دکتر قبادی: پژوهشگاه باید چالش ها را به مسأله قابل حل تبدیل کند

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۰ کد : ۱۶۸۲۳ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۲۳۷
دکتر قبادی: پژوهشگاه باید چالش ها را به مسأله قابل حل تبدیل کند

دکتر قبادی در جلسۀ دیدار ماهانۀ اعضای هیأت علمی:

پژوهشگاه باید چالش ها را به مسأله قابل حل تبدیل کند

 

دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دیدار ماهانه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه که در تاریخ سوم اردیبهشت 97 برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه  و تأکید  بر فلسفه برگزاری این نشست ها، گفت: «امیدوارم با بهره گیری از همفکری ها و همدلی های اعضا، بتوانیم در این جلسات در مورد مسائل مختلفی همچون میزان سرانۀ تولید علم پژوهشگاه در کشور و  افزایش عملکرد اثربخش پژوهشگران در جامعه و چشم انداز برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه در آینده بحث کنیم.»

وی گفت: «ما باید بتوانیم پژوهشگاه علوم انسانی را در پنج سال آینده به عنوان یک مرکز ایده پرداز مطرح کنیم. اعضای پژوهشگاه باید با تخصص به سمت مرجعیت حرکت کنند و فعالیت پنج سالۀ هرکدام از اعضا در یک مسیر هم افزایانه مشخص شود. در ضمن پژوهشگران با اجتناب از پراکنده­گویی و موازی­ کاری و داشتن یک برنامه پنج سالۀ جامع و هماهنگ، می­ توانند  خروجی­ های سالانۀ مرتبط و هم افزایانه ای داشته باشند که در نهایت باعث شود در حوزۀ خود به عنوان افرادی صاحب تخصص و کرسی شناخته شوند.»

قبادی ادامه داد: «می ­توانیم از پیشروان و پیشکسوتان ملی و فراملی، برای حضور در چنین جلساتی دعوت به عمل آوریم. همچنین می­ توانیم  از تجربیات کشورهای منطقه چون ترکیه و ... استفاده کنیم و نحوۀ ارتباط تحقیقات  با  مسائل جامعه در آنها را بررسی کنیم و الگو بگیریم. ما باید چالش های کلان فراروی جامعه را بشناسیم و تشخیص دهیم  که کدام یک از این چالش ها ممکن است به بحران تبدیل  ­شوند یا اینکه کدام چالش ها را می توانیم به مسأله تبدیل کنیم؟ ما باید بتوانیم چالش ها را قبل از تبدیل به بحران به مسألۀ قابلِ حل، تبدیل کنیم. بی شک همۀ ما به آینده جوانان تعهد داریم و باید بتوانیم جامعه را به آرامش دعوت کنیم تا جوانانمان همچنان رشد و شکوفایی داشته باشند. چرا ما نمی توانیم با زنان و دخترانمان با زبان بهتری صحبت کنیم و چرا ما می خواهیم حرف خود  را به طور مستقیم به دیگران تلقین کنیم؟ چرا از این بیت بهره نمی گیریم که: خوشتر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران یا ااز این آیه:کونوا دُعاهَ الناسِ بغَیرِ اَلسِنَتِکُم ... . ما باید بتوانیم از انرژی مضاعف موجود در چنین پژوهشگاه جامعی استفاده کنیم و با راهنمایی و مدد شما چشم انداز برنامه دوم توسعه را ترسیم کنیم و با پرداختن به آن، به پرسش های مطرح شده در جامعه پاسخ بدهیم .»

دکتر قبادی در خاتمه ضمن تأکید بر اینکه مشکل اصلی علوم انسانی ناتوانی در ثابت کردن و نشان دادن تأثیرش در مسائل و مشکلات مردم بوده است، گفت: «باید رشته های مختلف علوم انسانی همچون تاریخ، ادبیات، زبانشناسی و ... به صراحت بگویند چه مشکلاتی از جامعه را می توانند حل کنند و باید در عمل ثابت کنیم علوم انسانی اثربخش است.»

 در ادامه دکتر ملایی توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه، ضمن بیان  لزوم پرداختن به طرح های پژوهشی کلان در در کنار طرح های انفرادی، برخی از تغییرات انجام شده در حوزۀ تصویب طرح ها را نیز مطرح کردند.

در پایان دکتر افراشی، مدیر روابط بین الملل، و آقای دکتر قیومی،مسئول دبیرخانۀ تراز بین الملل، به برخی اقدامات انجام شده در حوزۀ بین الملل،اشاره کردند و ضمن معرفی برخی از بنیادها و مراکز بین المللی موجود برای مشارکت در طرح های بین المللی، به پرسش های حضار در این خصوص پاسخ دادند.

 

کلید واژه ها: حسینعلی قبادی پژوهشگاه علوم انسانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :