گزارش سی‌و‌یکمین جلسه کمیسیون راهبری شورای بررسی متون

۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۱ کد : ۱۹۳۲۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۴۹

سی‌ویکمین جلسه کمیسیون راهبری شورای بررسی متون برگزار شد

سی‌ویکمین جلسه کمیسیون راهبری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در رروز شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.
دستور جلسه در باره بررسی مسایل پیرامون بحران کرونا و وضعیت کنونی جامعه و دانشگاه های کشور و نقش علوم انسانی در مهار بحران و بهبود شرایط بود. در واقع، دستورکار این جلسه مجازی نخست بررسی راهکارهای مفید و سازنده و درباره بحران فراگیر کرونا و دوم طرح و بررسی پیشنهادهای عملیاتی درباره ارائه مجازی دروس دانشگاهی، به خصوص درس‌های عمومی و نظری دانشگاه‌های کشور بود.
مدیر جلسه دکتر کریمی‌مطهر در ابتدای این جلسه از آعلام آمادگی گروه علوم تربیتی شورای بررسی متون برای ورود تخصصی در حوزه آموزش مجازی خبر داد و با بیان اینکه الگوی ارائه دروس نظری در دانشگاه‌های پیام نور در این شرایط می‌تواند موثر و کارآمد باشد، ابراز امیدواری کرد که بسیاری از دروس نظری و عمومی چنین ظرفیتی را دارند و آموزش مجازی از اثر بخشی لازم برخوردار است.
دکتر کریمی خاطرنشان کرد: البته شایسته است این موضوع در گروه علوم تربیتی به صورت تخصصی بررسی شود و پیشنهاداتی از طرف این گروه به دبیرخانه شورای بررسی متون ارائه شود.
دکتر صادق زاده، مدیر گروه علوم تربیتی در باره دستورکار دوم اظهار داشت: در این خصوص اصحاب علوم انسانی باید نشان دهند که برخی از مسائل و بحران‌های تصور شده در میان مدیران و سیاستگذاران کشور اساسا "شبه مساله" بوده و می‌باشند و مساله اصلی کشور در جای دیگریست که مورد توجه و تامل مسئولین و اصحاب سیاستگذاری کشور قرار نداشته است.
دکتر دُری، مدیر گروه مدیریت شورای بررسی متون بر ضرورت و مفید بودن استفاده از تجربه دانشگاه پیام نور در حوزه آموزش مجازی در شرایط بحران کرونا تأکید کرد و از مشارکت گروه مدیریت در پیگیری این طرح خبر داد و بر آمادگی این گروه در واکاوی "مدیریت بحران" و "بحران مدیریت" سخن گفت. وی بر وارسی تبعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و روان‌شناسی فردی و اجتماعی بحران کرونا تأکید کرد.
دکتر خدیجه سفیری در باره پیامدهای اجتماعی بحران کرونا گفت: غفلت مردم و مسئولان و عدم باور نسبت به بحران کرونا، مواجهه با بحران به صورت فردی و نه حیات جمعی است، احساس مسئولیت اجتماعی بیشتر مردم، استفاده از آموزش های مجازی به گستردگی مطالب علمی و ایده‌های جدید کمک می‌کند، و در خانه ماندن اعضای خانواده باعث افزایش مدارای افراد خانواده و به همان نسبت مدارای اجتماعی اعضای جامعه می شود.
دکتر زهرا پارساپور در باره مجازی کردن کلاس‌های دروس نظری و عمومی یا دروس اختصاصی علوم انسانی جز در موارد اضطراری مثل شرایط بحرانی کنونی موافق نیست. زیرا کلاس های علوم انسانی زمانی مفید هستند که بتوانند فضای گفتگو را فراهم کنند فضای نقد را فراهم کنند و در واقع یک جور ذهن دانشجو و استاد به چالش کشیده بشود. ایشان همچنین پیشنهاد برگزاری جلسات نقد کتاب مجازی مطرح نمودند. به گونه ای که جلسات زنده مجازی برای نقد و بررسی کتاب و فیلم و نظریه و هر موضوع دیگری برگزار بشود و اعضای شبکه نخبگانی علوم انسانی در سراسر کشور بتوانند در منزل خود این جلسات را برگزار کند یا در آن شرکت بنمایند و مخاطبان نیز از این برنامه بهره مند شوند.

دکتر قبادی، رئیس شورای بررسی متون از ضرورت آموزش مجازی و بهره‌گیری از تحولات نظام آموزشی جدید در دنیا سخن گفت و بر این نکته تأکید کرد که این چنین موضوعاتی قابلیت این را دارد که پیش از این به صورت طرح کاربردی ارائه شود با دیدی آینده‌نگرانه مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گیرد.
دکتر خلجی نیز بر چند نکته تأکید کرد: شیوه مواجه نظام آموزش عالی و نهادهای پژوهشی کشور می‌تواند معطوف به آسیب‌شناسی شرایط کنونی از سویی و شیوه تداوم فعالیت اموزشی و پژوهشی در شرایط بحران از سوی دیگر باد. بنابراین، دستور کار این کمیسیون باید معطوف به شیوه استمرار فعالیت شورا در سال جاری از سویی و یافتن راه حل‌های مناسب و مطلوب برای ادامه کار آموزشی و پژوهشی در دوران دورکاری مانند بهره‌گیری از تجربیات دانشگاه‌های مجازی و ... باشد.
در ادامه دکتر شریف‌زاده پیشنهاد آموزش‌های هنری برای فعالیت در خانه و برگزاری مسابقات هنری و نمایشگاه مجازی توسط مدیر گروه هنر شورای بررسی متون در شرایط کنونی مطرح کرد. هنر در قرنطینه شامل مواردی همانند: صنایع دستی، هنرهای سنتی، گرافیک، نقاشی، تولید فیلم کوتاه خانگی، تولید فیلم‌های موبایل 100 ثانیه ای، تئاتر خانگی، نمایشنامه های کوتاه، انیمیشن 60 ثانیه‌ای، نوآوری و خلاقیت‌های موسیقی در خانه، آموزش‌های هنر در خانه و نمایشگاه آنلاین و سایر سرگرمی‌های هنری.
همچنین  پیشنهاد برگزاری آموزش هنر در خانه با همکاری صدا و سیما توسط گروه هنر شورای بررسی متون ارائه شد. بخش ترویجی‌سازی پژوهشگاه علوم انسانی نیز اعلام آمادگی کرد بعد از تعطیلات نوروزی زمینه آموزش‌های مهارتی-هنری عمومی را فراهم خواهد کرد.
در پایان پیشنهاد شد که قبل از تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آموزش برخی دروس، تجربه واقعی آموزش مجازی برخی از استادان و نحوه تعامل و حضور نوع دانشجویان در این نوع آموزش مورد واکاوی میدانی قرار گیرد.
همچنین رویکرد نظام آموزش عالی و نهادهای پژوهشی وابسته معطوف به آسیب‌شناسی شرایط فعلی از سویی و شیوه تداوم فعالیت در شرایط بحران از سوی دیگر باشد و یافتن راه‌حل‌های مناسب و مطلوب برای ادامه کار آموزشی و پژوهشی در دوران دورکاری مانند بهره‌گیری از تجربیات دانشگاه‌های مجازی و ... باشد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :