برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با محوریت فرمایشات رهبر معظم انقلاب

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۷۵۳ مهم‌ترین اخبار پایگاه بسیج
تعداد بازدید:۱۶۲۵
برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با محوریت فرمایشات رهبر معظم انقلاب


گزارش مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس
 

به‌مناسبت گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و به همت مدیریت فرهنگی پژوهشگاه، مراسمی روز یک‌شنبه مورخ 6 مهرماه ماه 1399، با حضور سخنرانان، میهمانان ارجمند و تعدادی از همکاران پژوهشگاه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد که هم‌زمان این مراسم در فضای مجازی و از طریق وبینار منتشر شد.
در ابتدای مراسم دکتر مهدوی زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه، یاد و خاطره‌ی سال‌های دفاع مقدس، امام، شهدای جنگ تحمیلی و مدافعین حرم را گرامی داشت و با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص نقش بی‌بدیل حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس، خوانش از جنگ به دفاع مقدس را مناسب دانسته و اظهار داشت: دفاع امری طبیعی و فطری دربرابر هجوم بیگانه است. حضرت امام (ره) این امر طبیعی و فطری را بر پایه‌ی مرجعیت دینی و رهبری دینی که داشتند، قدسی، عمومی و همگانی تعیین کردند. ایشان دفاع مقدس را با مفاهیم دینی تغذیه و ارتقا دادند که نه تنها در سراسر جنگ شاهد بودیم که بعداز جنگ تحمیلی نیز، طراوت و شیرینی آن مفاهیم پابرجاست. حجه‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌زادگان، در پایان سخن، گرامی‌داشت و یادآوری این ایام را نیاز همگان توصیف کرد که برای بهره‌مندی، درس گرفتن و حل مسائل امروز جامعه ایران به آنها نیاز داریم.
دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، به‌عنوان دومین سخنران، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و حاضرین در جلسه حضوری و مجازی با اشاره به شرایط کشور در خصوص مبارزه با ویروس منحوس کرونا، گرامی‌داشت دفاع مقدس امسال را متفاوت از سال های گذشته برشمرد که حال و هوای تازه‌تری دارد. وی گفت: گوهر ایثار و از خودگذشتگی و فرهنگ شهادت همچنان در بین آحاد مردم ایران قابل مشاهده است. فضای جبهه مجدداً زنده و احیا شده و باوجود خستگی، مدافعان سلامت حاضر به ترک محل خدمت خود نیستند. فرهنگ شهادت‌طلبی دوباره احیا شده و نگاه جامعه به پزشکان و پرستاران ترقی پیدا کرده است. وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در سالگرد دفاع مقدس، محورهای بیاینات معظم له را شامل این موارد توصیف کرد: 1- حق شناسی امام (ره) و شهدا و ایثارگران، 2- وفاداری نسبت به آرمان‌ها و اهداف رزمندگان 3- آرامان‌گرایانه و عقلانی بودن فعالیت‌ها در طول دفاع مقدس 4- علمی و پایه‌دارو مستدل بودن 5- توجه به شعاع معنوی فرهنگ دفاع مقدس 6- توجه به وجه خودجوش مردمی.
رئیس پژوهشگاه در پایان سخنانش، یادآور شد که حضرت امام (ره)؛ مردم‌مدار، هوشمند و مخاطب‌گرا صحبت می‌کرد که ناشی از فهم و بینش و عرفان ایشان بود که نفس‌شان بر مردم اثرگذار بود. بنابراین، یاد و خاطره‌ی دفاع مقدس محدود به تقویم و زمان خاصی نیست و باید نگاه تعلیمی به جای نگاه تقویمی داشت.
در ادامه‌ی جلسه، مهمان ویژه‌ی مراسم، سردار دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره امام و شهدا؛ با اشاره به شرایط کرونایی کشور، فرهنگ ایثار در جبهه‌ی سلامت و درمان را یادآور حماسه خلق شده در زمان جنگ تحمیلی دانست که حضور آحاد مردم ایران از سنین و گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه را شاهد بوده‌ایم. دکتر دهقان، دفاع مقدس و حضور همگانی مردم در عرصه‌های مختلف آن را سبب تثبیت هویت و معرفی نگاه نو از ایران در نظام جهانی دانست. حضوری که نمایان‌گر جایگاه حقیقی افراد بود. این صحنه‌های حضور نشان‌دهنده‌ی زنده بودن جامعه است. وی در ادامه، رزمندگان را منتخب ملت برشمرده و خاطرنشان کرد که تاب‌آوری جامعه به فرماندهان انگیزه ایستادگی و مقاومت می‌داد. ایشان با یادآوری رشادت‌های بزرگ شهید سردار سلیمانی، اظهار داشت که رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس گمنامی را دوست داشتند که صدق، صفا، تواضع، از خودگذشتگی جزو روحیات و خصوصیات اخلاقی آنان بود. در طول تاریخ، ایران جنگ‌های بیشماری را تجربه کرده که معمولاً با از دست دادن قسمتی از سرزمین ایران تمام شده که در نتیجه روحیه‌ی ایرانیان را دچار یأس و سرشکستگی کرده است. ولی در جنگ تحمیلی و برخلاف آن جنگ‌های قدیم، یک وجب خاک از سرزمین عزیزمان از دست نرفت و روحیه‌ی امید و باور به خود در بین ایرانیان گسترش پیدا کرد.
سردار دهقان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، مبنی بر این‌که در طول دفاع مقدس عقلانیت و تدبیر حاکم بود، نمونه‌ی آن را؛ سخنرانی های فرماندهان وسرداران دانست که با استدلال صحبت می‌کردند. وی، در پایان سخنانش، امام (ره) را شخصتی معرفی کرد که قلوب همه مردم و به‌ویژه جوانان را فتح کرده بود و خود حضرت امام (ره) نیز این امر و موضوع را ناشی از خواست و مشیت الهی می‌دانستند. امام (ره) جنگ تحمیلی را به‌عنوان یک مکتب انسان‌سازی معرفی کرده بودند که سبب کشف استعدادها شد و یک مسیر و مکتب جدید به دنیا معرفی کرد که اگر با عزم و اراده پیش برویم، خداوند یاری خواهد کرد و الطاف الهی را شامل می‌شود. بنابراین مفهوم دفاع مقدس هر روز در زندگی‌مان وجود دارد و جای خودش را باز کرده و حفظ خواهد کرد.
دکتر پاکتچی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه، به‌عنوان آخرین سخنران مراسم، لزوم توجه به دفاع مقدس در یک مؤسسه‌ی پژوهشی و علمی همچون پژوهشگاه را ناشی از ظرفیت عظیم فرهنگی آن دانست که باید مرتباً به‌روزرسانی، بهره‌برداری و حفظ شود. این موضوع صرفاً یک یادگار نیست و همیشه جریان داشته و دارد. ابعاد مختلف از دفاع مقدس در مراسم‌ها و سخنرانی‌های مختلف بیان شده است و نگاه بنده به آن در این سخنرانی، از نگاه آرمان‌سازی و الگو سازی است. این مفاهیم با هم فرق دارند؛ آرمان، نگاه به آسمان و نگاه به بی‌نهایت است. اما، الگو، پیوند بین آسمان و زمین است. نگاه به الگو برای چگونگی زندگی کردن است. به‌عنوان نمونه، چهره‌ی پیامبر اسلام (ص) شخصیت آرمانی دارد که انتها ندارد، اما آیاتی از زندگی فردی و اجتماعی پیامبر هست که به‌عنوان الگو معرفی شده است. دفاع مقدس نیز ظرفیت آرمان‌سازی داشته و دارد و هم ظرفیت الگوسازی. در طول این چهل سال، وقایع مختلفی بر جامعه ایران گذشته که همیشه سعی کرده‌ایم از دفاع مقدس برای شرایط مختلف استفاده کنیم.
 وی در ادامه اظهار داشت: اولاً در زمان الگوسازی باید الگو را از زوایا و ابعاد مختلف، مطالعه و بررسی کنیم. ثانیاً الگوسازی را برمبنای فرآیند تحلیلی، پیش ببریم. بنابراین لازمه‌ی کار، تحلیل ابعاد مختلف دفاع مقدس برای الگوسازی‌ست که پژوهشگاه نیز به سهم خود در پی تدوین و انتشار دانشنامه‌های مختلف در حوزه‌ی دفاع مقدس است و دانشنامه‌ی آزادگان اخیراً رونمایی شده و در مرحله انتشار و توزیع قرار دارد.
یادآور می شود در حین اجرای مراسم، کلیپ‌هایی از دوران دفاع مقدس و ایثارگری مدافعان سلامت پخش شدند. همچنین، آمنه بختیاری، یکی از همکاران عضو پژوهشگاه و خواهر سه شهید، به قرائت متنی از وصیت‌نامه‌ی برادر شهیدش و اشعاری با مضمون دفاع مقدس پرداخت.

 

کلید واژه ها: هفته دفاع مقدس پژوهشگاه سردار دهقان دکتر قبادی دکتر پاکتچی دکتر مهدوی زادگان


نظر شما :