دکتر نصری: از نگاه علامه جعفری «منِ انسانی» نقطه مرکزی علوم انسانی است

۰۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۱۳۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۴۵

عنوان سخنرانی سوم بهمن‌ماه 1398، «علامه محمدتقی جعفری و علوم انسانی در ایران: گذشته، حال و آینده» بود که توسط دکتر عبداله نصری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در جلسه 214 شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
نصری در ابتدای سخنانش به ماهیت و مسئله علم اشاره کرد و پاسخ به پرسش‌های حوزه علوم انسانی همانند علوم انسانی غربی یا علم دینی را وابسته به پاسخ به «ماهیت علم» دانست و در ادامه به نوع نگاه علامه محمدتقی جعفری به علوم انسانی پرداخت و افزود: منظور از علوم انسانی در دیدگاه علامه جعفری، مجموعه‌ای از علم‌ها و دانش‌ها یا دایره وسیعی است که انسان، محور آن قرار می‌گیرد. از نظر ایشان، فاعل شناسا خنثی نیست و محوریت بحث ایشان در خصوص انسان نیز «من» انسان است. بنابراین از نگاه علامه جعفری، «منِ انسانی» نقطه مرکزی علوم انسانی است.
وی توضیح داد: از نگاه علامه جعفری، بحث حیات انسان و من انسانی یکی از مباحث جدی در اندیشه و آرای علامه جعفری است و بر این اساس باید در شاخ و برگ‌های علوم انسانی نظریه‌پردازی کنیم.
این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: اندیشه سیاسی، یکی از مباحثی است که بعد از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفته و اختلاف نظری که بین متفکران اسلامی در حوزه‌های مختلف اندیشه بین طیف متفکران اسلامی مطرح شده یک واقعیت است؛ بنابراین اختلاف‌نظر فقط مختص به متفکران غربی نیست و در بین متفکران اسلامی نیز این اختلاف‌نظر به وضوح دیده می‌شود.
در ادامه جلسه، بحث و تبادل نظر بین دکتر نصری و اعضای شورا صورت گرفت و به موضوعاتی همانند چگونگی بهاء‌دادن و شناساندن اندیشمندان اسلامی، مطالعه تطبیقی اندیشمندان غربی و اسلامی، نظریات علامه جعفری در حوزه های مختلف علوم انسانی و غیره پرداخته شد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :