گزارش برگزاری پنجمین همایش ملی زبان‌شناسی رایانشی

۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۱ کد : ۱۹۰۶۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۴۶


 پنجمین همایش ملی زبان‌شناسی رایانشی از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران، پنج‌شنبه ۳۰ آبان 1398 با حضور پژوهشگرانی در حوزه‌های زبان و رایانه، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. دبیر علمی همایش، دکتر مسعود قیومی، عضو پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر  اجرایی، بیتا قوچانی دانشجوی دکتری زبان‌شناسی این پژوهشگاه بودند. در این همایش که در ۴ نشست صبح و عصر برگزار شد، پژوهشگرانی از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ایران‌داک)، دانشکده علوم و فنون نوین و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و قم، دانشگاه گیلان، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه الزهرا، به ارائه مقاله پرداختند.
در مراسم افتتاحیه، دکتر شهین نعمت‌زاده رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران به پیشرفت حوزه زبان‌شناسی رایانشی از سطح طراحی صفحه کلید برای زبان‌ها تا تحلیل احساس اشاره کرد. سپس دکتر مسعود قیومی، دبیر علمی همایش در گزارشی عنوان کرد 20 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از آن میان 10 مقاله با موضوع‌های آواشناسی و صوت‌شناختی، صرف، معنی‌شناسی قالبی، مدل‌سازی خط و زبان فارسی، تحلیل احساس و دسته‌بندی و پردازش متن برای ارائه و چاپ برگزیده شد که نسبت به دور پیشین، حوزه گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.
پس از افتتاحیه و خیرمقدم، نشست نخست با 2 سخنرانی به ریاست دکتر علی رضا‌قلی‌فامیان تشکیل شد. در آغاز، دبیر علمی همایش دکتر مسعود قیومی در مورد گذار از بن‌واژه‌سازی قاعده‌مند به آماری در فارسی سخن گفت. دومین سخنرانی با عنوان ارزیابی یادگیری ساختواژی زبان فارسی با استفاده از یک الگوریتم تخمین بیزی کار مشترکی از پژوهشگرانی از دانشگاه تهران بود.
پس از استراحت و پذیرایی، نشست دوم به ریاست دکتر محمود بی‌جن‌خان، با 3 سخنرانی در حوزه‌های متن‌کاوی، فارسی غیررسمی و تحلیل احساس برگزار شد. نخست، مقاله‌ای با عنوان شناسایی و پوشش واحد‌های خارج از واژگان در فارسی غیررسمی از دانشکده علوم و فنون نوین و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ارائه شد. دومین سخنرانی با عنوان معرفی سرویس‌های متن‌کاوی فارسی‌یار در دسته‌بندی متون فارسی غیررسمی، حاصل پژوهشگرانی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال  و ایران‌داک بود. نویسندگان مقاله پایانی این نشست با عنوان ارائه یک سیستم تحلیل احساس در زبان فارسی با استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق، پژوهشگرانی از گروه پردازش زبان طبیعی دانشکده فنی دانشگاه گیلان بودند.
پس از زمان ناهار و نماز، نشست سوم به ریاست دکتر ملوک‌السادات بهشتی عضو پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(ایران‌داک) با دو سخنرانی برگزار شد. نخست مقاله‌ای با عنوان مقایسه قالب‌های معنایی فعل «گفتن» در دو زبان فارسی و انگلیسی بر مبنای نظریه شناختی فیلمور از دانشگاه آزاد واحد قم ارائه شد. سخنرانی پایانی این نشست که حاصل پژوهش پژوهشگران دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی شریف بود، تشخیص شباهت موضوعی جفت‌متن به کمک شبکه پیچشی عنوان داشت.
نشست پایانی با سخنرانی‌هایی در حوزه آوا و واج و پژوهشگرانی از دانشگاه الزهرا، به ریاست دکتر مسعود قیومی برگزار شد. در این نشست دو مقاله‌ با عنوان‌های بررسی صوت‌شناختی جایگاه تولید هم‌خوان‌های انسدادی بدنه‌ای در زبان فارسی معیار و استخراج و استفاده از ویژگی‌های آکوستیکی موج صدا برای شناسایی واج‌های زبان فارسی از گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا ارائه شد.
در پایان همایش، دبیر علمی همایش، از حاضران خواست ایده‌های خود را به صورت پژوهش مستند کنند. عضو هیأت علمی گروه زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرداختن به هر دو جنبه نظری، عملی و کاربردی در پردازش زبان را ضروری برشمرد و سال آینده را فرصت خوبی برای انجام پژوهش‌ برای ارائه در ششمین همایش ملی زبان‌شناسی رایانشی در قرن جدید دانست.

 

کلید واژه ها: پنجمین همایش ملی زبان‌شناسی رایانشی شهین نعمت‌زاده مسعود قیومی علی رضا‌قلی‌فامیان ملوک‌السادات بهشتی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :