گزارش اولین جلسه شورای سیاستگذاری سومین کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی

۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۷۰۸۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۸۲

اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی امام علی(ع) پژوهی با حضور  دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه، آیت الله سید جمال الدین دین پرور رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه، دکتر سید سجاد علم الهدی رییس مرکز تحقیقات امام علی (ع)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالمحمدی و رمضانعلی شیرزاد نمایندگان جامعه المصطفی العالمیه، دکتر برزگر نماینده دفترسیاستگذاری وزارت متبوع، دکتر مهدی گلشنی استاد دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر الهی معاون پژوهشی دانشگاه مفید، دکتر سید محمد مهدی جعفری استاد دانشگاه، دکتر رمضانی چابک نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر سید محمد رحیم ربانی زاده معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه، دکتر علیرضا ملایی توانی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، محمدعلی معتضدیان معاون اجرایی مرکز تحقیقات امام علی (ع) در روز سه شنبه 5 تیر 1397 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با هدف تبیین و تصویب سیاست های کلان جشنواره بین المللی امام علی(ع) پژوهی برگزارشد.


در ابتدای نشست دکتر قبادی، رییس پژوهشگاه ضمن خوش آمدگویی به اعضای شورا در خصوص تشکیل جلسه فوق توضیحاتی ارایه کرد. وی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به جنبه های انسانی امام علی (ع) دانسته و بازخوانی سیره امام علی(ع) را برمبنای نیاز و مقتضیات روز ضروری خواند و نهج البلاغه را تجربه زیسته بشری برشمرد که از زبان مردم سخن می گوید. قبادی همچنین از امکان ارتباط بهتر جوانان با نهج البلاغه درصورت معرفی درست آن سخن گفت.

در ادامه نشست دکتر سیدسجاد علم الهدی، رییس مرکز تحقیقات امام علی (ع) ضمن مرور پیشینه جشنواره های امام علی(ع) پژوهان در سالهای گذشته، از اعضای شورای سیاستگذاری درخواست کرد تا در مورد دستورهای جلسه، شامل تصمیم گیری در خصوص تصویب زمان بندی برگزاری جشنواره، زمان فراخوان آثار، زمان اعلام نتایج؛ همچنین بررسی و تصویب محورهای مورد درخواست فراخوان و نیز تعیین شعار این دوره از جشنواره به بحث و اعلام نظر بپردازند.

سخنران بعدی مراسم دکتر مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف که در خصوص شعار جشنواره وحدت و صلح گفت: این گفتمان برای زمان ما اولویت دارد خصوصا با موضعی که جهان نسبت به دین اسلام گرفته است، ما باید براین اساس به جهانیان تفهیم کنیم که اسلام دین صلح است.

آیت ا... سید جمال الدین دین پرور، رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه درمورد شعار جشنواره وحدت و صلح متذکر شد؛ باید به موانعی که سر راه وحدت و صلح وجود دارد پرداخته شود. پیشنهاد وی بررسی موانع وحدت و صلح، ویژگی های وحدت شکنان، گفتمان صلح و وحدت و زیر بنای آنان بود.

همچنین دکتر سید محمدرحیم ربانی زاده، معاون اداری و مالی پژوهشگاه نیز برای ارتقاء سطح جشنواره برسفارش مقاله و داوری دقیق به صورت علمی، پژوهشی در حدی که جایگاه واقعی امام

علی (ع) را تبیین کند و با اعلام فراخوان در حاشیه جشنواره که خود سبب شناسایی افراد مستعد و ناشناس در این زمینه می شود, تاکید داشتند.

دکتر ناصرالهی، معاون پژوهشی دانشگاه مفید با تایید کلیت مطالب عنوان شده در جلسه گفت: شعار صلح و وحدت بسیار مناسب امروز بوده و در راستای چالشهای اساسی که ما با آن مواجه هستیم قرار دارد. بنابراین باید محورهای کنگره دقیق انتخاب شوند. پیشنهاد وی این بود که محورها از طریق کمیته علمی بررسی شوند سپس به شورای سیاستگذاری ارجاع شود که اگر نیاز به تعدیل و یا تغییری باشد در شورا انجام پذیرد.

دکتر علیرضا ملایی توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه نیز پیشنهادهایی را در خصوص زمان و نحوه برگزاری جشنواره مطرح کرد که عبارتند از: تفکیک زمان برگزاری جشنواره از مناسبتهای مذهبی و دینی، تفکیک از گفتمان های سیاسی, قرار نگرفتن تاریخ نگاری قدسی در مقابل تاریخ نگاری عرفی به جهت امکان و قابلیت نقد، تاکید بر همکاری با نهادهای علمی غیر سیاسی به جای سازمانهای سیاسی، نقد آثار منتشره در حوزه امام علی (ع) با تاکید بر آثار مغفول مانده، شناسایی شبکه امام علی (ع) پژوهان و در نهایت انتشار دستاوردهای علمی حداقل به دو زبان.

دکتر رمضانی چابک، نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن آنکه عنوان و شعار جشنواره را بسیار مناسب و در راستای اهداف فرهنگی سیاسی فکری نظام دانسته پیشنهادهایی ارایه کرد: دو سالانه بودن جشنواره بر اساس زمان ثابت شمسی( البته در حاشیه می توان از

فرصت های مذهبی جهت اجرا استفاده کرد), توجه به سفارش مقاله جهت تضمین اعتبار علمی، فراخوان مقاله جهت عدم از غفلت از پژوهشگران گمنام جهان اسلام و تعریف بسته ای ویژه جهت معرفی جشنواره.

دکتر عبدالمحمدی نماینده جامعه المصطفی ضمن بیان چالش امروز در فضای غرب علیه اسلام و معرفی آن به عنوان دین خشونت و بیان اسلام ستیزی و اسلام فوبیا در امریکا  گفت: در تاریخ باید عصمت امام علی(ع) در نظر گرفته شود وی سپس پیشنهادهای خود مبنی بر توجه به جنبه انسان مدارانه در غالب سیره و سنت امیرالمومنین و مرتبط بودن کنگره با مناسبتهای مذهبی مثل ولادت حضرت ( به دلیل شخصیت فرا مذهبی حضرت) را مطرح کرد.

دکتر سید محمد مهدی جعفری استاد دانشگاه شیراز نیز این پیشنهادها را مطرح کرد: عنوان رویداد، همایش یا کنگره بجای جشنواره با شعار وحدت و صلح با زیر مجموعه های مرتبط، شناسایی شبکه امام علی(ع) پژوهان مسلمان و غیر مسلمان، تاکید بر روی شخصیت انسان گرایی و فرا مذهبی امام علی (ع)، نوشتن تاریخ در خصوص اولیا به صورت عرفی و به شیوه علمی و سپس نتیجه گیری قدسی.

دکتر برزگر نماینده معاونت پژوهشی وزارت علوم ضمن بیان اینکه در خارج از کشور حتی از شخصیتهای موهومی اسطوره می سازند، بر توجه به اسطوره ها و امکان فراهم آوردن الگو از آنان تاکید کرد و امکان مطرح کردن اسطوره های بزرگی نظیر امام علی(ع) را از اهداف اصلی و رسالت این جشنواره برشمرد.

 

در پایان جلسه موارد زیر مورد تصویب اعضای شورا ی سیاستگذاری قرار گرفت :

1-تغییر کارکرد و عنوان جشنواره به گنگره: کنگره بین المللی امام علی (ع) پژوهی

 2- برگزاری کنگره بصورت دو سالانه  در نیمه اول شهریور ماه  

3- برگزاری این دوره از کنگره در نیمه اول شهریور ماه 1398

4- شعار این دوره از کنگره عبارت است از " بازخوانی گفتمان فرهنگ و صلح در اندیشه و کنش امام علی (ع)  : رویکرد جهانی، چالش امروز، برنامه ای برای فردا"

5- مقرر شد کمیته علمی کنگره با حضور اندیشمندان و پژوهشگران مرتبط تشکیل شده و نسبت به تعیین محورهای علمی کنگره جهت سفارش مقالات برتر به شخصیتهای ممتاز علمی و فراخوان عمومی اقدام شود.

 

کلید واژه ها: کنگره امام علی (ع) پژوهی مرکز تحقیقات امام علی (ع) پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :