یادی از استاد بی‌بدیل علم و اخلاق

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۱ کد : ۱۶۸۴۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۵۷۶
یادی از استاد بی‌بدیل علم و اخلاق

سه سال می‌گذرد از روزی که پیکر دکتر صادق آئینه‌وند، رئیس فقید پژوهشگاه و استاد برجسته تاریخ اسلام و چهره ماندگار علم و فرهنگ ایران برای آخرین بار با وداعی شکوهمند از ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به دانشگاه تربیت مدرس مشایعت شد تا از آنجا به سوی خانه ابدی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا رهسپار شود.

چشمان اشکبار همکاران در پژوهشگاه و حضور گسترده و غمبار دوستان و همکاران و شاگردان در دانشگاه تربیت مدرس نشان از محبوبیت فراوان این استاد فرزانه و مهر لایزالی داشت که به صداقت از دل‌ها برای خاطر او می‌جوشید.

اما چه چیزی آئینه‌وند را تا این اندازه در دل‌ها جای داده است که هنوز پس از گذشت این سال‌ها، یاد  و نام او، باز قلب‌ها را به تپش می‌آورد و انگیزه‌ها را برای پاسداشت نام و جایگاه وی افزون می‌کند؟

دکتر آئینه‌وند از پیشگامان آموزش نوین تاریخ اسلام در کشور بود و در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، با ارائه تصویری سازنده و رحمت‌آفرین از آموزه‌های اسلامی و سیره ارجمند نبوی در تثبیت اخلاق و ادب در جامعه مسلمانان، نقش موثری را در شکل‌گیری اندیشه‌های جویای مهر و همبستگی ایمانی در کشور ایفا کرد و شاگردانی را تربیت کرد که در سال‌های اخیر که هجوم اندیشه‌های خشونت‌گرای منتسب به اسلام، به ابزاری برای تبلیغات سوء علیه جلوه‌های بنیادین زیست مسلمانی مبدل شد، استوارانه در دفاع از محوریت اخلاق و عطوفت و شفقت و مدارا در دین‌داری پای فشردند و پاسدار این دین مظلوم در برابر هجمه‌هایی شدند که از هر سوی بر آن وارد می‌آمد. و در این میان، دکتر آئینه‌وند در زیست روزمره خویش نیز تعهد به این سیره محبت‌آمیز و مبتنی بر آموزه‌های معنوی اخلاق دینی را مقدم بر هر چیز می‌داشت و بدین نمط، هم در اندیشه و عمل مروج مهربانی و اخلاق اسلامی بود و هم در ترویج این سیره در جمع دوستان و همکاران و دانشجویان، همتی پایدار داشت.

رحلت این استاد فرزانه و مدیر متخلق به اخلاق دینی برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به ویژه برای پژوهشگاه که در دوران چند ماهه ریاست ایشان، فضایی سرشار از دوستی، شفقت و تعهد به کار و برنامه‌ریزی برای پیشرفت‌های بزرگ علمی و پژوهشی را تجربه کرد، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بود و اکنون نیز با وجود گذشت سه سال، همچنان جای خالی دکتر آئینه‌وند در مدیریت اداری و معنوی آن احساس می‌شود. گام نهادن بر جای پای چنان حکیم ارجمندی، آرزو و وجهه همت ماست و امیدواریم پژوهشگاه همچنان از فیوضات معنوی و آموزه‌های حکمت عملی و سیره اخلاقی آن استاد بی‌بدیل بهره‌مند بماند.

یادش گرامی باد که اهل علم و فضیلت و اخلاق و به ویژه کارکنان پژوهشگاه او را به نیکی در خاطر خویش یاد می‌کنند

کلید واژه ها: سومین سالگرد دکتر صادق آئینه وند صادق آئینه وند پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :