گزارش سخنرانی «هموار و ناهموار روزنامه نگاری زنان؛ دیروز و امروز»

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۷۸۴۳ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۲۱۵۲


گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی روز نهم بهمن ماه 1397، سخنرانی با عنوان «هموار و ناهموار روزنامه نگاری زنان؛ دیروز و امروز» برگزار کرد که سخنران این نشست، شهلا شرکت: مدیر مسئول زنان و زنان امروز، در ابتدای سخنان خود با اشاره به چند نمونه از نشریات زنان دوره مشروطیت همچون:  شکوفه، نامه بانوان، زبان زنان، جهان زنان، عالم نسوان، دختران ایران، راهنمای زندگی، گفت: این نشریات صرفاً به مسائلی مانند آموزش اخلاق به نسوان، خانه داری، آشپزی، تربیت اطفال، همسرداری و امثال آن می‌پرداختند و برای ادامه فعالیت به مسائل سیاسی و مذهبی کاری نداشتند. او در ادامه به شرح فعالیت‌ها و مشکلات کار خود در مجله بانوانِ روزنامه اطلاعات و بعد  زن روز در موسسه کیهان پرداخت. شرکت در ادامه به آغاز کار ماهنامه زنان و پس از آن ماهنامه زنان امروز اشاره کرد که بعد از گرفتن مجوز فعالیت های خود را به صورت مستقل در حوزه زنان و مسائل مربوط به آنها ادامه داد و  بسیاری از مسائل حوزه زنان در شاخه مختلف مثل هنر، ورزش، اجتماع، اندیشه و ... را  به نحوی پوشش داد که به عنوان مجله‌ای جریان‌ساز در تاریخ ایران ثبت شود.
او ادامه داد: بدون شک تولید مجلات درباره زنان چه در دوران گذشته و چه امروز از اهمیت زیادی دارد و منشا تأثیر بسیار شده است و با تلاش و مسئولیت‌پذیری و البته استقامتِ همه کسانی که در حوزه زنان قلم زده‌اند برخی حساسیت‌ها در جامعه ایجاد و قوانینی اصلاح شد. شرکت اشاره کرد اگر می‌خواهیم در دوره جدید زنان دینداری داشته باشیم باید اجازه دهیم فقه، موضوعات مربوط به زنان را بر اساس شرایط روز باز سنجی کند. همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند «فقه کلید حل بسیاری از مشکلات است» و غیر از نیز نیست.
وی در پایان یکی از معضلات مطبوعات کشور را جوانمرگی نشریات عنوان کرده و گفت: باید فضایی ایجاد کنیم که مشکلاتمان در داخل کشور حل شود و مردم به نشریات داخلی اعتماد کنند تا مانع نفوذ انسان های شهرت طلبی که خارج از کشور داعیه دفاع از حقوق زنان را دارند شده باشیم.

 

کلید واژه ها: روزنامه نگاری زنان بانوان شهلا شرکت پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :