حمیدرضا اکبری: آمریکا در ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران موفق نبوده است

۰۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۳ کد : ۱۷۷۵۴ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۵۵۶

اکبری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
آمریکا در ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران موفق نبوده است
کارشناس روابط بین الملل گفت: آمریکا نتوانسته است با سران اتحادیه اروپا علیه ایران همکاری موفقی داشته باشد.

سیاست های محافظه کارانه اتحادیه اروپا مانع از حضور در نشست ورشو

جاناتان کوهن، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که هدف از برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو که  ماه آینده میلادی به میزبانی لهستان و تحت عنوان تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه برگزار خواهد شد، به منظور منفی‌جلوه‌دادن وجهه تهران نخواهد بود.

تمام این موارد درحالی است که جاکیچ کژاپوتوویژ، وزیر امور خارجه لهستان و همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به صراحت از ضد ایرانی بودن این کنفرانس حمایت کرده اند.

حمیدرضا اکبری کارشناس روابط بین الملل با اشاره به صحبت‌های کوهن نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: بحث اصلی نشست شورای امنیت سازمان ملل در اصل مربوط به موضوع فلسطین بود. کوهن هم در صحبت هایش درباره کنفرانس ورشو بیش از هرچیز درصدد بود تا نشان دهد موضوعات دیگری نظیر ایران، فرآیند صلح در غرب آسیا را تهدید می‌کنند. به بیانی دیگر صحبت‌های نماینده ایالات متحده  آمریکا در سازمان ملل در جهت انحراف جلسه این سازمان از موضوع فلسطین بوده و وی در راستای اهداف همیشگی کاخ سفید تلاش کرد که ایران  را  به عنوان تهدید اصلی جامعه جهانی معرفی کند.

وی درباره حضور کشور‌ها در نشست لهستان  ادامه داد: به طور طبیعی در اجلاس ضد ایرانی ورشو که قرار است با هدایت آمریکا در لهستان برگزار شود، تعدادی  از متحدین این کشور به خصوص متحدین  واشنگتن در غرب آسیا  حضور دارند. همچنین برخی از کشورهای درجه دو و درجه سه اروپا  مانند لهستان که در برخی مسائل با اتحادیه اروپا هماهنگی نداشته و پیرو سیاست های کاخ سفید بوده اند هم در این اجلاس حضور خواهند یافت.

این کارشناس روابط بین الملل درمورد واکنش احتمالی ایران نسبت به برگزاری نشست ورشو گفت: یکی از اهداف اصلی این اجلاس، امنیتی کردن مجدد موضوع ایران در صحنه جهانی بوده  و تهران  باید نشان دهد که برخلاف آن‌چه برگزار کنندگان این نشست ادعا می‌کنند، بحران های منطقه باید به صورت سیاسی حل و فصل شوند. بنابر این جمهوری اسلامی برای خنثی کردن این اقدامات می‌تواند از طریق بحث‌های سیاسی و راه حل‌های سیاسی اقدام کند.

اکبری گفت: حل بحران‌ها عموما دو نوع راه حل در پی دارد. در حل بحران به شیوه امنیتی به طور معمول حالت مداخله خارجی بسیار پررنگ می شود. راه حل‌های اتخاذ شده توسط آمریکا عموما امنیتی بوده و برای منزوی کردن کشور‌ها بکار برده می شود. در حالی که در  راه حل‌های سیاسی لزوما مداخله وجود ندارد. برای مثل تاکید ایران برای تشکیل دولت یمن بیشتر بر اساس راه حل سیاسی بود، درصورتی که عربستان راه حل امنیتی را برای یمن در نظر گرفته بود و این امر جز اینکه بحران را در منطقه بیشتر کند و خسارت‌های فراوانی بر جای بگذارد، هدف دیگری به دنبال نداشت.

وی با اشاره به عنوان کنفرانس «صلح و امنیت خاورمیانه» در لهستان گفت: یکی از ادعای اصلی این کنفرانس، برقراری صلح و امنیت خاورمیانه است. اما به راستی صلح و امنیت از چه راهی کسب می‌شود؟ به طور قطع  از راه مذاکرات و راه حل‌های سیاسی که تا امروز هم ایران همین راه را در پیش گرفته است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین با اشاره به غیبت احتمالی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس ضد ایرانی ورشو گفت: البته صحبت‌های موگرینی درباره عدم حضورش در کنفرانس ورشو دو پهلو بوده است. چرا که گفته اند به سبب همزمانی اجلاس اتحادیه آفریقا که قرار است در آدیس‌آبابا برگزار شود، در این اجلاس حضور نخواهند یافت. البته اتحادیه اروپا نمی‌تواند نسبت به تحولات بین المللی و مداخلات آمریکا سکوت کرده و با حضور خود در این نشست وجه بین المللی اروپا را  مخدوش کنند.

وی افزود: موضوع غیبت فدریکا موگرینی در راستای سیاست‌های کلی اتحادیه اروپا هم ارزیابی می‌شود. در واقع اروپایی‌ها می خواهند هم فشار بر ایران در ذیل حوزه‌های حقوق بشر و مسائل مربوط به صنایع موشکی را ادامه داده و هم به طور مستقیم زیر سایه سیاست‌های آمریکا حرکت نکنند.

اکبری در پایان با اشاره به مقاله نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آمریکا با برگزاری این نشست در اصل شکاف در بین اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند، گفت: یکی از دلایل برگزاری این اجلاس در لهستان می‌تواند همین موضوع باشد؛ چرا که لهستان پیش از این هم در برخی مسائل سیاست‌هایی را جدا از اتحادیه اروپا دنبال کرده است. ناگفته نماند که آمریکا نتوانسته در بسیاری از مسائل با کشور‌های درجه یک اروپایی و به بیانی دیگر سران اتحادیه اروپا در این باره همکاری کند و از همین رو به ناچار به کشوری مانند لهستان روی آورده است. این امر نشان می دهد که واشنگتن در زمینه ایجاد ائتلاف بین المللی بر ضد ایران موفقیت لازم را کسب نکرده است، چرا که در این صورت باید برای برگزاری اجلاس کشور دیگری را درنظر می گرفتند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :