گزارش ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا

۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۲ کد : ۱۹۷۸۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۷۴
دکتر قبادی: امیدوارم برگزاری این همایش‌ها، شمس را تا حدودی از غربت و بدشناختی یا کم‌شناختی خارج سازد. این همایش گران‌ارج، در حقیقت، به‌نوعی خلق مجدد میراث‌های بزرگ و گنجینه‌های سترگ ماست. اصولاً بازآفرینی و خوانش مجدد میراث‌های یک ملت، یا یک تمدن، نشانه‌ی ظرفیت یک فرهیختگی فرهنگی قوم و از لوازم پیشرفت یک کشور است و به نسل‌های آینده می‌آموزد که نیاکان ما در جهان بزرگ و اثرگذار بوده‌اند. لذا ما هم باید توانمند شویم و راه پیشرفت را پیدا کنیم.
گزارش ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا

گزارش ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا از هفتم تا دهم ۱۳۹۹


«ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» که بانی آن تولیت آرامگاه شمس تبریزی در خوی بوده است از ۷ تا ۱۰مهرماه ۱۳۹۹، با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
امسال نیز طبق سنت چند سال اخیر، ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا با وجود مشکلات پیش آمده از ویروس کرونا، در بالاترین سطح علمی خود برگزار شد ضمن این‌که کمیته‌ی علمی و دبیرخانه‌ی علمی همایش در پژوهشگاه مستقر بود.
در همایش ششم، نهادهای دیگری همچون کمیسیون ملی یونسکو – ایران، مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن علمی عرفان اسلامی ایران، بازوی مهم و موثر در برگزاری همایش بودند و استادان فرهیخته‌ی نهادهای نام‌برده شده، در شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌ی علمی حضور و نقش موثری ایفا کردند.
برای برگزاری هرچه بهتر این همایش دکتر حجت الله ایوبی، رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش؛ دکتر حسینعلی قبادی، رئیس همایش؛ دکتر مهدی معین زاده، دبیر علمی همایش و رضا جعفرپور به عنوان سرپرست تولیت آرامگاه شمس تبریزی و دبیر اجرایی این همایش فعالیت و همکاری داشتند.
با توجه به محدودیت‌های بهداشتی، این همایش به صورت مجازی برگزار شد و تنها در روز هفتم مهرماه (مراسم افتتاحیه) تعداد چهل نفر از علاقه‌مندان و استادان به‌شکل حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درنظر گرفته‌شده‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در شهر خوی حاضر شدند و از روز سه شنبه 8 مهرماه، مراسم به شکل مجازی و زنده دنبال شد. در مراسم افتتاحیه حسین عباسی، معاون استاندار آذربایجان غربی و فرماندار خوی، دکتر عادل نجف‌زاده نماینده‌ی مردم خوی و چایپاره، و دکتر مهدی معین‌زاده دبیر علمی همایش از جمله سخنرانان اصلی مراسم روز نخست بودند.
در شروع مراسم دکتر معین‌زاده از روند فعالیت کمیته‌ی علمی و اعضای کمیته علمی گزارشی ارائه کرد و گفت: امسال تأکید بسیار روی مقالات با موضوع شمس تبریزی و تولید محتوی درباره‌ی شمس بود و از پذیرش موضوع‌های تکراری پرهیز شد و برخلاف سال‌های قبل، فقط رد یا قبول مقالات را نداشتیم، بلکه از 50 مقاله‌ی ارسال شده به دبیرخانه‌ی علمی همایش؛ تعداد 21 مقاله رد شد و بقیه‌ی مقالات نیز پس از اعمال نظر داوران توسط نویسندگان و انجام اصلاحات خواسته شده، جهت چاپ در مجموعه مقالات، در نظر گرفته خواهد شد. همچنین 16 مقاله‌ی سفارش شده داشتیم که به همراه 29 مقاله‌ی پذیرفته شده درمجموع 45 مقاله در مجموعه مقالات ششمین همایش به چاپ خواهد رسید.
در ادامه‌ی مراسم روز افتتاحیه سه سخنرانی توسط دکتر شهریار حسن‌زاده از دانشگاه آزاد اسلامی خوی، دکتر سیدحسین حسن‌زاده از دانشگاه آزاد اسلامی خوی و دکتر محمدباقر محسنی از دانشگاه اورمیه ارائه شد.

از ۸تا ۱۰مهر سخنرانی‌ها از ساعت ۱۶تا ۲۰آغاز شد و دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سخنران اول مراسم روز سه‌شنبهُ ضمن خیرمقدم به همه‌ی میهمانان و قدردانی از دست اندکاران همایش گفت: امیدوارم برگزاری این همایش‌ها، شمس را تا حدودی از غربت و بدشناختی یا کم‌شناختی خارج سازد. این همایش گران‌ارج، در حقیقت، به‌نوعی خلق مجدد میراث‌های بزرگ و گنجینه‌های سترگ ماست.
دکتر قبادی ادامه داد: اصولاً بازآفرینی و خوانش مجدد میراث‌های یک ملت، یا یک تمدن، نشانه‌ی ظرفیت یک فرهیختگی فرهنگی قوم و از لوازم پیشرفت یک کشور است و به نسل‌های آینده می‌آموزد که نیاکان ما در جهان بزرگ و اثرگذار بوده‌اند. لذا ما هم باید توانمند شویم و راه پیشرفت را پیدا کنیم. بازخوانی میراث در قالب چنین کنگره‌هایی نشانه‌ی عزم راسخ برای رسیدن به پیشرفت و سرآمدی در جهان امروز است و برای تحکیم هویت و مواجهه با گسست‌های هویتی و نسلی اقدامی بسیار مهم به شمار می‌آید و سرمایه‌های بزرگ معنوی و میراثی را از غربت در می‌آورد.
دکتر قبادی در خاتمه تأکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان سکان‌دار بازآفرینی هویت میراث های ایرانی – اسلامی، خدای را شاکر است که در فرایند همکاری‌های هم‌دلانه و موفق با همه‌ی نهادهای دست‌اندرکار با اهتمام مستمر در برگزاری همایش بین‌المللی شمس در پنج سال اخیر به جهانیان و نسل های آینده ایران روشن‌تر ساخت که این مرزو بوم دارای چنین گنجینه‌هایی است و زبان و ادب فارسی که رودکی، فردوسی، غزالی، خرقانی، بایزید، نجم‌الدین کبری، نظامی، ناصر خسرو، عطار، مولوی، سعدی، جامی، ملک الشعرا بهار و امثال آنان را در خود پرورانده است، می‌تواند عامل تلطیف روانی و آرامش جان آدمی در دنیای کنونی و تسکین آلام و رنج‌های بشر امروز باشد.
 

اعضای کمیته علمی همایش


گفتنی‌است؛ اعضای کمیته علمی این همایش را ۳۳نفر از اساتید فرهیخته‌ی داخلی و خارجی تشکیل داده است: دکتر توفیق سبحانی (پژوهشگر و مدرس)، دکتر سید طاها مرقاتی (استاد دانشگاه تهران)، دکتر علی تمیز ال (استاد و مدیر گروه زبان و‌ادبیات فارسی دانشگاه سلجوق قونیه و مدیر انستیتوی تحقیقاتی مولانای دانشگاه سلجوق قونیه- ترکیه)، دکتر محمدعلی موحد (فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی)، دکتر رحمان مشتاق‌مهر (استاد دانشگاه شهید مدنی تبریز)، دکتر تورگای شافاق (استاد و مدیر گروه زبان و ادبیات های شرق دانشگاه مدنیت استانبول)، دکتر شهرام پازوکی (استاد مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران)، دکتر احمد پاکتچی (رئیس پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر ایرج شهبازی (استاد دانشگاه تهران)، دکتر حسینعلی قبادی (رئیس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر محمدباقر محسنی (استاد دانشگاه ارومیه)، دکتر یوسف محمّدنژاد (رئیس پژوهشکده‌ی زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر فاطمه مدرسی (استاد دانشگاه ارومیه)، دکتر فاطمه طباطبایی (استاد پژوهشکده‌ی امام خمینی و انقلاب اسلامی)، دکتر مرتضی شجاری (استاد دانشگاه تبریز)، دکتر منظر سلطانی (استاد دانشگاه خوارزمی)، دکتر مریم رضایی عاملی‌رضایی (مدیر پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر علی‌اصغر مصلح (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر محمدعلی فتح‌الهی (رئیس پژوهشکده‌ی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر محمود ارول قیلیچ (سفیر کبیر ترکیه در کشور اندونزی و استاد دانشگاه مرمره استانبول)، دکتر دریا اورس (سفیر کبیر ترکیه در تهران)، دکتر شهریار حسن‌زاده (استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوی)، دکتر محبوب مهدویان (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی)، دکتر بابک عالیخانی (استاد مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران)، دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی (استاد مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه‌ی ایران)، دکتر شهین اعوانی (استاد مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)، دکتر مهدی محبتی (استاد دانشگاه زنجان)، عبدالمهدی مستکین (مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو – ایران)، دکتر لیلی انور (دانشیار و رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی در مؤسسه‌ی ملی زبان و تمدن‌های شرقی در پاریس)، دکتر قاسم کاکایی (رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران و استاد دانشگاه شیراز)، دکتر نعمت یلدیریم استاد و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آتانورک شهر ارزروم ترکیه)، دکتر علی‌کمیل قزلباش (استاد دانشگاه لاهور پاکستان)، دکتر جیهاد شکری (رشید استاد دانشگاه کردستان عراق- سلیمانیه).

سخنرانان ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا


«ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» ۱۸سخنران داشت که در ادامه اسامی آن‌ها از نظرتان می‌گذرد: دکتر لیلی‌انور از فرانسه ، دکتر محمد ابوالهاشم از دانشگاه چیتاگنگ بنگلادش، دکتر شهین اعوانی از مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه، دکتر احمد پاکتچی رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ، دکتر شهرام پازوکی از مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه، دکتر شهریار حسن‌زاده از دانشگاه آزاد خوی، دکتر تورقای شافاق از دانشگاه مدنییت استانبول ترکیه، دکتر مرتضی شجاری از دانشگاه تبریز، دکتر ایرج شهبازی از دانشگاه تهران، دکتر حسینعلی قبادی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر قاسم کاکایی رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران-دانشگاه شیراز، دکتر محمدباقر محسنی از دانشگاه آزاد خوی، دکتر عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگی کمسیون ملی یونسکو- ایران، دکتر مهدی محبتی از دانشگاه زنجان، دکتر فاطمه مدرسی از دانشگاه ارومیه، دکتر نعمت یلدریم از دانشگاه ارزروم ترکیه و دکتر سید محمود یوسف ثانی از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه.
این همایش در فضای مجازی (آنلاین) از سایت کمسیون ملی یونسکو ـ ایران برای مخاطبان ارائه شد.

 

 

 

 

کلید واژه ها: همایش شمس و مولانا شمس تبریزی خوی ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا ihcs research center


نظر شما :