گزارش مراسم بزرگداشت مقام علمی دکتر غلامحسین یوسفی

۱۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۷۵۲۵ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۷۵۲

مراسم بزرگداشت مقام علمی دکتر غلامحسین یوسفی در  بیست و هشتمین سالگرد درگذشت این استاد فقید با حضور  شاگردان و خانواده ایشان  به میزبانی پژوهشکده ادبیات روز 13 آبان 1397 برگزار شد.  خانم سروش یوسفی، فرزند دکتر غلامحسین یوسفی و دکتر سید جعفر حمیدی استاد دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمد جعفر یاحقی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر سلطانی فرامرزی سخنرانان این نشست بودند.  سروش یوسفی، سخنران نخست این مراسم، استاد یوسفی را مثال نظم و تعهد، وفاداری و مهربانی و عشق به معلمی دانست تا آنجا که همواره بهترین لحظات عمر خود را ایام همراهی با دانشجویان ذکر می کرد. همچنین توصیه به یادداشت برداری مطالب و تواضع در برابر شأن معلم را از مهم ترین آموزه های خود از پدر قلمداد کرد.
در ادامه دکتر یاحقی دیگر سخنران نشست، از تعلق خاطر دکتر یوسفی به پژوهشگاه علوم انسانی و آمد، شد وی در استفاده از کتابخانه و مصاحبت با استادان این مرکز سخن گفت. سپس مقام علمی دکتر یوسفی را در سه حوزه تدریس، تألیف و برنامه ریزی درسی شرح داد و افزود: دکتر یوسفی  به روزآمدکردن کتاب ها و مجلات برای دانشجویان و الزام آنها به مطالعه جدیدترین آثار از مهم ترین تأکید می کردند تا بدانجا که گنجینه به جا مانده از کتاب ها در زمان وی در دانشگاه  بی نظیر است. در حوزه برنامه ریزی درسی نیز اصرار به واحدهای درسی به  روز   مانند ادبیات معاصر و ادبیات کودک بود. همچنین توصیه دانشجویان به تهیه گزارش از آثار مطالعه شده پیش از آغاز واحدهای درسی و سرشار کردن ذهن آنها از عمیق ترین مطالب کتاب های موثق را از دیگر ویژگی های این استاد برشمردند. در تألیف آثار نیز نگاه نو به ادبیات کلاسیک، پرهیز از مسایل سیاسی، بیان ظریف ترین مسائل ادبیات با زبانی ملایم  و مورد قبول نو اندیشان و سنتیان  و احاطه وی به ادبیات معاصر از ممیزه های آثار استاد یوسفی است.
دکتر سلطانی نیز تأکید کردند که دکتر یوسفی در تدریس جدی و صبور بودند و محتوای دروس شان مبتنی بر درک واقعیت های داستان های ادبیات فارسی بود. همچنین مشارکت دانشجو در خواندن و فهم درس، ممارست آنها به یادداشت برداری از ابهامات و مطالعات و استفاده از یادداشت های خود آنها در محتوای سوالات امتحان از خصوصیات کلاس درس شان بود.
در پایان فیلم خاطرات دکتر پورنامداریان و شرح وی از  خصایص علمی آثار مرحوم دکتر یوسفی به نمایش درآمد. در این فیلم استاد پورنامداریان درباره شروح زنده یاد یوسفی بر آثار فارسی چنین بیان کرده اند که تعلیقات کافی و وافی و به قاعده بود. بیان نسخه بدل ها با دقت و ظرافت و از روی حوصله و فهرست ها مفید و ضروری بود. کوچکترین ابهام ها توضیح داده می شد و مشکلات متن را فرو نهاده نمی-شد. همچنین  وی شیوه زیست و رفتار و گفتار دکتر غلامحسین یوسفی را مشحون از نظم، دقت و متانت دانستند.

 

کلید واژه ها: غلامحسین یوسفی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :