گزارش مراسم روز دانشجو (۱۶ آذر)

۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۸ کد : ۲۰۰۱۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۸۷۱

معاونت کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی به‌مناسبت گرامی‌داشت 16 آذر، روز دانشجو، مراسمی را برگزار کرد. این مراسم روز یکشنبه مورخ 16آذرماه 99، به‌صورت مجازی از طریق وبینار با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و کارکنان پژوهشگاه برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن و خیرمقدم دکتر سلمان صادقی زاده، مدیر فرهنگی پژوهشگاه، آغاز شد، وی ضمن تبریک این روز به دانشجویان، دلالت‌های تاریخی، تاریخچه‌ی این نام‌گذاری و اهمیت نهاد دانشگاه و دانشجویان را در تاریخ معاصر کشور یادآور شد.

 

رئیس پژوهشگاه، دکتر حسینعلی قبادی، به‌عنوان اولین سخنران با اهدای سلام و درود به دانشجویان شهید، یاد و خاطره شهدای دانشجو را که قربانیان سلطه‌جویی آمریکا و خودپرستی دیکتاتوری داخلی بودند، گرامی داشت. وی در ادامه از مدیریت فرهنگی بابت برگزاری این مراسم قدردانی کرد و اهمیت فداکاری شهدای دانشجو را یادآور شد. دکتر قبادی در ادامه با اشاره به شرایط امروز جهانی و جامعه ایران که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، خدمت نهاد دانشگاه را خدمتی صادقانه و پاک توصیف کرد و یادآور شد: دانشگاهیان محترم و کادر درمانی شرافت‌مندانه و نجیبانه مشغول خدمت‌رسانی به عموم مردم جامعه‌ی ایران هستند. این ده‌ها هزار نفری که به لطف خدا بهبودی و سلامتی یافته‌اند، مرهون تلاش‌ها و همکاری‌های کادر متخصص درمان کشور هستند. قبادی در پایان، با اشاره به فداکاری‌های کادر درمان اظهار امیدواری کرد: همه‌ی مردم جامعه قدر زحمات آنان را بدانند که برای استقلال، نجات و سرافرازی ایران خالصانه می‌جنگدند و همه‌ی این تلاش‌ها در امتداد راه فداکاری دانشجویان شهید روز 16 آذر است.
در ادامه دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه، ضمن عرض تبریک این مناسبت به همه و به‌ویژه دانشجویان سال تحصیلی جدید پژوهشگاه، نیم‌سال تحصیلی جاری را دومین نیم‌سال تحصیلی دانست که در آن فضای آموزشی جدیدی را در دنیای مجازی تجربه می‌کنیم. در این فضای جدید، برنامه‌های آموزشی تغییر کرده و میدان دانشگاه (به تعبیر جامعه‌شناسی) را از همه گرفته است. ارتباطات انسانی استاد و دانشجو کم‌رنگ شده و تعاملات دانشجو را با دانشگاهیان به حداقل رسیده است. این شیوه‌ی جدید بر زیست دانشجویان نیز تأثیر گذاشته است چراکه؛ امکان فعالیت آنان در کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی سلب شده است و موقتاً همه در این فضای جدید مجازی دور هم جمع شده‌اند. وی در ادامه مجموعه‌ی معاونت و مدیریت‌های سه‌گانه‌ی تابعه‌ی این معاونت یعنی مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهشی، مدیریت نوآوری و کاربردی‌سازی و مدیریت فرهنگی را برشمرد و اهم وظایف آنها را خاطرنشان ساخت.
دکتر مصطفی عاصی، استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه به‌عنوان سخنران سوم حاضر در این مراسم، ضمن عرض تبریک این روز، یادآور شد که این روز متعلق به دانشجوست و این دانشجوست که باید سخن بگوید. وی با اشاره به اینکه از فضا و روزگار دانشجویی‌شان سال‌ها گذشته به مرور خاطرات آن زمانه پرداخت و اظهار داشت، شخصیت دانشجو با ورود به دانشگاه و به‌مرور زمان شکل می‌گیرد و تغییر می‌کند که این موضوع ناشی از حضور دانشجو در دانشگاه و ارتباطات و تعاملاتش با استادان و بزرگان دانشگاه است.
دکتر عاصی تأکید کرد: پژوهشگاه با آغوش باز از دانشجویان استقبال می‌کند و حضور در این‌جا فرصت خوبی برای رشد و پیشرفت علمی آنان است و اظهار امیدواری کرد که این دوران کرونایی زودتر تمام شود و دوباره همه در فضایی صمیمی و نزدیک دور هم جمع شویم.
دکتر ناصر تکمیل‌همایون، استاد و عضو هیأت علمی بازنشسته‌ی پژوهشگاه به‌عنوان سخنران بعدی، ضمن تشکر از بابت برگزاری این مراسم و اهمیت‌دادن به‌این مناسبت ، به تاریخچه‌ی وقایع سال‌ها و روزهای دانشجویی خودش اشاره کرد و گفت: آن‌زمان اعتراضات و تجمعات دانشجویی برآمده از موضوعات مختلفی مانند تجدید روابط با انگلیس، نادیده انگاشتن خواسته‌های مردمی، توجه نکردن به قانون ملی‌شدن صنعت نفت و دستگیری دکتر مصدق به‌عنوان نخست وزیر قانونی وقت کشور بود و اعتراض دانشجویان فقط به موضوع روابط شاه با آمریکا محدود نمی‌شد. در روز 16 آذر ماه سال 1332 ، محیط و جو دانشگاه‌ها آرام بود و همه‌ی دانشجویان سر کلاس درس حضور داشتند ولی هم‌زمان با ورود نیکسون، معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا، به ایران، نیروهای نظامی و انتظامی شاه وارد دانشگاه تهران شدند و به دانشکده‌ی فنی حمله کردند. در جریان این حمله‌ی شاه‌ساخته، به سوی دانشجویان تیراندازی شد و سه تن از دانشجویان شهید شدند و شماری دیگر نیز مجروح و زخمی شدند. این موضوع مقدمه‌ای برای ادامه‌ی تظاهرات روزهای بعدی شد و به‌مرور زمان سایر دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف ایران یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی داشتند و اجازه‌ی فراموشی آن روز را تا زمان پیروزی انقلاب ندادند. پس از پیروزی انقلاب نیز این مناسبت در تقویم رسمی ثبت و ماندگار شد و با برگزاری مراسم‌های باشکوه‌تر، پیوندشان را با آن روز حفظ کردند.
برنامه با بخش‌های متنوعی همچون؛ سخنرانی دانشجویان، برگزاری مسابقه در بین دانشجویان و برگزاری مناظره دانشجویی همراه بود.
آریا یونسی، اولین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در پژوهشگاه، بابت این فرصت صحبت کردن در جمع دانشجویان و استادان اظهار خرسندی کرد و مهم‌ترین دغدغه‌اش را توجه به فرهنگ و سنت اصیل ایرانی دانست که باید خوب فهمیده شود و وظیفه‌ی دانشجو را زنده نگه‌داشتن آن عنوان کرد. وی گفت: همان‌طور که دانشجویان شهید، مسائل و مشکلات زمانه‌ی خودشان را فهمیدند و برای حل آنها کوشیدند، دانشجوی امروزی نیز باید فعالیت‌های علمی در میدان‌های عمومی را به سمت حل مسائل جامعه ایرانی پیش ببرد و سنت فکری و فرهنگی خود را بر سنت‌های غیرایرانی مقدم شمارد.
بهمن بنی‌هاشمی، دومین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو ، به این دوران کرونایی اشاره کرد و گفت: موهبت حضور در نزد استادان بزرگ و گران‌قدر از دانشجو گرفته شده و میدان بازی و عمل دانشگاه کم‌رنگ شده است. وی با اشاره به دست نوشته‌های مرحوم محمدعلی فروغی، اظهار داشت که هرچند کسی از اتفاقات آینده خبر ندارد و اگر کسی سال گذشته، این وضعیت کنونی را ترسیم می‌کرد ، همه تعجب می‌کردند. ولی امسال را متفاوت با سال‌های قبل به‌واسطه شیوه این بیماری ویروسی سپری می‌کنیم.
مزروعیان، آخرین سخنران دانشجویی طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو به اهمیت موضوع انجام پژوهش در پژوهشگاه پرداخت و بیان داشت، فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان ارشد تحت عنوان پژوهش‌ورزی بسیار مناسب و به‌جا بود که سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی چنین امکانی را ندارند. این فرصت مغتتمی بود که دانشجویان نزد استادان خودشان، به پژوهش و تحقیق می‌پرداختند. وی اظهار امیدواری کرد که پژوهشگاه بتواند همانند سالیان گذشته در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشجو داشته باشد و فارغ‌التحصیلان خود را به صورتی نظام‌مند حمایت کند.
در ادامه‌ی مراسم، مسابقه‌ای میان دانشجویان حاضر با نظارت دکتر روح‌الله کریمی، مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، برگزار شد که دانشجویان ، خانم‌ها؛ اردکانی، قندی و لطفی به‌عنوان برندگان نهایی معرفی شدند.
در پایان مراسم ، مناظره‌ای میان دوتن از دانشجویان؛ با موضوع «مهاجرت از ایران، آری یا خیر؟» برگزار شد و در نهایت مقرر شد به برندگان جوایزی اهدا شود.

گالری

کلید واژه ها: ۱۶ آذر روز دانشجو روز دانشجو


نظر شما :