دکتر قبادی: باید با دیدگاهی استراتژیک، ملی و تاریخی «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده» را نقد کنیم

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۷۳۱۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۹۰۵
دکتر قبادی: باید با دیدگاهی استراتژیک، ملی و تاریخی «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده» را نقد کنیم

 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه روز 25 مهر ماه 97، با حضور اعضاء تشکیل شد. در ابتدای این جلسه دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پس از عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) با اشار به ابلاغ «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده» از سوی مقام معظم رهبری گفت: درباره الگوی پایه پیشرفت کشور می توان از زوایای مختلفی بحث کرد؛ اما آنچه بیشتر با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت برقرار می کند این است که در کشور با تمام گرفتاری ها، موانع و ضعف هایی که داریم و با توجه به اینکه، از رنج و تعب مردم در حوزه های اقتصادی هم آگاهی داریم؛ ابلاغ این الگوی پایه نشان دهنده یک حقیقت مهم برای علوم انسانی به ویژه پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی است و آن اینکه باور به علوم انسانی به سمت «گفتمان» پیش می رود، یعنی باور داریم با منطق، علم، دانش، تحقیقات و فرهنگِ پژوهش می توانیم مسائل و مشکلات را از پیش روی برداریم.

دکتر قبادی همچنین تأکید کرد: حالا وظیفه ما اهالی علوم انسانی است که بیش از پیش در این زمینه ها احساس مسئولیت کنیم. خدارا شکر می کنیم که دورانی که کارآمدی علوم انسانی از سوی برخی زیر سوال می رفت، سپری شده و اکنون همه باور داریم علوم انسانی می تواند راهگشا، سرمشق و الگوی توسعه باشد و چشم اندازها و افق های توسعه را روشن کند. خوشبختانه همه مسئولین از شخص مقام معظم رهبری تا دیگران، این باور را متجلی می کنند. بنابراین برای ما اصحاب علوم انسانی به ویژه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فرصت بسیار خوبی است تا جایگاه، شأن، ذات و نهاد پژوهشگاه را بیشتر از گذشته وقف پیشرفت کشور کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه از اعضای شورای پژوهشی خواست حتما «الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده» را نقد کنند و تاکید کرد ما حتی ممکن است با برخی افراد و نهادها مشکلات و اختلاف سلیقه هایی داشته باشیم، اما اصل و معیار این است که رهبری نظام از همه دعوت می کنند الگوی پیشرفت کشور را مورد ارزیابی قرار دهند. بنابراین ما باید با دیدگاهی استراتژیک، ملی و تاریخی به این موضوع نگاه کنیم و به دنبال فرصت آفرینی باشیم. چرا که این موضوع، یعنی روی آوردن به اینکه کشور برای پیشرفت نیاز به الگو دارد یک فرصت عالی برای علوم انسانی است و دیگر نمی توانیم بهانه بیاوریم که مهندسان یا پزشکان دست و دهانمان را بسته اند، بلکه میدان برای فعالیت و ابراز وجود باز است.

دکتر قبادی تأکید کرد: اکنون در دنیای جدید، تمام جهان خودش را بازخوانی و خلاءهایش را پیدا می کند و این مزیت ایرانی است که به فرهنگ، آداب و رسوم و گنجینه عظیم آن توجه کند و از شما تقاضا دارم نقدهای اساسی در این زمینه به نام خود و پژوهشگاه منتشر کنید که حتی می توانیم با هماهنگی مدیران مرکز ایرانی-اسلامی پیشرفت، نشست های مشترک مفیدی هم برگزار کنیم.
وی تاکید کرد: برنامه دوم توسعه پژوهشگاه هم باید با این الگوی پایه پیوند بخورد و لازم است نشان داده شود که علوم انسانی می تواند بیش از این به اصلاح و بهبود شرایط جامعه کمک کند و با در نظر گرفتن ویژگی دانشگاه های نسل سوم و چهارم وارد عمل شود و مداخله اثرگذار و مشارکت خوبی در اصلاح سیاستگذاری ها داشته باشد. رئیس پژوهشگاه همچنین ابزار امیدواری کرد: با توجه به مسائل جهانی و داخلی، مسئولین هم بیشتر از گذشته شنونده سخنان و نقدهای ما باشند و بیشتر از گذشته بتوانیم مؤثر باشیم که شأن پژوهشگاه هم ایجاب می کند در راه های کلیدی و استراتژیک نمود و اثرگذاری بیشتری داشته باشیم.

 

کلید واژه ها: دکتر قبادی الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :