مراسم روز کارمند با سخنرانی دکتر صالحی امیری برگزار شد

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۰ کد : ۱۸۴۶۹ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۳۷۱
این غفلت تاریخی از فرهنگ، خسارت های سنگینی را به آینده جامعه تحمیل خواهد کرد. اندیشه امام و رهبری معظم انقلاب مبتنی بر باورهاست
مراسم روز کارمند با سخنرانی دکتر صالحی امیری برگزار شد

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی، به مناسبت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان والامقام رجایی و باهنر و بزرگداشت روز کارمند، صبح روز دوشنبه 4 شهریور ماه 1398،  جشنی در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد که دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پس از عرض خیرمقدم به حاضرین و تبریک روز کارمند و هفته دولت، گفت: ما کارمندان مردم هستیم و ان شاءالله بتوانیم در خدمت مردم هم باشیم.
قبادی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم بهتر و بیشتر به مردم خدمت کنیم باید به طرح ها و پژوهش های کاربردی توجه کنیم که خوشبختانه پس از تأسیس «پژوهشکده کاربردی سازی علوم انسانی» و سوق طرح ها به سوی کاربردی شدن، نیازمحوری و تقاضامحوری توانسته ایم در این راستا گام های مؤثری برداریم.

در ادامه دکتر سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با موضوع «زیست فرهنگی، نیاز امروز و ضرورت فردا» سخنان خود را ارائه کرد و گفت: ما به دلیل شرایط خاص اقتصادی، از حوزه فرهنگی غافل مانده ایم و فساد، گرانی، تورم، فقر، بیکاری و عوامل متعدد دیگر تا حدود زیادی فضای کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
وی تأکید کرد: امروزه ما نوعی از غفلت و تأخر فرهنگی را تجربه می کنیم که این غفلت تاریخی خسارت های سنگینی را به آینده جامعه تحمیل خواهد کرد. ما از این منظر نیازمند واکاوی وضع موجود هستیم تا به وضعیت مطلوب برسیم. جامعه ما دچار نوعی گم گشتگی و سرگشتگی شده است که فضای مجازی هم تغییرات زیادی را به جامعه تحمیل می کند. دیگر آموزش و پرورش ما نمی تواند پشت درها و دیوارهای بسته و با نگهبان، زیست فرهنگی داشته باشد. امروز بیش از 50 میلیون نفر در شبکه های مختلف اجتماعی زیست فرهنگی دارند اما جالب اینکه ما در فرایند زیست آنها نقش آفرین نیستیم و از مشکلات و ناهنجاری ها پس از وقوع آن مطلع می شویم. آموزش و پرورش ما نیازمند یک عبور از نظام محفوظات به نظام های جدید است. معلم باید 24 ساعته معلم باشد و با دانش آموز در دیگر فضاها هم زیست کند. دیگر مثل سابق فضای مجازی که حقیقی شده، ابزار نیست و خود تبدیل به هدف شده و بستر اصلی تغییرات اجتماعی است. به یاد دارم روزانه در برخی موارد و در همین کشور 2میلیارد خبر بازنشر می شد که با در نظر گرفتن متوسط 50 میلیون کاربر فضای مجازی، بیش از 60 خبر به هر فرد می رسید و ...

صالحی امیری ادامه داد: گسل های اجتماعی ایجاد شده نیز به جامعه ایران ضربات جبران ناپذیری وارد می کند که در این خصوص حدود 18 ماه پژوهش کرده ام که اگر فرصت باشد در آینده آن را نیز در پژوهشگاه مطرح می کنم. ما باید بدانیم هر گسل یا تکانه اجتماعی خسارتی به جامعه وارد می کند. ما 40 سال است با مسأله حجاب در چالش هستیم تا مسأله روز ما این باشد که حجاب می خواهیم یا پوشش؟ و هنوز نتوانسته ایم به این سوال جواب بدهیم. وقتی از حجاب صحبت می کنیم از باورها صحبت می کنیم و وقتی از پوشش صحبت می کنیم از بایدها. ما نیازمند یک شیفت گفتمانی در زیست فرهنگی از نظام بایدها به باورها هستیم و دیگر نمی توانیم جامعه را با بایدها اداره کنیم. باید بپذیریم که ما با یک کارکرد فرهنگی و با داشتن انسان هایی که زیست فرهنگی دارند، می توانیم مبتنی بر باورهای اجتماعی حرکت کنیم و این موضوع، یک اصل و ضرورت قطعی است.
رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: دوران بخشنامه، اجبار، الزام، نیروی انتظامی و در چهار‌راه‌ها ایستادن گذشته است و ما با داشتن صدا و سیما، حوزه علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه، پژوهشگاه های مختلف در سراسر کشور و 500 پژوهشگاه و پژوهشکده در قم، باید بتوانیم جامعه ای با مؤلفه‌های فرهنگی و انسان هایی با زیست فرهنگی داشته باشیم که اگر نداریم دلیل آن ناکارآمدی ما در چهار دهه گذشته است. چون همیشه در بستر بایدها با جامعه سخن گفته ایم در حالی‌که اندیشه امام و رهبری معظم انقلاب مبتنی بر باورهاست. تمام صحیفه را مطالعه کنید یک پیام دارد؛ «ما در جامعه به دنبال ساخت فرهنگ هستیم» و مؤلفه های انسان فرهنگی را هم حضرت امام (ره) به خوبی مطرح می کند.

وی در خاتمه سخنانش به 10 مورد از شاخص های زیست فرهنگی اشاره و با طرح مثال هایی آنها را به حضار توضیح داد.

لازم به ذکر است، در این مراسم از کارمندان و اعضای بازنشسته پژوهشگاه نیز با اهداء لوح یادبود، تجلیل به عمل آمد و مجری‌گری مراسم نیز برعهده داریوش کاردان بود.

 

 

کلید واژه ها: روز کارمند صالحی امیری حسینعلی قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :