گزارش نشست زنان و ورزش در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن

دکتر کشکر: برخی سازمان‌ها برای بانوان سقف شیشه‌ای تعیین کرده‌اند

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۲۲۶ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۳۰۳۷

به مناسبت جشن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن، گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با همکاری معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی در روز 27 بهمن‌ماه 1398، مراسمی را با حضور همکاران و میهمانان مدعو برگزار کرد. سخنرانان این نشست، دکتر ماندانا رسولی (مدیرکل دفتر توسعه سیاست‌گذاری ورزش بانوان) دکتر سارا کشکر (دانشیار دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی) و اکرم کَناری (قهرمان و رکوردار شنای ملی) بودند که دبیری نشست را نیز رویا هرمزی (مسئول امور ورزشی پژوهشگاه) عهده‌دار بود.

در ابتدای نشست، رویا هرمزی با طرح این سوال که چرا ما حضور بانوان را در بخش ورزش کم‌رنگ می‌بینیم و کمتر از آقایان در این عرصه حضور داریم آیا در بخش سیاست‌گذاری یا برنامه‎ریزی مشکل داریم؟
دکتر رسولی در پاسخ به این سوال گفت: بعد از انقلاب در شرایط ورزش بانوان تفاوت بنیادی اتفاق افتاد. در سال 1359 کمیته ورزش خواهران با 6 ورزش و تعداد معدودی از افرادی که رکن اصلی ورزش کشور بودند، آغاز به‌کار کرد. در سال 1360 کمیته ورزش خواهران به مدیریت ورزش بانوان در سازمان تربیت بدنی انتقال و در سال 1365 این مدیریت به اداره کل تبدیل شد. در سال 1368 به شاخه معاونتی و در گذر زمان در دولت‌های متفاوت به مرکز ورزش‌های زنان تبدیل شد و امروز تشکیلاتی در حد معاونت وزیر در حوزه وزارت ورزش و جوانان دارد. البته این سیر، روند رو به رشدی داشته است.
وی افزود: به طور کلی اگر آحاد مردم را مدنظر قرار دهیم به جز منابع انسانی بالقوه‌ای که افراد مطالبه‌گر هستند و منابع انسانی که به عنوان خدمت‌گزار و خدمت‌رسان باید این جمعیت را مدیریت کنند، چند عامل دیگر در این مشارکت نقش دارد. از جمله، لجستیک، تجهیزات و فضای متناسب و همچنین عوامل فرهنگی جامعه. البته در حوزه‌های مدیریتی ورزش بانوان، کارسازی برای تصمیم‌سازی، تعامل و مشارکت خیلی بسیطی را می‌طلبد که بخشی از آن به سیاستگذاری درون نهاد ورزش با رویکرد قوانین و مقرراتی که داخل کشور است و نیز قوانین دولتی، قواعد فرهنگی، الزامات و مطالبات اجتماعی از جانب مطالبه‌گران، مربوط می‌شود اما در تجمیع آنها باید با بسیاری از نهادها و حوزه‌های دیگر ارتباطات داشت تا به هدف رسید. همچنین تلاش بر این است که توانمندسازی لازم از طریق کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش برای بانوان داشته باشیم تا به خودباوری برسند.


در ادامه نشست سارا کشکر، با تأکید بر این نکته که ورزش حق مسلم تک‌تک افراد جامعه است، گفت: با توجه به جمعیت 83 میلیونی ایران و برابری نسبت مردان و زنان به لحاظ جمعیتی، منابع باید به طور مساوی بین دو جنس تخصیص داده شود. که در عمل این امر اتفاق نمی‌افتد. از 160 مکان دولتی، 64 مکان در اختیار آقایان است و فقط 4 مکان در اختیار بانوان و بقیه اماکن ورزشی هم در ساعات بیشتر به آقایان تعلق می‌گیرد. در بسیاری از سازمان‌ها در پست‌های مدیریتی همواره سقف شیشه‌ای برای خانم‌ها وجود دارد. بطور مثال؛ در کل فدراسیون‌ها فقط 3 فدراسیون با مدیریت خانم‌ها اداره می‌شود. در ساختار سازمانی هم تنها یک جایگاه تشریفاتی برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است. به لحاظ دریافت جوایز و حقوق و مزایا خانم‌ها همواره در جایگاه پایین‌تری قرار دارند اما با وجود تمام موانعی که گفته شده، تعداد زنانی که هرسال وارد مسابقات المپیک می‌شوند و آمار مدال‌هایمان بیشتر می‌شود. همچنین امید به زندگی زنان کشورمان 75.5 سال است که در مقایسه با مردان بیشتر شده است.
در پایان نشست اکرم کناری قهرمان و رکوردار شنای کشور در خصوص ثبت رکوردش گفت: هدف از ثبت رکورد، ایجاد انگیزه برای خانم‌ها بود. رکورد اول را به نیت 175 شهید غواص و رکورد دوم را به نیت 7304 شهید زن که کمتر به این موضوع پرداخته شده است، ثبت کردم. شنا با دستان بسته خیلی سخت بود اما با اینکه دو فرزند هم دارم توانستم به هدف برسم. رکورد من ثبت ملی شد و به درخواست کمیته ثبت رکورد کشور که زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی است، تصمیم گرفته شد در رکوردهای گینس هم ثبت شود که اکنون در مرحله جذب اسپانسر هستیم.
در ادامه مراسم دکتر فاطمه راکعی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه نیز اشعاری را به مناسبت روز زن برای حضار قرائت کرد همچنین گروه موسیقی نیز به اجرای برنامه پرداخت.

دکتر قبادی: پس از انقلاب نقش زنان در جامعه ۴۰ برابر شده است

 

 

کلید واژه ها: ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن ماندانا رسولی سارا کشکر اکرم کناری پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :