گزارش نشست «انگاره بنات الله در باورهای اسطوره ای اعراب»

۰۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۸۳۲۴ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۹۵۶


نشست «انگاره بنات الله در باورهای اسطوره ای اعراب»، روز دوشنبه، ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۸، با سخنرانی دکتر زهرا محققیان، استادیار پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد.
در این نشست که با حضور اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی و برخی استادان و دانشجویان رشته های مختلف از جمله علوم قرآن و حدیث، ادبیات، تاریخ، پژوهش هنر و سایرین برگزار شد؛ دکتر محققیان، ابتدا به بیان جایگاه و خاستگاه این گونه مطالعات در حیطه مباحث قرآنی پرداخت و ضرورت بررسی اینگونه موضوعات را مطرح کرد.
وی با ابراز این نکته که آگاهی از باورهای فرهنگی و تاریخی اعراب قبل از اسلام، یکی از ضوابط مهم در فهم و تفسیر قرآن کریم است؛ بیان کرد: امروزه علیرغم پیدایش علوم جدیدی همانند انسان شناسی، باستان شناسی و سایر علوم مشابه، فهم ما از بسیاری از آیات، از جمله آیات مرتبط با خدابانوان موجود در اندیشه اعراب جاهلی، هنوز فهمی ناقص و مبهم است و برهمین اساس، چالش های بسیاری را نیز در مواجهه با اینگونه آیات داریم؛ مخصوصا با توجه به رشد جنبش های زنانه و شکل گیری خوانش های فمینیستی از قرآن کریم، که شبهات زیادی را در مواجهه با اینگونه آیات ایجاد می کنند؛ ضرورت بررسی این انگاره در باورهای اسطوره ای اعراب و سپس واکاوی نحوه مواجهه قرآن کریم با آن آشکار می شود.
در ادامه محققیان  به ارائه مطالب و تحقیقات خود پرداخت و گزارشی از روند شکل گیری انگاره بنات الله از دیرینه ترین ایام تاریخ زندگی بشر، فرایند تکامل آن در طی تاریخ و سپس افول آن در دوران پیشااسلام ارائه کرد. وی همچنین بومی سازی این انگاره را در جامعه ایران امروز نیز قابل پیگیری دانست و شواهدی را برای آن ارائه کرد.
لازم به ذکر است که متن مکتوب این سخنرانی بزودی در مجله علمی پژوهشی، تاریخ اسلام به چاپ می رسد.

 

 

کلید واژه ها: زهرا محققیان باورهای اسطوره ای اعراب پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :