گزارش دیدار اعضای هیأت علمی و پژوهشگران مرکز دین پژوهی دانشگاه بوخوم آلمان از پژوهشگاه

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۸۳۰۱ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۶۰۷

 

روز یکشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۸، رئیس دانشگاه رور(Ruhr) بوخوم آلمان، پروفسور فولکهارد کرش و همراهان او میهمان پژوهشگاه دفتر همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بودند.
پژوهشگران این مرکز که از جمله؛ پروفسور کارمن ماینرت (محقق در زمینه دین بودایی) دکتر کیانوش رضانیا (محقق تاریخ ادیان آسیای غربی، تاریخ دین زرتشتی و ادبیات فارسی میانه) روسل پینتکا هینز (استادیار شرق شناسی باستان که در زمینه نماد حیوانات و رنگ، مفهوم بدن و محیط زیست تحقیق می کند) و هم‌چنین تیم کاریس، مدیر پژوهشی این مرکز و متخصص در مطالعات رسانه بودند که در پژوهشگاه حاضر شدند.
مهم ترین نکات و بندهای مورد توافق در این نشست به شرح زیر است:
-    امکان تبادل دانشجو در مقطع دکتری
-    امکان انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در زمینه ادیان قبل از اسلام و ایران اسلامی
-    امکان برگزاری کارگاه های مشترک
-    امکان چاپ کتاب‌های اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به صورت مستقل پس از داوری اثر در قالب انتشارات مرکز
-    امکان چاپ مقالات اعضای هیأت علمی پژوهشگاه در مجلات مرکز که از رتبه‌های بالایی در رتبه‌بندی مجلات بین‌المللی برخوردار است.
-    امکان چاپ آثار مشترک پژوهشگاه و مرکز دین پژوهی دانشگاه بوخوم
مقرر شد تمامی موارد فوق به زودی در قالب تفاهم‌نامه‌ای به امضای طرفین برسد. هم‌چنین برای نخستین گام توافق شد کارگاه مشترکی در زمینه اسطوره های دینی با همکاری پژوهشکده مطالعات قرآنی برگزار شود..
لازم به ذکر است که کلیه بروشورها و اطلاعات تفصیلی مرکز در اختیار دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی قرار دارد و همکاران محترم می‌توانند با مراجعه و مشاوره با کارشناسان دفتر پیشنهادات خود را برای همکاری اعلام فرمایند.

گفتنی است دانشگاه رور(Ruhr) در شهر بوخوم آلمان با 20 دانشکده و بیش از 43000 دانشجو از 103 کشور، رشته های مختلفی(علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی) را در یک مجموعه گردهم آورده است. در این دانشگاه بخشی به نام مرکز دین پژوهی (CERES) Center for Religious Studies فعالیت دارد.
بر اساس اطلاعات درج شده در سایت رتبه بندی دانشگاه های دنیا CWUR (2018-2019 )، دانشگاه بوخوم بارتبه جهانی 291 و رتبه ملی 24 ، نمره 76.6 را در بین 1000 دانشگاه کسب کرده است. مرکز دین-پژوهی بوخوم آلمان یکی از بزرگترین مراکز مطالعات علمی دین در اروپا محسوب می شود و در سطح جهانی به عنوان بالاترین درجه تحقیقات شناخته شده است. حوزه اصلی پژوهش و آموزش در این مرکز بر روی سنت ها و عقاید دینی آسیایی و اروپایی قرار دارد که شامل همه ادیان عمده در دنیا می شود. مانند هندی(هندوئیسم)، بودایی، مسیحی و اسلام و نیز آیین های چندخدایی بین النهرین(polytheistic religions of Mesopotamia)، آیین های مدیترانه ای، دین زرتشتی و جینیسم.
به علاوه، در مرکز مطالعات دینی بوخوم پژوهشگران بر روی مطالب روش شناختی و نظام مند دین تکیه دارند و نیز بر روی تنوع و برخورد دین ها در گذشته و حال تحقیق می کنند. حوزه های تحقیقاتی دیگر این مرکز در ارتباط با دین و مهاجرت، دین و رسانه و نیز دین و هنر است. در بخش آموزش، این مرکز در سطح کارشناسی ارشد از سراسر دنیا دانشجو می پذیرد و برای دانشجویان ممتاز نیز در سطح بین المللی برنامه Ph.D. ارائه می دهد. این مرکز از طریق برنامه اراسموس(ERASMUS) در شبکه بین المللی دانشگاه های اروپایی قرار دارد و نیز با دانشگاه های سایر نقاط دنیا از طریق برنامه همکاری ( چین، کره جنوبی، آمریکا و غیره) در ارتباط است.
در مرکز دین پژوهی دانشگاه بوخوم، مطالعات بین رشته ای به عنوان کلید توسعه در پژوهش است. از این رو، گروه تحقیقاتی دین و رسانه در این مرکز از محققان سراسر دنیا از رشته های مختلف مانند دین پژوهی، رسانه و ارتباطات، فلسفه، زبان شناسی، تاریخ هنر، انسان شناسی، جامعه شناسی جهت ارائه تجربیات و گفت‌وگو در ارتباط با نظریه ها و روش شناسی های جدید استفاده می کند. این محققان با سازماندهی کارگاه-های آموزشی و همایش های بین المللی، چاپ آثار و ایجاد شبکه بین المللی با هم در ارتباط هستند.
رئیس این مرکز پروفسور فولکهارد کرش(Volkhard Krech)، پژوهشگر در زمینه مطالعات دینی است که در زمینه  نظریه تحول دین، جهانی سازی و پلورالیسم دینی، دین و خشونت، دین و هنر، تاریخ مطالعات دینی پژوهش می کند.

 

 

کلید واژه ها: دانشگاه بوخوم آلمان پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :