تدوین بیانیه وضعیت علوم انسانی کشور

۰۴ دی ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۰ کد : ۱۹۳۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۲۷۷
تدوین بیانیه وضعیت علوم انسانی کشور

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه 99 مقاله برای کنگره ملی علوم انسانی نهایی شده گفت: برآیند مقالات ارائه شده به این کنگره به صورت یک بیانیه ارائه می‌شود که مبین آسیبهای علوم انسانی کشور و راهکارها خواهد بود.

حمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس دومین کنگره ملی علوم انسانی در خصوص دلایل و ضرورتهای برگزاری کنگره ملی علوم انسانی در دیماه امسال گفت: در سال 1385 کنگره‌ای در مورد علوم انسانی برگزار شد، در آن سالها در مورد علوم انسانی سخن زیادی گفته نمی‌شد، بسیاری از مقالات آن کنگره چاپ شد ولی برخی مقالات ارائه شده کیفیت بالایی نداشت. این مقالات را می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از دیدگاههای مختلف در مورد علوم انسانی در نظر گرفت.

وی افزود: بعد از آن کنگره قرار شد کنگره دوم راه اندازی شود. کنگره دوم توسط شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طراحی شد. این شورا حدود 15 سال پیش به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و از تمام اساتید دانشگاهی برای همکاری بهره می‌برد و با آنها توانست ارتباط برقرار کند. این شورا توانسته جریان نقد کتابهای علوم انسانی را ایجاد  کند.

وی با اشاره به اینکه کار این شورا نقد و تحلیل کتابهای علوم انسانی است، گفت: این شورا 12 گروه دارد و از تمام اساتید کشور بهره می‌برد و تنها متمرکز بر تهران نیست.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: لذا تجربه ای 15 ساله در خصوص نقد و بررسی کتب علوم انسانی را از رهگذر این شورا داریم. باید توجه داشت نگاه این شورا به کتابها و آثار نگاهی آکادمیک است. کار این شورا به صورت نقد در مجله شورا و برخی دیگر به صورت نقدنامه منتشر می‌شود. برخی نقدها نیز به نویسنده و ناشر ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تجربه‌ای که این شورا در اختیار داشت از دو سال پیش قرار بر برگزاری کنگره دوم شد. نهایتاً سال گذشته در این شورا برگزاری کنگره به تصویب رسید تا مسائل موجود در علوم انسانی کشور مورد بررسی قرار گیرد و برای آنها راهکار نیز ارائه شود.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: این کار قبل از شورای تحول در علوم انسانی صورت گرفت که البته به این شورا نیز برگزاری این همایش اطلاع داده شد.

نهایی شدن 99 مقاله برای کنگره ملی علوم انسانی

وی با اشاره به اینکه امسال این کنگره 14 و 15 دیماه برگزار می‌شود، گفت: برای این همایش 350 چکیده مقاله ارسال شد. این چکیده مقالات داوری و 250 چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. بر این اساس 160 مقاله کامل ارسال شد که مورد داوری قرار گرفت و در نهایت 99 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که بصورت مجموعه منتشر می شوند.

رئیس دومین کنگره ملی علوم انسانی افزود: یکی از نقدهای وارد به برگزاری کنگره‌ها در ایران این است که کنگره‌ای برگزار می‌شود و در نهایت در همان روز به اتمام می‌رسد و خروجی ندارند.

وی تصریح کرد: لذا تلاش این است در این کنگره مقالات زود چاپ شود تا در اختیار علاقمندان و مشتریان اصلی خود قرار گیرد. از سوی دیگر تلاش است تا بیانیه‌ای در اختیار کنگره قرار دهیم. باید توجه داشت قصد این نیست که بیانه ای مشخص و به یک معنا از پیش تعیین شده ارائه شود بلکه هدف این است در این بیانیه دیدگاههای مختلف ارائه شده در حوزه علوم انسانی لحاظ شود.

آیت اللهی یادآور شد: این بیانیه بر اساس آنچه در کل مقالات آمده تهیه خواهد شد. هر مقاله ایده و رویکرد جدیدی دارد، این رویکردها استخراج می شود و مجموعه آنها به عنوان مجموعه رویکردهای مختلف در کشور در خصوص علوم انسانی مورد اهتمام قرار خواهد گرفت.

 این استاد فلسفه تصریح کرد: در واقع برآیند مقالات ارائه شده به این کنگره به صورت یک بیانیه جدی ارائه می‌شود. در واقع بیانیه مبین وضعیت علوم انسانی کشور در حال حاضر از یک سو و آسیبهای متوجه آن از سوی دیگر است. علاوه بر این دو سو، راهکارهایی نیز برای مشکلات علوم انسانی کشور ارائه می‌شود.

وی افزود: با صحبتهایی که با برخی مسئولان شده قرار بر این است تا این راهکارها مورد پیگیری نیز قرار گیرند تا بتواند منشأ اثر در این حوزه باشد. لذا امید است کنگره علاوه بر ثمره علمی، ثمر اجرایی نیز داشته باشد. در این کنگره سند علوم انسانی که توسط دانشگاه شهید بهشتی تهیه شده نیز ارائه می‌شود، برای علاقمندانی که برای این کنگره ثبت نام کنند بسته‌های فرهنگی که مشتمل بر کتاب و مقالات ارزشمند است نیز تدارک دیده شده است.

آیت اللهی در پایان تصریح کرد: یکی از کارهای این کنگره نقد 100 نظریه مهم جهانی در حوزه علوم انسانی است. از سوی دیگر 500 کتاب مهم داخلی در عرصه علوم انسانی نیز نقد می‌ شوند.

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :