دکتر قبادی: در هفته پژوهش امسال، آرمان پژوهشگاهِ بدون دیوار را عملی می سازیم

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۸۹۳۶ مهم‌ترین اخبار هفته پژوهش ۱۳۹۸
تعداد بازدید:۱۵۳۴
دکتر قبادی: در هفته پژوهش امسال، آرمان پژوهشگاهِ بدون دیوار را عملی می سازیم

 

مراسم افتتاحیه هفته پژوهش صبح روز 23 آذرماه 1398، با حضور دکتر منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر سعیدرضا عاملی‌رنانی، (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی)، دکتر رضا داوری اردکانی، (استاد فلسفه) و سایر استادان، پژوهشگران و محققان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدای مراسم دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، هفته پژوهش در سال پژوهشی 1398 را به همه پژوهشگران فرهیخته پژوهشگاه تبریک گفت و به میهمانان و مدعوان حاضر خیرمقدم عرض کرد. دکتر قبادی در خصوص کارنامه یک ساله پژوهشگاه در فاصله زمانی هفته پژوهش 1397 تاکنون (هفته پژوهش 98) را به اجمال در سه بخش خلاصه کرد و گفت:
بخش اول: دستاوردهای ساختاری و اجرایی موثر
بخش دوم: دستاوردهای حوزه پژوهش و فعالیت‌های علمی
بخش سوم: اقدامات و موفقیت‌های راهبردی
وی در مورد بخش اول: دستاوردهای ساختاری و اجرایی موثر به 15 نکته اشاره کرد و توضیح داد:
یک: اقدامات همه جانبه و پیگیری‌های شبانه روزی برای بالا نگه داشتن سطح رفاهی و معیشتی کارکنان و پرداخت جدول معیشتی سالانه کم نظیر نسبت به پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های شهر تهران
دو: تقویت هرم و توان تخصصی اعضای هیات علمی، نسبت گروه‌های هیات علمی از طریق تبدیل وضعیت‌ها، جذب‌ اعضای هیات علمی نخبه و نیروهای سرآمد علمی
سه: حضور گسترده‌تر در عرصه عمومی و حضور پررنگ و پراستناد علمی در فضای مجازی
 چهار : گرفتن مجوز مرکز نوآوری و اقدام برای راه‌اندازی آن؛ که در حقیقت حرکت به سوی شکل‌گیری استارتاپ‌ها خواهد بود و آن هم فقط هدف اقتصادی و اشتغال‌زایی را تعقیب نمی‌کند بلکه مقدمه حرکت پژوهشگاه به سوی تعمیق اثربخشی عینی و بعضاً پیشبرد نتایج طرح‌های علوم‌انسانی به‌صورت کلینیکال و ارتباط مستقیم علم با جامعه و مردم به شمار می‌آید.
پنج : اخذ مجوز قطب علمی زبانشناسی پیکره‌ای در ایران برای پژوهشگاه که در سطح کشور منحصربه فرد است.
شش: ارتقاء رتبه پرتال علوم‌انسانی و رشد آن در رتبه‌بندی الکسا با 457 پله صعود (رتبه ما در شهریور 97، 931 بود که در آبان 98 به رتبه 476 رسیده است).
هفت: رشد قابل توجه در توسعه طرح‌های کاربردی و ورود جدی‌تر پژوهشگاه به موسسه علمی نسل سوم؛ از منظر مؤسسه علمی کارآفرین و همزمان از جهت اثرگذاری در سیاستگذاری‌ها‌ و ورود به عرصه موسسه علمی نسل چهارم؛ در همین ارتباط باید یادآور شد که برای نخستین بار، تعداد و قراردادهای پژوهشی با دستگاه‌های اجرایی به 42 طرح رسیده و با احتساب طرح‌های کارفرمایی غیرموظف از قبل طرح جامع اعتلا معطوف به پیشرفت کشور، جمعاً قریب به 55 پروژه می‌رسد. اگر طرح‌های مشارکتی دانشنامه‌ای هم محاسبه شود متجاوز از 60 پروژه خواهد شد. بدین‌ترتیب قریب به نیمی از طرح‌های پژوهشگاه را در یک سال اخیر پروژه‎های ذی‌نفع محور و کارفرمایی تشکیل می‌دهند. مجموعه این طرح‌ها، بعلاوه گزارشهای راهبردی برآمده از آنها پژوهش‌های اثرگذار در عرصه سیاستگذاری‌های ملّی و حل مسائل اجتماعی به شمار می‌آیند و عملاً پژوهشگاه را در جرگه مؤسسات علمی نسل چهارم وارد کرده است.
هشت: فعالیت‌های در خور توجه مربوط به اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است با برگزاری بیش از ده نشست علمی و چاپ حدود 6 جلد کتاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقدام اوّلیه برای ترسیم افق‌ها در حوزه بیانیه و پرتوافکنی‌های آن در سیاست‌ها بر خط مشی‌های کشور.
نه: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه زبانشناسی که دارای مجهزترین دستگاه ضبط دقیق تجزیه و تحلیل آواها و دستگاه پیشرفته و نرم‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌های زبانی است.
ده: انتشار قریب به 60 جلد کتاب و گزارش ارزشمند علمی، اعّم از کتاب‌های کار حاصل طرح‌های داخلی یا کتاب‌های پیشنهادی از سوی محققان بیرونی هستند و بخشی از آنها دستاوردهای شورای بررسی متون‌اند و بخشی از آنها نتیجه و به ثمر نشستن بیش از 15 گزارش‌ پژوهشی اثرگذار از مجموعه طرح‌های شاخص و کلان اعتلا و چاپ تعدادی آثار نفیس و فاخر با جاذبه‌های بین‌المللی است.
به عنوان نمونه کتاب‌های‌ "کتیبه‌های خصوصی فارسی میانی ساسانی و پساساسانی" و "مبانی و دستور خط فارسی شکسته"
و آماده شدن گزارش‌های" نهایی پروژه‌های بررسی وضعیت تحصیل و مهارت دانشجویان در رشته‌های گوناگون علوم انسانی و نسبت آن با اشتغال دانش آموختگان"، "نقد رویکرد پوزیتویستی به علوم انسانی در مساله شکاف نظر و عمل و بررسی دیدگاه‌های بدیل"، "جریان‌شناسی تحول‌خواهان علوم انسانی در جهان اسلام"، "بررسی و تحلیل تاریخی تعامل حوزه علمیه با رشته‌های گوناگون علوم انسانی"، "تأثیر نظام بین المللی قدرت بر علوم انسانی در ایران: مطالعه موردی مارکسیسم"، "بررسی و تحلیل نقش بخش‌های مردم نهاد (انجمن‌های علمی) در گسترش علوم انسانی"، "علوم انسانی کاربردی: فرصت‌ها و تهدیدها"، "تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه حکمت عملی (فرونسیس)"، "شناخت و تحلیل مبانی انگاره شهروندی در ایران معاصر"، "علوم انسانی با رویکرد میان فرهنگی"، "علوم انسانی در ایران: مسأله تأثیر اجتماعی"، "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی"، "علوم انسانی و حکمت اسلامی" و ...
یازده: افزایش و ارتقای کسب افتخارات ملّی؛ برنده شدن عضو هیات علمی در جشنواره فارابی برای نخستین بار در تاریخ پژوهشگاه، برنده شدن عضو هیات علمی در جشنواره علامه دهخدا، برنده شدن هفت مقاله برگزیده علمی- پژوهشی پژوهشگاه در جشنوارانه سالانه نقد، برگزیده شدن تعدادی دیگر از اعضای هیات علمی در جشنواره‌های گوناگون ملی در طی سال اخیر، کسب جایزه علمی- ادبی دکتر طاهره صفارزاده، جایزه ادبی پروین اعتصامی، نخستین جایزه پژوهشی سینما و کسب عنوان برترین‌های پژوهش فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و ... توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه.
دوازده: ارتقاء سطح همکاری‌های بین‌المللی پژوهشگاه و نهادینه‌سازی روابط و همکاری‌ها با بسیاری از کشور‌ها و تبدیل آن به یک نقطه در خور توجه برای دیپلماسی علم و دیپلماسی عمومی (از جمله: دانشنامه‌های مشترک با هند، چین، ترکیه، روسیه و ...)
سیزده: متنوع‌سازی گونه‌ها و ژانرهای تولید محصول و  خروجی‌های تحقیقاتی پژوهشگاه؛ علاوه ‌بر کتاب و مقالات، نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی.
چهارده: رساندن برگزاری کرسی‌های نقد و مناظره و نوآوری به 12 کرسی که نسبت به سال گذشته با رشد 25 درصدی مواجهیم.
پانزده: گسترش فعالیت‌های ترویجی‌سازی و عمومی‌سازی علم با مباحث کاربردی و روزآمد به بیش از 500 فعالیت، (با رشد پانزده درصدی)

قبادی در ادامه سخنان خود به نکاتی که پژوهشگاه در فعالیت های خود نگاه ویژه به آن داشته اشاره کرد و یادآور شد: استخراج توصیه‌های سیاستی، گزارش‌های راهبردی، گزارش‌های مدیریتی، سندهای ملی، بسته های خدماتی مشاوره‌ای، درس گفتارها، کارگاه‌ها، گفت و گو با مردم و جامعه، استخراج طرح‌نامه‌های کارفرمایی از گزارش‌های تحقیقاتی و تحویل فراورده‌های تحقیقاتی مورد نظر مرکز نوآوری به منظور تبدیل آنها به محصولات پژوهشی متناسب با استفاده عموم جامعه و فروش خدمات تخصصی و ارائه آنها در سطوح کلینیکال تخصصی که عملاً ورود پژوهشگاه به راه مؤسسات علمی نسل چهارم را قطعی‌تر می‌کند و استخراج بیش از 10 توصیه سیاستی و گزارش راهبردی که با استقبال سیاستگذاران و دست‌اندرکاران روبرو شده است از جمله فعالیت های پژوهشگاه در این راستا بوده است.
قبادی در کنار این دستاوردها به نهایی شدن تحوّل ساختاری در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری اشاره کرد که مراحل نهایی انتقال آن در سال جدید صورت گرفته و  با رویکرد کاربردیِ بین‌المللی و بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های میراثی کشور وارد عرصه دیپلماسی علم شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه آمارهایی را در خصوص رشد فعالیت های پژوهشگاه به شرح زیر ارائه کرد و گفت: سرانه کتابهای چاپ شده اعضای هیأت علمی از سال 92، 76% درصد، سرانه مقاله‌های علمی اعضای هیأت علمی از سال 92،  96% درصد و سرانه طرح‌های چاپ شده اعضای هیأت علمی از سال 92، 100% درصد رشد داشته است.
دکتر قبادی در ادامه سخنانش به دستاوردهای حوزه پژوهش و فعالیت‌های علمی؛ اقدامات و موفقیت‌های راهبردی از جمله، به تصویب رساندن اساسنامه جدید پژوهشگاه طی سال اخیر (پیشران، راهبردی و واقع‌گرا)،  تصویب ساختار سازمانی روزآمد، چابک، کارآمد، طراحی تصویب برنامه دوم توسعه راهبردی پژوهشگاه در گذرگاه خرد جمعی و تقویت نظام‌مندی فرایندهای پژوهشی، ارتقاء همه جانبه جایگاه ملی و بین‌المللی پژوهشگاه، تقویت شبکه نخبگانی و رساندن آن به 3 هزار نفر از سراسر کشور تأکید کرد.
وی گفت: در هفته پژوهش سال جاری برای نخستین بار در پژوهشگاه موفق شدیم این آرمان پژوهشگاه جامعه‌مدار با خدمات پایدار و بدون دیوار را عملی بسازیم و تعامل مستقیم با جامعه چه در نمایشگاه فن بازار در محل نمایشگاه بین‌المللی و چه در مجتمع‌های بسیار بزرگ مسکونی این کارگاه‌ها و میزهای بالینی و کلینیکال را برگزار کنیم و خدمات رایگانی را به قشر ضعیف جامعه ارائه دهیم. ورود به مرحله پژوهشگاه بدون دیوار می تواند به تعمیق کاربردگرایی با عرضه خدمات کلینیکال و ... منجر شود.
قبادی در خاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد: انشاءالله براساس دستاوردهای به دست آمده و توفیقات حاصل از اجرای برنامه توسعه راهبردی پنج ساله پژوهشگاه، شاهد برداشتن گام‌های بلندتر و استوارتر باشیم. آینده روشن، اطمینان بخش و امیدآفرین روبه‌روی پژوهشگاه است. به امید آنکه الطاف الهی بیشتر شامل حال اعضای گرامی پژوهشگاه باشد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :