سخنرانی دکتر ضرغام در جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی

۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۶۷۱۶ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۰۸
سخنرانی دکتر ضرغام در جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی

دکتر نصرت‌الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در آئین اختتامیه اولین جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی در زمینه تولید و اشتغال که 22 اسفند در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضورش در این جشنواره گفت: در دنیای امروز فکر و ایده ارزش والایی دارد. قرن حاضر قرن فکر، تحلیل و اندیشه است ما باید به سوی خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم، باید ببینیم در جهانی که امپراطوری فکری حاکمیت دارد در چه جایگاهی قرارداریم. باید برای خودمان ایده داشته باشیم و برای آن ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی انجام دهیم و زمینه سرمایه‌گذاری برای ایده‌ها را به خوبی فراهم کنیم.

ضرغام ادامه داد: مردم ما ظرفیت علمی بالایی دارند. ما می‌خواهیم در جهان کنونی اثرگذار باشیم چون در گذشته یکی از 4 تمدن بزرگ دنیا بوده‌ایم و این ظرفیت هنوز هم نزد مردم و کودکان ما وجود دارد. امروزه کشورها پیشتازی در علم را برابر با ابرقدرتی می‌دانند و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. چین به اندازه کل آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری کرده و 25 درصد دارایی فکری جهان را داراست. ژاپن، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر برای توسعه و پژوهش اعتبار خاصی قائل هستند و ...

وی با اشاره به ارزش 21 هزار میلیارد دلاری ایده‌پردازی در جهان، چگونگی ارزش گذاری، سرمایه‌گذاری و فراهم کردن بسترهای حقوقی در این زمینه را مهم برشمرد و گفت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به جایگاه علم در پیشرفت کشورها پی برد که ما هم باید با آگاهی از این مسائل بیکار ننشینیم و درک علمی مردم را بالا ببریم ضمن اینکه وظیفه بنیاد علم ایران نیز حمایت از فناوری و نوآوری است.

ضرغام افزود:‌ ما رسالت داریم که توسعه نوآوری و فناوری را در کشور حمایت کنیم، حمایت از پژوهشگر آینده ما است، ما حمایت و کمک به زیرساخت‌های علم و فناوری در کشور را از اولویت‌های کاری مان می‌دانیم و می‌خواهیم با جامعه بهترین تعامل را داشته باشیم چون وقتی دانش مردمی‌سازی شود جامعه‌ای فرهیخته خواهیم داشت که می‌درخشند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه ابعاد نرم کمک به زیرساخت‌های علم و فناوری کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد، کمک به رشد علمی مردم را حرکتی در راستای تقویت این زیرساخت‌ها برشمرد و اظهارکرد: در این خصوص برنامه‌هایی تدوین شده است که ما نباید از نقش سرمایه های اجتماعی مان در امید دادن به مردم غافل بمانیم. آیا جوان هایی که امیدوار نباشند، می توانند ایده پرداز، خلاق و نوآور باشند؟ جوان ما باید امید داشته باشد تا بتواند خلاق باشد. علوم انسانی هم یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی است که می‌تواند این مهم را رقم بزند. همچنین ما نباید از ارزش و جایگاه سرمایه های انسانی مان غافل باشیم.

ضرغام در ادامه مردمی‌سازی دانش و رشد سواد علمی را سازنده جامعه فرهیخته و تمدن‌ساز دانست و افزود: رشد درک علمی مردم بین علما و اساتید هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این در همه ابعاد کشور تاثیرگذار است.

وی موضوعیت برخی برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برای رشد درک علمی مردم را مدیریت خانواده با تمرکز بر رشد و پرورش استعدادها، نقش سرمایه‌های اجتماعی در سرنوشت فرد و جامعه، خانواده و محیط زیست، حمایت از علوم پایه و ریاضیات اعلام کرد و افزود: نسل اول دانشگاه ها آموزشی و نسل دوم شان؛ آموزشی و پژوهشی بود که دانشگاه های نسل سوم به دانشگاه های کارآفرین تبدیل شده اند. نسل چهارم دانشگاه‌ها باید معرفت‌گرا باشند چون جهان کنونی با رشد علم به اهداف متعالی دست نیافته است. جهان آرامش و صلح می خواهد. با وجود پیشرفت های علمی خاورمیانه به خاک و خون کشیده شده و آفریقا هم به گونه ای دیگر دچار مشکل شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از عقد قرارداد این صندوق با آموزش و پرورش خبر داد و گفت: محوریت این قرارداد، آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان، ‌آموزش ساده روش تحقیق، حمایت از مطالعات تیمی و غیره... است. ما باید به دانش آموزانمان هم خلاقیت، ایده پروری و جسور بودن را آموزش دهیم. کار ما برای 13 میلیون دانش اموز کل کشور آغاز شده است.

ضرغام همچنین بر رشد معرفت و استعدادیابی در مهدکودک‌ها تاکید کرد و افزود: بخشی دیگر از برنامه‌های ما به حمایت از علوم پایه و ریاضیات اختصاص دارد. مربیان مهد کودک های ما باید بلد باشند در ادامه کار خانواده ها، چگونه استعدادهای کودکان را پرورش دهند. ما خانه های ریاضیات را هم مورد حمایت قرار می دهیم. ما نیاز به آزمایشگاه های مرجع داریم.

وی تأکید کرد: ما از دانشجویان، کارشناسان و پژوهشگران حمایت می کنیم. دانشجویان کارشناسی ارشد می توانند همراه استادان به عنوان همکار در پروژه هایی که ما مصوب می کنیم، همکاری داشته باشند و مشارکت کنند. امروز دنیا بر روی تحقیقات بنیادی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. ما حدود 100 هزار نفر دانشجوی دکتری داریم که ظرفیت خوبی است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در پایان ضمن اعلام تشکیل کارگروه فرارشته‌ای علوم انسانی در صندوق حمایت تاکید کرد: چتر حمایتی ما گسترده شده است و هر سال میزان حمایت ما از توسعه علم بیشتر خواهد شد که 31 استان از حمایت های ما آگاهی دارند. ما به دنبال تحقیقات تعقل آفرین هستیم تحقیقاتی که بتواند دنیا را به لحاظ تغییرات علمی متحول کند.

لازم به ذکر است علاقمندان می توانند، فایل صوتی سخنرانی دکتر ضرغام را در کانال تلگرام پژوهشگاه به آدرس: https://telegram.me/ihcss/4910 دنبال کنند.

 

کلید واژه ها: نصرت الله ضرغام ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران جشنواره قدردانی از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :