تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۶۸۴۰ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۹۶

 

جلسه کاری مشترک هیات رییسه پژوهشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، با خیرمقدم به هیات رییسه پژوهشگاه و معرفی ظرفیت‌های علمی و نهادی این دانشگاه، برگزاری چنین جلساتی را برای گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی میان نهادهای آموزش و پژوهش در علوم انسانی بسیار مفید خواند.
ایشان با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه دیجیتال‌سازی علوم انسانی، به تأسیس اولین کتابخانه دیجیتال علوم انسانی در میان دانشگاه‌های کشور در این دانشگاه اشاره کرد و زمینه‌های رشد این فرایند را در همکاری مشترک با نهادهای دیگر علوم انسانی کشور، به ویژه پژوهشگاه دانست.
دکتر سلیمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی برای جذب مشترک دانشجو در رشته‌های مختلف علوم انسانی را اعلام کرد و به تجربه‌های موفق دانشگاه در زمینه برنامه‌های مکمل مانند «علامه پلاس» اشاره کرد و از پژوهشگاه برای همکاری در این زمینه دعوت کرد.
در ادامه، دکتر قبادی رییس پژوهشگاه با تقدیر از مهمان‌نوازی هیات رییسه دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از موانع پیش روی توسعه علوم انسانی در کشور را عدم ارتباط نزدیک میان نهادهای آموزشی و پژوهشی آن در دهه‌های اخیر دانست و اظهار امیدواری کرد، پژوهشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی با تدوین برنامه همکاری‌های مشترک، گام‌های موثری جهت عبور از این موانع بردارند.
در این زمینه، ایشان با اشاره به اجرای طرح اعتلای علوم انسانی در پژوهشگاه، از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی جهت مشارکت در اجرای این طرح دعوت کرد و در کنار آن، وجود منابع غنی علمی علوم انسانی در کتابخانه مرکزی و کتابخانه استاد مینوی را یکی از ظرفیت‌های دیگر برای گسترش همکاری‌ها برشمرد. وی وجود پرتال علوم انسانی در پژوهشگاه و همچنین ظرفیت‌های انتشار سخنرانی‌ها و همایش‌ها در وب‌سایت پژوهشگاه و برگزاری کارگاه‌های متعدد ترویجی‌سازی علوم انسانی در پژوهشگاه را یادآور شد و از آنها به عنوان ظرفیت‌های بالفعل جهت گسترش همکاری‌های مشترک دو موسسه نام برد.
دکتر ملایی توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه نیز با یادآوری اجرای برنامه‌هایی مانند پایگاه دادگان زبان فارسی، طرح آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزوفا)، فلسفه برای کودکان (فبک) و مانند آنها در پژوهشگاه، ضرورت همکاری مشترک دو نهاد در زمینه فعالیت‌های علمی بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و ترویجی‌سازی علوم انسانی در فضای اجتماعی در جهت حل معضلات اجتماعی کشور را یکی دیگر از اهداف راهبردی پژوهشگاه معرفی کرد و از دانشگاه علامه طباطبایی دعوت کرد در این زمینه‌ها با پژوهشگاه همکاری کند.
همکاری در زمینه انتشارات، تبادل استاد و دانشجو، بهره‌گیری متقابل از منابع علمی و انجام طرح‌های پژوهشی مشترک از جمله دیگر مواردی بود که دکتر ملایی در سخنان خود مورد تاکید قرار داد.
دکتر علومی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز مشارکت موثر نهادهای آموزش و پژوهش علوم انسانی در سیاست‌گذاری‌های کشور را یکی از اهداف راهبردی دانشگاه علامه طباطبایی معرفی کرد و با اظهار تاسف از کم‌توجهی‌های صورت‌گرفته، همکاری دانشگاه و پژوهشگاه را گامی موثر در جهت رفع این معضل معرفی کرد و با نام بردن از پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، از پژوهشگاه خواست تجربه انباشته خود در زمینه پژوهشی را در اختیار دانشگاه قرار دهد.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تاسیس پژوهشکده تحول علوم انسانی در این دانشگاه، این امر را تلاشی در جهت افزایش مشارکت دانشگاهیان در سیاست‌گذاری‌های علوم انسانی دانست و از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف کشور برای همکاری در این زمینه دعوت کرد. وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد  و مرکز کارآفرینی علوم انسانی دانشگاه، کارآفرینی را یکی از اهداف راهبردی دانست که در برنامه‌ریزی توسعه این دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است و در این زمینه، دانشگاه با برگزاری دو رویداد سالانه کارآفرینی، شامل جشنواره روشنا و جشنواره چکاوک، فعال است.
در ادامه، دیگر حاضران نظراتی درباره زمینه‌های گسترش همکاری‌ها ارائه کردند و مقرر شد معاونان پژوهشی دو نهاد، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، اجرایی شدن این پیشنهادها را پیگیری کنند.
در پایان، دکتر قبادی و دکتر سلیمی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را امضا و مبادله کردند.

 

کلید واژه ها: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :