزاری ۳۸ پنل با مشارکت ۱۷۰ سخنران در هفته‌ی پژوهش سال ۱۳۹۹

برگزاری 38 پنل با مشارکت 170 سخنران در هفته‌ی پژوهش سال 1399

گزارش هفته‌ی پژوهش سال 1399

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شعار هفته‌ی پژوهش آذرماه سال 1399 را «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» انتخاب کرد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای شعار انتخابی وزارت علوم و با توجه به رویدادهای اخیر کشور به‌خصوص شیوع پاندمی کرونا و آغاز قرن جدید خورشیدی شعار «پژوهش‌های علوم انسانی، مسئولیت اجتماعی و چشم‌انداز ایران در قرن آینده» را به‌عنوان شعار هفته‌ی پژوهش ابلاغ و اعلام کرد. ذیل این شعار دو محور «چشم‌انداز علوم انسانی ایران در قرن 15 شمسی» و «مسئولیت اجتماعی پژوهش‌های علوم انسانی با تمرکز بر بحران کرونا» انتخاب شد.
مقدمات اجرایی هفته‌ی پژوهش با مدیریت معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه از مهر ماه سال 1399 آغاز شد و با تشکیل جلسه‌ی شورای مشورتی معاونت پژوهشی برای نهایی ساختن برنامه‌های هفته‌ی پژوهش، دکتر مریم عاملی‌رضایی به‌عنوان مدیر ستاد هفته‌ی پژوهش و دکتر بهزاد اصغری به‌عنوان مدیر اجرایی این هفته انتخاب شدند. در این راستا ستاد هفته‌ی پژوهش نیز با 17 عضو از نمایندگان بخش‌های مختلف پژوهشگاه جهت هماهنگی‌های لازم و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های هفته‌ی پژوهش آغاز به کار کرد. این ستاد به‌صورت منظم و هر دو هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌داد تا در مورد اقدام‌های لازم به‌منظور برگزاری هر چه بهتر هفته‌ی پژوهش تصمیم‌گیری کند. ستاد در مجموع 5 جلسه و 30 مصوبه داشت که جهت اجرا به بخش‌های مختلف پژوهشگاه ابلاغ شد. علاوه بر ستاد هفته‌ی پژوهش، کارگروه هفته‌ی پژوهش نیز متشکل از رابط‌های پژوهشکده‌ها برای هماهنگی و برگزاری هفته‌ی پژوهش شکل گرفت که در این کارگروه 20 نفر از نمایندگان پژوهشکده‌ها عضویت داشتند.
برخی اقدامات اجرایی برای برگزاری مراسم هفته‌ی پژوهش عبارت بود از: ارسال فراخوان شرکت در رقابت پژوهشگر برتر، معرفی نماینده‌ی پژوهشگاه به وزارت علوم جهت مشارکت فعال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن‌بازار وزارت علوم، تحیقات و فناوری؛ ارسال فراخوان مقاله در زمینه‌ی کرونا و برنامه‌ریزی برای انتشار مقالات دریافتی در نشریات علمی پژوهشی یا مجموعه مقالات مرتبط با کرونا؛ درخواست گزارش عملکرد واحدها جهت درج در ویژه‌نامه‌ی هفته‌ی پژوهش؛ تهیه شیوه‌نامه‌ی تشکیل حلقه‌های پژوهشی و درخواست از رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکز و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه درخصوص تشکیل و فعالیت حلقه‌های پژوهشی؛ تشکیل کارگروه مدیریت محتوا و مباحث مرتبط با ارائه‌ی گزارش‌های برخط و ایجاد صفحه‌ی ویژه‌ی هفته‌ی پژوهش در تارنمای پژوهشگاه.
پژوهشگاه با توجه به شرایط شیوع پاندمی کرونا برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ی خود را به‌صورت برخط اجرا کرد تا ضمن ارائه‌ی دستاوردهای خود دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مبارزه با ویروس کرونا را نیز رعایت کند. در این راستا اقدام‌های صورت‌گرفته در هفته‌ی پژوهش سال 1399 که به‌صورت برخط اجرا شدند عبارت بودند از: ایجاد صفحه‌ی ویژه‌ی هفته‌ی پژوهش برای نمایش کارنامه‎‌ی پژوهشی پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشگاه؛ برگزاری کارگاه «عبور از محدودیت‌های صنعت در کشور با تکیه بر ره‌آورد‌های علوم انسانی» در روز نخست نمایشگاه فن‌بازار؛ برگزاری وبینار «الگوهای نوین در ارتباط پژوهش های علوم انسانی با نیازهای جامعه و صنعت» با مدیریت ریاست پژوهشگاه و حضور معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و مدیرکل اداره ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها؛ تکریم از اعضای بازنشسته پژوهشکده‌ها و مراکز از طریق تهیه‌ی نماهنگ؛ تهیه‌ی ویژه‌نامه‌ی هفته‌ی پژوهش و ارائه‌ی آن در فضای مجازی؛ ارائه‌ی محتوای تمام‌متن برخی کتاب‌های بنیاد فرهنگ در نمایشگاه مجازی؛ رونمایی از آثار تازه‌ انتشاریافته‌ی پژوهشگاه با بیش از 60 عنوان؛ معرفی دانش‌آموختگان برتر پژوهشگاه؛ برگزاری برخط 21 پنل با محوریت عنوان‌های اصلی هفته‌ی پژوهش با مشارکت 52 سخنران داخلی و30 سخنران خارجی توسط پژوهشکده‌های پژوهشگاه و 17 پنل با 85 سخنران توسط شورای بررسی متون و در مجموع برگزاری 38 پنل با مشارکت 170 سخنران از اقدامات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفته‌ی پژوهش سال 1399 بود که ویدیو و فایل صوتی این نشست‌ها در تارنمای پژوهشگاه به آدرس «http://www.ihcs.ac.ir/fa/news/category/2517» در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
برگزیدگان هفته‌ی پژوهش شامل 3 پژوهشگر برتر؛ 3 پژوهشگر شایسته‌ی تقدیر؛ 11 کارمند سختکوش؛ 3 دانشجوی برتر؛ 2 پژوهشگر برگزیده در حوزه‌ی کاربردی‌سازی طرح‌ها و 3 پژوهشگر با بالاترین امتیاز در چاپ مقالات بین‌المللی نیز در مراسم اختتامیه معرفی شدند. همچنین مقرر شد با تکمیل شیوه‌نامه‌ی حلقه‌های پژوهشی آغاز به‌کار آن‌ها پس از تصویب در شورای پژوهشی، اعلام شود.

 

کلید واژه ها: گزارش هفته‌ی پژوهش سال 1399


نظر شما :