دکتر عاملی‌رضایی: پژوهشگران برای نبرد با تاریکی، شمشیر نمی‌کشند، چراغی می افروزند

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۸۹۵۶ خبر و اطلاعیه هفته پژوهش ۱۳۹۸
تعداد بازدید:۱۷۴۱

 قرائت بیانیه مراسم اختتامیه هفته پژوهش توسط مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش
دکتر عاملی‌رضایی: پژوهشگران برای نبرد با تاریکی، شمشیر نمی‌کشند، چراغی می افروزند


در مراسم اختتامیه هفته پژوهشِ پژوهشگاه که روز چهارشنبه، 27 آذرماه 1398 برگزار شد، دکتر سیده‌مریم عاملی رضایی، مدیر امور پژوهشی پژوهشگاه و مدیر اجرایی ستاد هفته پژوهش، بیانیه‌ای را برای حضار قرائت کرد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی متن کامل بیانیه از نظرتان می‌گذرد:
به نام انکه جان را فکرت آموخت            چراغ دل به نور جان برافروخت
هفته پژوهش، با هدف ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای شأن و جایگاه پژوهشگران، شناسایی و عرضه یافته‌‌های پژوهشی و فناورانه و تبیین وضع موجود پژوهش و روندها و آینده آن در کشور در هفته پایانی آذرماه هر سال گرامی داشته می‌‌شود. به این منظور تنها برخی از آنچه در ماه‌‌های گذشته اهتمام فراوانی در به انجام رساندن آن‌‌ها شده است به اطلاع حضار گرامی رسانده می‌‌شود:


1-    با درک ضرورت بهره‌‌مندی از یافته‌‌های پژوهشی جهت نیل به توسعه پایدار، پس از تأمل و رایزنی‌های انجام شده، شعار هفته پژوهش در سال جاری، «پژوهش و افق‌‌های پیشرفت» انتخاب و مقرر شد در ذیل آن 6 پانل تخصصی با عناوین پژوهش‌‌های علوم انسانی و مسأله پیشرفت؛ اخلاق پژوهش و افق‌‌های پیشرفت؛ تعامل پژوهشی در سطح بین‌‌المللی و افق‌‌های پیشرفت؛ ظرفیت‌‌ها و موانع سیاسی و اقتصادیِ پژوهش و افق‌‌های پیشرفت؛ پژوهش، ترویج و افق‌‌های پیشرفت؛ حامیان و مدیران پژوهش و افق‌‌های پیشرفت برگزار شود. این محور و عناوین یادشده به اطلاع پژوهشکده‌‌ها و مراکز رسانده شد و از آن‌‌ها برای مشارکت در برگزاری این پنل‌‌ها دعوت شد. در این خصوص تلاش فراوانی جهت مشارکت حداکثری اعضاء و هماهنگی با مهمانان و سخنرانان داخلی و بیرونی انجام شد. با سپاس از مشارکت پژوهشکده‌ها و مراکز، 10 پنل تخصصی با سخنرانی بیش از 20 تن از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و 8 سخنرانی علمی با حضور اندیشمندان مهمان در پژوهشگاه برگزار شد.
2-    ستاد برگزاری هفته پژوهش، نخستین جلسه خود را در تاریخ 12/8/1398 برگزار کرد. پس از آن با برگزاری چهار جلسه در خصوص موارد متعدد هم‌‌فکری و تصمیم‌‌گیری کرده است که برخی از آنها عبارتند از: چگونگی شرکت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و انتخاب طرح‌‌های منتخب پژوهشگاه در این نمایشگاه، نهایی‌‌سازی برنامه هفته پژوهش، نحوه برگزاری نمایشگاه داخلی هفته پژوهش و تدوین برنامه‌های جانبی برای نمایشگاه داخلی و نمایشگاه فن‌‌بازار. امسال در اقدامی نوآورانه، نمایشگاه داخلی در سالنی از فضای برج های مسکونی همسایه پژوهشگاه که به رایگان و با استقبال مدیر مجتمع در اختیار پژوهشگاه قرار گرفت، برگزار شد. در این نمایشگاه علاوه بر ارائه دستاوردهای فرهنگی پژوهشگاه و نمایشگاه کتاب، چهار جلسه مشاوره برای عموم برگزار شد که گامی پیشرو در ارتباط بی‌واسطه پژوهشگاه‌ها با مردم و ترویجی‌سازی علم در این حیطه به شمار می‌رود.
3-    نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌‌بازار که از سه‌شنبه، 26 آذرماه برگزار شده است، فرصت مغتنمی برای ارایه ماحصل و دستاوردهای پژوهشی یک ساله‌‌ی پژوهشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی است. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با درک جایگاه حساس علوم انسانی در راهبری و هدایت پیشرفت‌‌های فناورانه، مطابق سال‌های پیش در نمایشگاه حضور فعال داشته است. پژوهشگاه امسال علاوه بر ارائه طرح‌‌ها و محصولات فناورانه خود با قبول برگزاری سه کارگاه آموزشی در محل نمایشگاه، تلاش دارد تا ایده‌‌ی علوم انسانی مشاوره‌محور را عملی سازد. این نمایشگاه ماحصل تدبیر و کار تیمی هم‌دلانه میان اعضای پژوهشگاه در سطوح مختلف بوده است.
4-    با بهره‌‌گیری از تجارب حرفه‌‌ای همکاران ارجمند در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات ویژه‌‌نامه‌ای چاپ و منتشر شده است. در این زمینه در مدتی کوتاه، تلاش زیادی در زمینه پیگیری و دریافت یادداشت‌‌ها و گزارش از واحدها انجام شده است و ویژه‌نامه‌ای شامل گزارش تفصیلی از عملکرد پژوهشی بخش‌های مختلف پژوهشگاه در طول این یک‌سال فراهم شد. علاوه بر آن نماهنگی شامل عملکرد یک‌ساله پژوهشی پژوهشگاه و مصاحبه‌هایی تهیه شد که در مراسم مختلف پخش شد.
5-    با توجه به این موضوع که یکی از اهداف اساسی هفته پژوهش قدردانی از پژوهشگران است، در سال گذشته، شیوه‌‌نامه داخلی انتخاب پژوهشگر برتر تصویب و ابلاغ شد. این شیوه نامه بر اساس تجربیات پیشین در سال جاری مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و پس از ابلاغ شیوه‌‌نامه مذکور، اعضای هیئت علمی و کارشناسان محترم پژوهشی تا 15/8/98 فرصت یافتند درخواست و مدارک خود را از طریق سامانه سیماپ به معاونت پژوهشی ارسال کنند. تعداد 21 درخواست در سامانه ثبت و بر اساس شیوه‌‌نامه مصوب، معاونت پژوهشی تمامی درخواست‌‌ها و مستندات مربوط به آنها را عیناً به کمیته هیئت ممیزه ارسال نمود.کمیته منتخب هیأت ممیزه نیز پس از بررسی مدارک تعداد 6 تن از اعضای هیأت علمی، و 3 تن از کارشناسان را به عنوان پژوهشگران برتر و شایسته تقدیر انتخاب و معرفی کرد. علاوه بر آن در سال جاری از کسانی که بیشترین مشارکت در کاربردی‌سازی طرح‌ها، برگزاری کارگاه‌ها و بالاترین امتیاز در برگزاری کرسی و مقالات بین‌المللی را داشته‌اند، و نشریات دارای رتبه Q1 قدردانی شد. مایه افتخار پژوهشگاه است که امسال از مقام والای علمی استاد بزرگوارمان، دکتر پورنامداریان، به عنوان محقق نمونه کشوری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قدردانی و تجلیل شد. این رویداد فرخنده بر همه اعضای پژوهشگاه مبارک باد.
6-    هفته پژوهش، بزرگترین رویداد پژوهشی سالانه است. این رویداد بهانه‌ای برای تعامل بیشتر میان اعضای فرهیخته پژوهشگاه و تجدید پیمانی است بر پاسداشت مرزهای دانش و تعهد به گسترش فرهنگ خردورزی، دانایی، اخلاق و به رسمت شناختن دیگری، آنچه که شیوه زیست و دغدغه عالمان و پژوهشگران را از سایرین جدا می سازد و معنای زندگی آنان را رقم می زند. امیدوارم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تکیه بر پیشینه درخشان و سرمایه‌های غنی علمی و انسانی‌اش، همچنان مسیر رشد و تعالی را بپیماید و فضایی آرام، دور از غوغاسالاری و شایسته محیطی علمی و آکادمیک داشته باشد. پژوهشگران برای نبرد با تاریکی، شمشیر نمی‌کشند، چراغی می افروزند. با امید به گسترش و دوام روشنایی.

 

کلید واژه ها: بیانیه هفته پژوهش سیده مریم عاملی رضایی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :