دکتر قبادی: پرسشگری، وظیفه نخست جریان دانشجویی است

۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۸۹۳۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۹۵
دکتر قبادی: پرسشگری، وظیفه نخست جریان دانشجویی است

به مناسبت گرامیداشت 16 آذر، روز دانشجو، معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اقدام به برگزاری مراسمی به همین مناسبت کرد. این مراسم روز یکشنبه، 17 آذرماه 1398، در اردوگاه شهید باهنر  با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و کارکنان پژوهشگاه برگزار شد.  
مراسم یادشده با قرائت قرآن، پخش سرود ملی و خیرمقدم دکتر قبادی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد،  وی این روز را به دانشجویان تبریک گفت. دکتر قبادی، نگاه قهرآمیز جامعه دانشگاهی پیش از انقلاب به آمریکا را به‌دلیل دخالت در سقوط دولت مردمی وقت دانست و اظهار کرد: بعد از 16 آذرماه جریان دانشجویی به نهاد دانشجویی تبدیل شد.

دکتر قبادی وظیفه نخست این نهاد را پرسشگری از کسانی دانست که سرنوشت امور را در دست دارند و تأکید کرد که این پرسشگری باید مبتنی بر اطلاعات و آگاهی باشد. قبادی در خاتمه سخنانش یادآور شد: عدالت گرایی باید در بستر اجتماعی انجام شود و لازمه آن وجود آزادی و پرسشگری در محیط‌های دانشگاهی است.


در ادامه دکتر زهرا پارساپور، سرپرست معاونت کاربردی سازی علوم انسانی و فرهنگی پژوهشگاه، با تشکر از تلاش‌های دکتر بشیر معتمدی، دکتر سلمان صادقی‌زاده را به‌عنوان سرپرست جدید مدیریت فرهنگی معرفی کرد. همچنین دکتر صادقی‌زاده نیز پس از تشکر از مدیریت پیشین به دلالت های تاریخی و معناشناختی 16 آذر پرداخت و این روز را یادآور مقاومتی دوگانه در برابر استعمار خارجی و استبداد داخلی دانست؛ مقاومتی که در دوران انقلاب اسلامی در دو شعار استقلال و آزادی تجلی یافت.
برنامه با بخش‌های متنوعی همچون اجرای موسیقی، برگزاری مسابقه در بین دانشجویان همراه با جوایز نقدی، پخش کلیپ مرور وقایع 16 آذرماه سال 1332، پخش کلیپ عکس‌های برگزیده دانشجویان پژوهشگاه همراه بود. از بخش‌های دیگر این برنامه، سخنرانی دکتر نعمت‌الله فاضلی با موضوع مسئولیت اجتماعی دانشجو در ایران کنونی بود که مورد استقبال دانشجویان نیز قرار گرفت.
همچنین، یکی از دانشجویان پژوهشگاه طی صحبتی کوتاه، ضمن تشکر از برگزاری مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در پژوهشگاه، خواستار فرصت دادن به دانشجویان برای اظهارنظر پیرامون مسائل مختلف روز و جامعه شد.
در پایان مراسم ضمن اهدای احکام شورای صنفی دانشجویان، نفرات برتر رشته‌های مختلف ورزشی که در مسابقات المپیاد دانشجویی موفق به کسب مقام شده بودند، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :