دکتر ملایی‌توانی: نداشتن «سالنامه» به دانشگاه‌ها و مراکز علمی خسارت می زند

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۸۹۵۵ خبر و اطلاعیه هفته پژوهش ۱۳۹۸
تعداد بازدید:۱۳۷۹
با توجه به اینکه فرهنگ ما ایرانی‌ها، فرهنگ شفاهی است و کمتر به نوشتن عادت داریم، بنابراین ننوشتن خاطرات و مسائل یک سازمان بزرگ، باعث می شود خسارات بزرگی به جامعه علمی، فرهنگی و آموزشی ایران وارد شود

دکتر علیرضا ملایی‌توانی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در مراسم اختتامیه هفته پژوهشِ پژوهشگاه که روز چهارشنبه، 27 آذرماه 1398 برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و گرامیداشت یاد و نام دکتر مفتح گفت: در ابتدای سخن از اعضای هیأت رئیسه پژوهشگاه تشکر می کنم که با وجود تنگناهای مالی در پیشبرد برنامه‌های هفته پژوهش تلاش کردند.
دکتر ملایی با اشاره به ابعاد فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در برگزاری مراسم هفته پژوهش گفت: خوشبختانه امسال شعار «پژوهشگاه بدون دیوار و حصار» محقق شد و برای اولین باز با نیازهای مردم به صورت رایگان مواجه شدیم و استادان پژوهشگاه با مشاوره‌های رایگان خود در این راستا گام برداشتند تا مردم بدانند پژوهشگاه به صورت کاربردی در صدد رفع مشکلات آنهاست.


رئیس ستاد هفته پژوهش با اشاره به برگزاری پنل‌های خوب در هفته پژوهش به دعوت از چهره‌های ویژه به این مراسم اشاره کرد و گفت: در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش امسال دکتر غلامی، وزیر علوم و دکتر عاملی‌رنانی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... حضور داشتند و به مراسم ما رونق بیشتری بخشیدند.
دکتر ملایی با اشاره به رونمایی از سالنامه پژوهشی پژوهشگاه خطاب به دکتر غفاری پشنهاد داد؛ انتشار سالنامه پژوهشی به عنوان سنت شفاهی ایران در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بیش از این مورد توجه قرار گیرد. وی تأکید کرد: انتشار سالنامه پژوهشی پژوهشگاه برای نخستین بار پس از انقلاب در پژوهشگاه صورت گرفت. با توجه به اینکه فرهنگ ما ایرانی‌ها، فرهنگ شفاهی است و کمتر به نوشتن عادت داریم، بنابراین ننوشتن خاطرات و مسائل یک سازمان بزرگ، باعث می شود خسارات بزرگی به جامعه علمی، فرهنگی و آموزشی ایران وارد شود. متأسفانه تجربیات خیلی از سازمان‌ها ثبت نمی شود و در معرض بررسی و تحلیل قرار نمی‌گیرد. با بررسی‌ها متوجه شدیم قبلاً در اغلب نهاد‌های مدرن آموزشی، تدوین سالنامه یک سنت بود و امروز وقتی در مورد این نهاد‌ها تحقیق می‌کنیم، اسناد و مدارک روشن و متقنی وجود دارد. از جمله 11 مؤسسه‌ای که در پژوهشگاه ادغام شدند، همگی سالنامه داشتند و اطلاعات خوبی را ثبت کرده بودند تا مجموعه‌ای از فرایندها، تحولات، پیشرفت‌ها و فعالیت‌های علمی در این سالنامه‌ها ثیت شود که متأسفانه بعد از انقلاب متوقف شد. ما این خلاء را به خوبی حس کردیم و تلاش شد تا در جهت انتشار سالنامه پژوهشگاه گام برداریم. قرار است سالنامه‌های دهه 90 همگی تهیه و منتشر شوند و تمام پژوهشکده‌ها، معاونت‌ها و ... سالنامه فعالیت‌های خود را تهیه کنند. به همین خاطر از دکتر غفاری تقاضا می کنم، این پیشنهاد را در وزارت علوم مطرح کنند تا همه دانشگاه‌های کشور، حتی دانشکده‌ها و خود وزارت علوم به همین منظور سالنامه‌هایی تهیه کنند و ما برگردیم به این کار تمدن‌سازانه بزرگ که آثار و برکات زیادی را در پی خواهد داشت.

در انتهای مراسم در حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سالنامه پژوهش سال 1397 پژوهشگاه رونمایی شد.

 

 

کلید واژه ها: ملایی توانی هفته پژوهش سالنامه پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :

رحیم روح بخش ۰۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۱
با سلام، ضمن تشکر از آقای دکتر ملایی بابت این توصیه کاربردی، به نظرم این پیشنهاد برای وزارت آموزش و پرورش نیز ضروری است، مدارس تهران و شهرستان ها در قبل از انقلاب سالنامه داشتند ولی بعد از انقلاب فاقد آن هستند و در نتیجه بسیاری از اطلاعات آنها از بین می رود. با احترام