دکتر قبادی: مرحوم احمدی با فقه مانوس؛ در فلسفه سرآمد و حامی علوم انسانی بود

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۴ کد : ۱۶۹۸۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۰۲

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت وگو با شبستان:

با فقه مانوس؛ در فلسفه سرآمد و حامی علوم انسانی بود/عنایت ویژه علامه طباطبایی(ره) به مرحوم احمدی

خبرگزاری شبستان: دکتر قبادی گفت: هر جا حضور داشت تکیه گاه و ذخیره بزرگی بود و به وجود او افتخار می کردیم و خیال مان جمع بود که علوم انسانی استاد مسلط و موثق همه جانبه و یک حامی و پشتوانه دارد که دانشگاه را دقیق درک می کند و با حوزه مانوس است.

دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در مورد شخصیت علمی و منش مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی(رییس فقید سازمان سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گفت: آن استاد بزرگوار را  اگر نگوییم بی نظیر اما دست کم می توانیم بگوییم از شخصیت های کم نظیر عرصه علوم انسانی معاصرِ ایران بود.

وی ادامه داد: او شخصیتی جامع و استاد تمام عیار حوزه و دانشگاه و نماینده بسیار شایسته برای حضرت امام خمینی(ره) در ستاد انقلاب سابق و بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. استاد احمدی از شاگردان موفق، ممتاز، سلیم و پاک نهاد و دانشمند علامه طباطبایی(ره) به شمار می رفت؛ خاطرم هست سال 1359 که یکبار توفیق یافتیم محضر علامه طباطبایی(ره) برسیم،  به اشارت حضرت علامه، آن استاد بزرگوار برای دانشگاهیان سخنرانی کرد و مورد عنایت مرحوم علامه بود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: آیت الله جوادی آملی در پیامی که در سال گذشته به مناسبت تکریم شخصیت علمی و معنوی دکتر احمدی صادر کرد به وجوه بارز شخصیت آن استاد بزرگوار اشاره داشته و از جمله ایشان را «آیت الله» خطاب کرد.

وی با بیان اینکه دکتر احمد احمدی، یاور صدیق، بی ادعا، بی توقع، پُرکار، ایثارگر و فداکار برای انقلاب اسلامی در دانشگاه بود، تاکید کرد: آن مرحوم دانشمندی جامع الابعاد و در عین حال متواضع بود. در دوره دکتری، استاد زبان انگلیسی من و همچنین درس تفسیر بود. او در فلسفه استادی سرآمد و در فقه قابل توجه بود؛ در ادبیات ورودی عالی و به زبان های عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت و برخی زبان های دیگر را نیز می شناخت.

قبادی ادامه داد: در مورد شخصیت معلمی او به جرات باید گفت که او یک اسوه تمام عیار بود، اگر لقب «استاد آموزگار» را به او بدهیم اغراق نکردیم، گاهی برای یک درس چندین نیم سال زحمت می کشید و آن قدر حرص انتقال علم و دانش را به دانشجو داشت که دست هایش می لرزید و تا زمانی که احساس نمی کرد که دانشجویان درس را فهمیده اند، تا مدت ها بحث را ادامه می داد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم انسانی در ادامه بیان کرد: دکتر احمدی بی اندازه مخلص، وارسته و بی تکلف بود اما در عین حال از جهت دانش بر قله قرار داشت، در بیشتر مجامع دانشگاهی جهان حرف های نو مطرح می کرد، و صاحبنظر و صاحب کرسی بود؛ من فکر نمی کنم تا ده ها سال کسی بتواند جای ایشان را با آن جامعیت شخصیت بگیرد، او شخصیت ناب حوزوی و قله ای دانشگاهی بود.

وی با بیان اینکه مرحوم دکتر احمدی رحم و شفقت ویژه ای نسبت به اصحاب علوم انسانی داشت، گفت: آن مرحوم با گستردگی نظر و گشاده رویی برخورد می کرد، نسبت به پژوهشگاه علوم انسانی ملاطفت ویژه داشت، در هفته پژوهش از آن استاد دعوت کرده بودیم و به پژوهشگاه آمد و سخنرانی کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ابراز کرد: هر جا حضور داشت تکیه گاه و ذخیره بزرگی بود و به وجود او افتخار می کردیم و خیال مان جمع بود که علوم انسانی استاد مسلط و موثق همه جانبه و یک حامی و پشتوانه دارد که دانشگاه را دقیق درک می کند و با حوزه مانوس است.

قبادی در پایان خاطرنشان کرد: دکتر احمدی از بارزترین چهره های موفق در ارتباط حوزه و دانشگاه بود و نظیر این شخصیت بسیار کم است که به علوم دانشگاهی، فلسفه غرب، فلسفه اسلامی، تسلط داشته بود و در تفسیر، بلاغت، دانش و قواعد عربی، فلسفه، زبان انگلیسی، فهم فلسفه غرب و ... از هر جهت جامع و بی نظیر باشد.

گفتنی است، حجت الاسلام دکتر احمدی احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان سمت جمعه، ۱۸ خرداد ماه به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان امام خمینی(ره) دعوت حق را لبیک گفت؛ روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

کلید واژه ها: دکتر قبادی دکتر احمد احمدی سازمان سمت پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :