نماینده مردم خوی:با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی، وجهه علمی همایش شمس و مولانا برجسته شده است

۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۸ کد : ۱۷۱۳۳ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۷۳۰
نماینده مردم خوی:با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی، وجهه علمی همایش شمس و مولانا برجسته شده است


همایش بین المللی شمس فرصتی برای توسعه گردشگری خوی است

ارومیه – رئیس شورای اسلامی شهر خوی گفت: همایش بین المللی شمس فرصتی برای توسعه گردشگری خوی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید مقدم دوشنبه شب در همایش همایش بین المللی شمس و مولانا خوی اظهارداشت: جشنواره ملی و همایش بین المللی شمس، فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه های مختص شهر تاریخی و فرهنگی خوی است.

وی با بیان اینکه این جشنواره فرصتی برای معرفی ظرفیت های بالقوه، توسعه گردشگری شهرستان خوی است افزود: شهرستان خوی به لحاظ تمدن و جایگاه مذهبی یکی از شهرهای شاخص کشور محسوب می‌شود و از کهن‌ترین مراکز تمدن در شمال غرب ایران است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، وقوع حوادث تاریخی فراوان را برای این شهرستان به دنبال داشته است.

مقدم با بیان اینکه جایگاه شهرستان خوی در میان شهرهای فرهنگی کشور مثال زدنی است هر چند تا امروز از همه این ظرفیت ها برای توسعه همه جانبه خوی استفاده نشده است عنوان کرد: همه برنامه های فرهنگی و هنری گردشگری در توانمند سازی و حرکت دادن چرخه صنعت گردشگری موثر است و باید برای رسیدن به شهر پویا به موضوعات اجتماعی و فرهنگی توجه بیشتری شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهارداشت: امسال شاهد برگزاری چهارمین همایش بین المللی شمس و مولانا وجشنواره ملی آئین ها، آواها و نماها نیز هستیم و بدین منظور هنرمندان گران‌سنگی از جای جای میهن اسلامی در کنار تربت حضرت شمس گرد هم آمده تا گوشه ای از هنرهای اصیل ایران زمین را به نمایش بگذارند.

سیدتقی کبیری خاطرنشان کرد: چند سالی است با برنامه‌ریزی به جا و مدبرانه تولیت آرامگاه شمس تبریزی و همکاری شایسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وجهه علمی همایش بین المللی شمس و مولانا بر دیگر وجوه آن برتری داشته است.

وی افزود: بی‌خود نیست که جهان امروز، تشنه شمس و مولانا است و هر روز بر تعداد شیفتگان آنها افزوده می‌شود و در این رابطه با هر تدبر در اندیشه ناب این دو عارف نامی، پنجره‌ای جدید به سوی جهان هستی گشوده می شود و با اندک تامل و تفکری می توان پاسخ هر سوالی را از کلام گوهربار آنها بیرون کشید.

دبیر اجرایی تولیت شمس تبریزی نیز با اشاره به نتایج مقالات ارسال‌شده به سامانه چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا اظهار داشت: پس از راه‌اندازی سامانه «چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا» و توزیع فراخوان دریافت مقالات، ۱۹۳ نفر برای ارائه مقاله در سایت همایش ثبت‌نام کردند که ۱۰۰ مقاله به مرحله داوری راه یافتند و مقالات ارسالی از طریق سامانه در فرایند داوری قرار گرفت و در تاریخ ۱۳ مردادماه، با حضور جمعی از داوران (نمایندگان انجمن‌ها و دانشگاه‌ها) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ساماندهی نهایی مقالات صورت گرفت.

رضا جعفرپور تصریح کرد: از میان ۱۰۰ مقاله، ۲۰ مقاله قابل‌بررسی در مجلات علمی-پژوهشی بوده و این مقالات به سردبیران مجلات «پژوهش‌های ادبی»، «ادبیات عرفانی» و «گوهر گویا» تحویل شد و پس از ابلاغ آرای هیئت تحریریه مجلات مذکور به دبیرخانه، مقالاتی که پذیرش چاپ در مجله علمی و پژوهشی دریافت نکنند، برای چاپ در مجموعه مقالات یا ارائه در همایش انتخاب شدند.

همچنین مدیر اجرایی جشنواره ملی شمس و مولانا با اشاره به آمار آثار دریافتی در بخش آیین‌ها، آواها و نماها اظهار داشت: از بین ۹۶ اثر ارسالی در بخش آواها و ۳۰ اثر در بخش نماها، ۴۲ اثر در موسیقی و ۲۵ اثر در خوشنویسی به خط نستعلیق به مرحله داوری راه یافتند.

کلید واژه ها: همایش شمس و مولانا خوی سیدتقی کبیری نماینده خوی و چایپاره پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :