دکتر قبادی در مراسم روز نخست هفته پژوهش: باید مؤلفه‌های استاندارد انسان اَمن در جامعه اَمن را تبیین کنیم

۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۲ کد : ۱۷۵۴۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۲۱۷
دکتر قبادی در مراسم روز نخست هفته پژوهش: باید مؤلفه‌های استاندارد انسان اَمن در جامعه اَمن را تبیین کنیم

دکتر قبادی در مراسم روز نخست هفته پژوهش:
باید مؤلفه‌های استاندارد انسان اَمن در جامعه اَمن را تبیین کنیم

به گزارش واحد روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ در مراسم روز نخست هفته پژوهش دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سخنانش را با ذکر این آیه شریفه شروع کرد؛ (لا یسمعون فیها لغواً و لا تأثیما، الّا قیلاً سلاماً سلاما؛ سوره واقعه آیات 26-25) و با تشکر از برگزار کنندگان مراسم هفته پژوهش گفت: این هفته به نوعی، عید فرهیختگی ما و در واقع میعاد و تحویل سال ما به شمار می رود که عید علم، دانایی و فرهیختگی اهالی علم و پژوهش است.
 در ادامه دکتر قبادی با مرور کلان‌ترین اقدامات پژوهش یک ساله اخیر و تأکید به ورود جدّی‌تر، عمیق‌تر و یکپارچه به حوزه کاربردی و تقویت باور ذی‌نفعان به کارآمدی علوم‌انسانی در ابعاد گوناگون به اهم فعالیت های پژوهشگاه از آذر ماه 1396 تا آذر ماه 1397 به شرح زیر اشاره کرد:

1- ارتقا همه جانبه کیفی طرح‌های پژوهشگاه، به‌ویژه همدلی و مساعدت اعضای شورای پژوهشی پژوهشگاه، اعضای محقق و صاحب‌نظر کمیسیون تخصصی آن شورا در این مسیر.
2- ارتقاء جایگاه پژوهشگاه در عرصه ملی از طریق انعکاس نقش مؤثر در مهم‌ترین شوراهای تصمیم‌گیری وزارت علوم، شورای تحول، مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و نهادهای مرتبط.
3- ورود جدّی‌تر، عمیق‌تر و یکپارچه به حوزه کاربردی و تقویت باور ذی‌نفعان به کارآمدی علوم‌انسانی در ابعاد گوناگون، تأسیس مرکز نوآوری و ارتقا مجموعه فعالیت های حوزه کاربردی به معاونت ترویجی و کاربردی‌سازی علوم‌انسانی.
4- ورود به مسائل و چالش‌های بین رشته‌ای و گاه فرارشته‌ای از جمله، طراحی همایش ملی، علوم‌انسانی، تولید و صنعت در سال که از سوی مقام معظم رهبری برای تولید ایرانی در آن تأکید شده است و ورود «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» به طور عمیق و همه جانبه و شامل کارگروه مستقل در حوزه مسائل اجتماعی و گرایش شورای متون به سمت جهت‌دهی به متون درسی در مسیر مهارت‌آفرینی و اشتغال‌زایی.
5- ارتقاء فعالیت‌های پژوهشگاه در عرصه بین‌المللی با دو معاونت برجسته در برگزاری همایش مشترک با کشورهای آلمان و اتریش در دانشگاه‌های آن کشورها دو همایش با شکوه مشترکات فرهنگی و تمدنی ایران و هند در پژوهشگاه.
6- فراگیرسازی پژوهشگاه در امر فناوری اطلاعات و رسانه‌ای شدن همه فعالیت‌های پژوهشگاه.
7- تعمیق همه جانبه شبکه نخبگانی پژوهشگاه.
8- تداوم فعالیت بر مبنای خرد جمعی و شکل‌گیری کارگروه‌های تدوین برنامه دوم توسعه با حضور نمایندگان پژوهشکده‌ها.
دکتر قبادی ادامه داد: امسال همزمان با تدوین برنامه دوم توسعه، خوشبختانه ستاد هفته پژوهش، شعار «علوم انسانی و جامعه» را برگزید که با رویکردها و فعالیت های همه بخش های پژوهشگاه همخوانی دارد.
مایه مسّرت مضاعف است که مقام معظم رهبری در سال جاری به ویژه در 20 خردادماه بر کارآمدی علوم انسانی و ضرورت توجه مسئولین به بهره گیری دانشمندان علوم انسانی و تحقیقات آن در حل مسائل کشور تصریح کردند و فرمودند؛ علوم انسانی از قبیل جامعه شناسی، روانشناسی و ... به کمک حل مسائل کشور بشتابند. همچنین ریاست محترم جمهور نیز در جشنواره فارابی سال 1396 علوم انسانی را قطب نمای علمی کشور توصیف کردند و یادآور شدند؛ کشور می تواند با توجه بیشتر به علوم انسانی مسیر و توسعه علوم انسانی را روشن کند که « به مصداق آیات 26-25 سوره واقعه، محیطی که در آن لغو و تأثیم نباشد یعنی وقت گوهر گرانبهای بی‌بدیل به حساب آید.
وی گفت: از این روی پس از چند سال اهتمام ثمربخش پژوهشکده علوم انسانی کاربردی، اکنون بحمدالله هم مجوز تأسیس مرکز نوآوری علوم انسانی در پژوهشگاه کسب شده است، هم کمیسیون دائمی هیات امنا، ارتقا این فعالیت ها را در سطح معاونت ترویج کاربردی سازی علوم انسانی در پژوهشگاه به تصویب رسانده است. این رخداد ها ، جملگی حرکت در مسیر پیوند هر چه بیشتر علوم انسانی و جامعه به شمار می آیند و مصداق بارز به فعلّیت رساندن ظرفیت های پژوهشگاه و اثبات کارآمدی ها و توانایی های علوم انسانی برای حل مشکلات اجتماع و کاستن از نارساییها و درد های جامعه تلقی می شوند و نشانگر ظرفیت علوم انسانی برای نشاط امید اجتماعی است.
دکتر قبادی با ارائه پیشنهادی به پژوهشگران و محققان حاضر در جلسه گفت: مسئله مهمی که پژوهشگاه و مجموعه علوم انسانی در افق‌های پیش رو باید بیشتر به آن بپردازد، کشف، تعریف و تبیین مؤلفه‌های استاندارد برای انسان امن در جامعه امن است جامعه‌ای که در آن امنیت درون‌زا حقوق شهروندی محفوظ، استقلال کشور محترم، جامعه مودت‌گرا، آرام، همراه با آسایش، اطمینان پایدار، مؤانست، اصلی باشد انسان بتواند اصیل بودن خود را حفظ کند، استوار، آزاد، سرافراز، با اعتماد به نفس، مبتکر، خلاق، آزاداندیش و قانع که دانشمندان علوم انسانی در آن برای حل معضلات اجتماعی به اطمینان و با اعتماد به نفس می رسند، جامعه‌ای متشکل از جنس انسان‌هایی جامعه‌ای خودباور و متکی به نفس خواهد بود و برابر تهدیدها و تحریم‌ها، شایعه پذیر نخواهد بود و قدرت و توانایی خود را نخواهند باخت.
وی تصریح کرد: همه آرمان‌ها زمانی محقق خواهد بود که درون سازمان با همدلی و همزبانی و گفت و گو و مدارا و مفاهمه هم ارزش سرمایه انسانی را بدانیم هم مفهوم منابع انسانی را بازشناسی کنیم و هم باور داشته باشیم که توانایی‌ها و قدرت سرمایه انسانی و منابع انسانی در صورتی به فعلیت خواهد رسید که «مدیریت زمان» رعایت شود وگرنه ممکن است وقت، این گوهر والا و عمر سازمان هر دو بهره‌وری بهینه نداشته باشند.
دکتر قبادی با قرائت این بیت شعر از حافظ به سخنرانی خود در اولین روز از مراسم هفته پژوهش خاتمه داد:
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
        بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :