رویکرد تفکر شیعی درباره ترور

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۱۹۰ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۲۱۱۲
ما قربانیان «ترور»

مراسم بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی جاده خاش زاهدان
مراسم تجلیل شهیدان حادثه خاش

عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به شرایط و ویژگی‌های ترور تاکید کرد که اقدام اخیر آمریکا علیه ایران و عراق، بیش از یک ترور و اقدام جنگ‌طلبانه است.

سید رضا حسینی - عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ترورهای سیاسی معمولا در طول تاریخ بیشتر به خاطر سپرده می‌شوند، گفت: در تاریخ اسلام نمونه‌های متعددی از ترور سیاسی ثبت شده است. بیشتر امامان معصوم به اشکال مختلف ترور شدند که ترور حضرت علی علیه السلام در حین نماز، توسط خوارج نمونه بارز آن است. همچنین امام حسن (ع) توسط یکی از اعضای خانواده و از طریق سم به شهادت رسید که امروزه با عنوان ترور بیرولوژیک از آن یاد می‌شود، بنابراین از دوره‌های ابتدایی ظهور اسلام، ترورهای سیاسی وجود داشته است.


وی با بیان اینکه ترور معمولا در موقعیت‌های غافلگیرانه و در شرایط خاص اتفاق می‌افتد، تصریح کرد که نکته حائز اهمیت در این زمینه، آن است که ترور در شرایط مخفیانه صورت می‌گیرد؛ به طوری که ضارب با نقشه‌ای پنهانی، به یک‌باره ظاهر شده و عملیات تروریستی را انجام می‌دهد و از پذیرش عاملیت ترور هم سر باز می‌زند. برای همین هم اطلاق واژه ترور برای جریان شهادت سردار سلیمانی، درست نیست.

چون ترور دایره محدودتری دارد و همان طور که گفته شد، به طور مخفیانه انجام می‌شود و عامل تررو برای حفاظت خود در مقابل هجمه‌های عمومی، خطای خود را پنهان می‌کند اما در رویداد اخیر صراحتا اعلام شد که اقدام اخیر، یعنی ترور سردار قاسم سلیمانی، با دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا انجام شده است. از سوی دیگر، این اتفاق در یک کشور ثالث یعنی عراق و از طریق پایگاه‌های نظامی آمریکا مستقر در عراق صورت گرفته است، بنابراین اتفاق رخداده، نه یک ترور مخفیانه بلکه اقدام تروریستی دولتی علیه ایران و عراق بوده است. اقدام اخیر آمریکا علیه ایران و عراق، یش از یک ترور و  یک اقدام جنگ‌طلبانه و مبارزه‌طلبانه است.


این کارشناس علوم سیاسی در ادامه با بیان اینکه در قوانین دیپلماسی جهان همواره شخصیت‌های رسمی و سیاسی کشورها دارای مصونیت هستند و معمولا کشورها سعی می‌کنند از موقعیت و جان آنها حفاظت کنند، گفت: ابومهدی المهندس علاوه بر اینکه در حشد الشعبی سِمَت رسمی داشت و به عنوان فرمانده میدانی این گروه فعالیت می‌کرد، در وزارت دفاع دولت عراق نیز پست رسمی داشت. سردار سلیمانی هم فرمانده سپاه قدس ایران و از شخصیت‌های کلیدی نظام جمهوری اسلامی و همچنین مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران در عراق به بود.


حسینی با اشاره به اینکه آمریکا با دولت عراق قرارداد نظامی دارد و پایگاه‌های نظامی خود را در این کشور مستقر کرده و آسمان عراق به طور کامل در اختیار آمریکا است، تاکید کرد: بعد از اقدام خصمانه اخیر دولت آمریکا علیه ایران و عراق، یکی از اعضای کابینه دولت عراق اعلام کرد که آمریکا باید عملیات نظامی در آسمان این کشور را با این دولت هماهنگ کند. این نشان می‌دهد که دولت عراق هیچ امکانی برای کنترل آسمان کشور خودش ندارد. با این وجود آمریکا نمی‌تواند به واسطه داشتن قرارداد نظامی با دولت عراق منافع این کشور یا مسئولین آن را مورد تهاجم قرار دهد.
 دولت آمریکا دنبال آن است که ببینید واکنش ایران در برابر چنین حمله‌ای چیست؟ قطعا ایران واکنش متناسب خواهد داشت. چون این موضوع به مسائل امنیت ملی ایران مرتبط است.

عضو هیات علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان گفت: در تفکر شیعی بحث ترور برای رسیدن به اهداف سیاسی امر مذمومی است. در طول تاریخ اسلام ترور شخصیت‌های مختلف به ویژه امامان معصوم اتفاق افتاده است، اما از نظر اسلام رسیدن به مقاصد از طریق ترور جایز نیست. هر چند که در دروه معاصر نمونه‌هایی مثل ترور ناصرالدین شاه توسط بابی‌ها و ترورهای فدائیان اسلام معروف به ترورهای انقلابی رخ داده است.

منبع: ایسنا

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :