حجت الاسلام ابوترابی: دستاورد دفاع مقدس، قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی است

۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۳ کد : ۱۸۶۸۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۶۰۷


گزارش مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس
حجت الاسلام ابوترابی: دستاورد دفاع مقدس، قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی است
سهیل محمودی: شاعران جنگ ما باید شاعران صلح می شدند
به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در روز دوم مهر 1398 در سالن حکمت برگزار شد. در ابتدای این مراسم دکتر قبادی، ریاست پژوهشگاه در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به مهمانان مراسم، به اهمیت نقش تمدنی میراث دفاع مقدس اشاره و بر بزرگداشت این رویداد تأکید کرد.
در ادامه این مراسم حجت الاسلام ابوترابی، نائب رئیس سابق مجلس و امام جمعه موقت تهران در ابتدا با اشاره به جایگاه علوم انسانی اظهار داشت: علوم انسانی است که می تواند نقشه راه توسعه دانش را تعریف کند تا در نتیجه آن دانش بشر در خدمت انسان به کار گرفته شود. زیرا که دانش فی‌نفسه ارزش نیست. دانش آنگاه ارزش می شود که در دستان انسان آراسته به دانش قرار گیرد. قرآن  از کسانی که علم در دست داشته باشند ولی علم در خدمت آنها نباشد، به حمار تعبیر کرده است. چهارپایی که کتاب‌های زیادی حمل می کند، ولی چیزی از آن نمی فهمد.
وی ادامه داد: انسانی که آراسته به ادب علمی نیست و دانش او را تربیت نکرده است، برای این انسان، علم منشأ طغیان او است. قرآن در جایی دیگر می فرماید خداوند اکرم است، چون معلم انسان است،  با قلم، با پژوهش، با تحقیق. من فکر می کنم کل عالم امکان، عالم فهم و ادراک و تحصیل علم است. اما تحصیل علم انسان با دیگر موجودات دیگر متفاوت است و با تحقیق و پژوهش حاصل می شود.
امام جمعه تهران در عین حال تصریح کرد: طبق تعبیرات قرآنی، انسان عالم است که طغیان می کند نه انسان جاهل. این دانش است که غرب را به طغیان واداشته است. این علم و فناوری است که غرب را بر اریکه زیاده خواهی نشانده است. طغیان از قدرت ناشی می شود و علم هم منشأ قدرت. پس دانش باید در خدمت انسان و جامعه بشری باشد. عالم حقیقی هر چقدر بر مرتبه علم و دانش او افزوده شود، بر مرتبه تواضع او هم افزوده می شود.
وی افزود: فقط با قدرت است که می توان در برابر کسانی که علم را ابزار طغیان و زیاده خواهی قرار داده اند، ایستاد. قدرت هم با علم به دست می آید. لذا قرآن می فرماید در برابر کسانی که علم دارند، اما سلوک عالمانه ندارند و به دنبال زیاده خواهی هستند، قدرت پیدا کنید. «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» به نظر من این آیه، راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی است.
حجت الاسلام ابوترابی تصریح کرد: این آیه مخاطبش نظام است و لذا نظام سازی از ارکان اندیشه دینی است. نظام سیاسی مقتدر و با ظرفیت که یکی از ویژگیهای آن قدرت پیدا کردن در برابر کسانی است که در مقابل حق ایستاده اند. قرآن تأکید دارد که هر چقدر استطاعت دارید بر اقتدار خود بیفزایید. یعنی به مرز علم برسید. لذا قدرت دفاعی جمهوری اسلامی بر اساس صریح قرآن کریم مرز نمی شناسد. قدرت هم قدرت دفاعی بازدارنده است. قرآن نمی گوید قدرت به دست بیاورید برای جهان گشایی. می گوید قدرت فراهم آورید که جنگی آغاز نشود و هرگز در فکر تعرض به شما نباشند.
نائب رئیس سابق مجلس خاطر نشان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند، جنگ نمی شود، دو معنا دارد؛ یکی اینکه ما خواهان جنگ نیستیم. دوم اینکه دشمن جرأت حمله پیدا نکند، چون قدرت آن را ندارد و لذا جنگی شکل نمی گیرد.
وی در ادامه به سالگرد آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: بی تردید دفاع مقدس دستاوردهای فراوان و غیر قابل اندازه داشته است. یکی از دهها دستاورد آن، قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی است. از جمله دستاوردهای دیگر این امنیتی است که امروز ایران را فرا گرفته است. دیگر دستاورد این دفاع مقدس، شکل گیری جبهه مقاومت اسلامی است.
حجت الاسلام ابوترابی تأکید کرد: یمن از دستاوردها و ثمرات دفاع مقدس است. اگر دفاع مقدس نبود، امروز یمن مقاوم و مقتدر تولد نمی یافت. مقاومت اسلامی لبنان دستاورد دفاع مقدس است. در فلسطین، در عراق و در سراسر دنیای اسلام از دستاوردهای دفاع مقدس است. همین وحدت و انسجام ملی ما نیز دستاورد دفاع مقدس است. حتی نقش دفاع مقدس در رشد و حرکت علمی کشور هم بسیار برجسته است.
وی در انتها گفت: امیدوارم در مسیر خلق قدرت با ارتقاء جایگاه علمی و با تعریف درست حوزه دانش و رسالت علوم انسانی و رسالت علم قدم برداریم. انسان تزکیه شده است که باید قله های دانش را کسب کند تا دانش در خدمت انسان قرار گیرد و راه را برای تعالی و تکامل انسان فراهم کند.
در ادامه این مراسم استاد سهیل محمودی از شاعران پر آوازه کشور درباره شعر دفاع مقدس سخنرانی کرد. وی در ابتدای سخنان خود  اظهار داشت: جنگ که شروع شد، ما تعدادی از جوانان با ایمان، کمتر از 20 سال بودیم که به بحث شعر پرداختیم. یکی از اشکالات به نسل قبل از ما بر می گردد که وقتی جنگ شروع شد، خیلی در این عرصه شعر دفاع مقدس وارد نشدند و این سؤال مطرح است که چرا آنها وارد نشدند و کار به دست ما بچه های جوان تر آن سالها افتاد.
وی افزود: اولین نقدی که به ما وارد است این است که آن سالها به تأثیر شعر بیشتر از تعریف شعر توجه داشتیم. شاید خاصیت شعر باشد که در یک حادثه و رویداد به تأثیرش بیشتر توجه می شود تا تعریفش. لذا خیلی از آن شعرهای آن سالها را باید کنار گذاشت، نه به این دلیل که شعر بدی بود، بلکه به این دلیل که به تعریف شعر تن نمی دادند و به وجه اجتماعی شعر توجه داشتند. در مشروطیت هم برای شعر همین اتفاق افتاد.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این شاید در آن سالها ما می توانستیم به عناصر دیگری هم در شعرهایمان دامن بزنیم که هنوز هم جای توجه دارد. مثلاً در شعر نسل ما جای ملیت و وطن گرایی کم است. فکر می کردیم فقط باید عناصر ایدئولوژیک و عقیدتی باشند که در جایگاه خودش خوب بوده است. اما ما می توانستیم جهت بدهیم و عنصر ملیت را افزون تر کنیم تا امروز که در تهدید هستیم، با عنصر ملیت مجموعه بیشتری از جامعه را در کنار خودمان قرار دهیم. متاسفانه این کار را نکردیم.
این شاعر ملی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ملت با کمترین خصوصیتهای مشترک تعریف می شود که بیشترین افراد را شامل شود. حزب نیست که با مثلاً 100 خصوصیت مشترک تعریف شود. با  مشخصه های مشترک اندک می توانیم یک چتر فراگیر در فرهنگمان ایجاد کنیم که امروزه در مقابل یاوه هایی که آدمی در آن سر دنیا دارد با آن کشور ما را تهدید می کند، همه ملت را کنار خودمان قرار دهیم.
استاد محمودی تصریح کرد: ما باید بعد از جنگ، شاعران جنگمان، شاعران صلح می شدند. با هر نوع جنگی مخالفت کنند، چون شاعران ما در طول جنگ رنج مردم کشورمان را دیدند. بهترین عزیزان ما در جنگ به شهادت رسیدند. ما هنرمندان، نویسندگان و شاعران باید بعد از جنگ مجامع صلح طلبانه ایجاد می کردیم. اما ما شروع کردیم به شعر نوستالژی گفتن که به این ادبیات نمی‌گویند.
وی ادامه داد: ما عقلانی ترین کشور منطقه هستیم، چرا که ریشه در تشیع داریم. ما می توانستیم به عنوان بچه های جنگ، نمادهای صلح طلبی را در روزگار خودمان مطرح کنیم. واقعیت این است که امروزه ادبیات دفاع مقدس به گفتگوی انتقادی نیاز دارد. ما باید آن خلوص آن دوران را قدر بدانیم، ولی برای اینکه جنگ دیگری در کشور رخ ندهد، ما راه دیگری نداریم جز اینکه برگردیم به داشته های فکری و اندیشگی خودمان  همراه با تجربه ای که داشتیم. بیاییم  پرچمدار صلح شویم.
سهیل محمودی در انتها تأکید کرد: ما امروز باید در ادبیات و موسیقی خودمان به خود ایران اهمیت بدهیم. ایمانش را دارد، ایرانش را باید اهمیت داد که در دوران دفاع مقدس کم بوده است و می توانست خیلی بیشتر از اینها، این موضوع را زیر چتر خودش قرار دهد. ما بعد از جنگ بیشتر کارهای ویترینی کردیم که این کارها نمی تواند نسل آینده را  حفظ کند. نسل حاضر بچه های خوبی هستند ولی در حوزه ادبیات به اینها چیزی که جهت بدهد، ندادیم.
در قسمت پایانی این مراسم سرکار خانم خالقی پور همسر و مادر سه شهید به بیان خاطراتی از فرزندان شهید خود پرداخت که جمع حاضر را بسیار تحت تأثیر قرار داد. وی تأکید کرد: ای کاش به تعداد موهای سرم پسر داشتم تا در این راه پر هدف فدا می کردم. شرمنده ملت و شرمنده خانواده شهدا هستم.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :