دکتر قبادی: با افزایش تنش ها در جهان، بیش از هر زمان دیگری به نوروز نیاز داریم

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۸ کد : ۱۶۷۰۴ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۴۶۶
دکتر قبادی: با افزایش تنش ها در جهان، بیش از هر زمان دیگری به نوروز نیاز داریم

سومین نشست سالانه نوروز با عنوان میراث صلح، تنوع فرهنگی و فرهنگ مدارا با تشریح تاریخچه نوروز از گذشته تاکنون روز یکشنبه 20 اسفند 96 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: نوروز نزد ایرانیان به عنوان یک سرمایه ملی که نماد صلح و دوستی، همدلی، عشق و محبت محسوب می شود لذا در برخی جوامع امروز جهانی به دلیل بسیاری از بی توازنی ها، تنش های گوناگون و خشونت رایج است در چنین زمانی بیش از هر زمانی به نوروز نیاز داریم.
وی ادامه داد: نوروز ما را به هم فکری، همدلی، هم اندیشی دعوت می کند و فایده دیگر آن این است که راه و روش چگونه دوست داشتن را به ما می آموزد.

 قبادی با بیان اینکه نوروز برای ایرانیان آینده ای درخشان را نوید می دهد، ادامه داد: ما امانتدار چندین هزار سال تمدنی هستیم که نوروز نمادی از آن به شمار می رود.
وی تاکید کرد: بر این باوریم ملتی که تمدن ندارد، مردم آن جامعه بدون اعتماد به یکدیگر زندگی می کنند.
قبادی همچنین نوروز را نماد یک شکوه عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم مانند گذشته شادی ها، شور و نشاط را تقسیم کنیم به طور یقین می توانیم آینده ای درخشان را رقم بزنیم.
قبادی نوروز را تقسیم عاطفه ها توصیف کرد و گفت: ملتی که عاطفه دارد می تواند بشردوست باشد، به انسانیت بیاندیشد و فرهنگ و اجتماع را به هم گره بزند از رو می گویند که انسان دوستی و فرهنگ بر سیاست مقدم است. در موقعیت کنونی شرایط جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و منطقه، نوروز یکی از برگ های برنده ما به شمار می رود.
وی به سابقه و جایگاه ایرانیان در جهان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ملت ما آنقدر سرمایه دوستی و عاطفه داشته که بتواند آن را با دیگران تقسیم کند. امروز کشورهای مختلف به ویژه فارسی زبانان دارای فرهنگ و تمدن مشترک، آیین نوروز باستان را با حضور مقامات و ملت های خود جشن می گیرند و گرامی می دارند.


در ادامه نشست دکتر حمید تنکابنی، رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا به تاریخچه نوروز در نزد ایرانیان و دیگر ملت ها اشاره کرد و گفت: کهن نوروز که نوگرایی در بطن آن است اگر نگوییم بی بدیل بلکه یکی از بی نظیرترین آیین های دنیاست.

وی تاکید کرد: نوروز و سنت هایش سرشار از حکمت است از این رو علت برپایی آن فقط شادی و جشن نیست بلکه باید بیشتر پژوهش و تحقیق در رسم و رسوم و آیین ها و ریشه آن داشته باشیم.

رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا ادامه داد: نوروز درخت سه هزارساله ای است که هر سال میوه های تازه می دهد و حال ما را متحول و دگرگون می کند. تنکابنی در ادامه با تشریح اثرات نوروز در همه اعصار گفت: ساز نوروز با تابش خورشید و نسیم بهاری حال انسانها را متحول می کند و نوروز در خود نو شدن حالها و تحول ظاهری و باطنی را همراه دارد.

تنکابنی یادآور شد: ایرانیان با برگزاری مراسم و جشن چهارشنبه سوری به استقبال نوروز رفته و با دید و بازدید و صله ارحام سنت نوروز را به جای آورده و با برگزاری سیزده بدر پرونده آن را می بندند.

 

همچنین سعدالله نصیری قیداری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در نشست سالانه نوروز گفت: جهانی شدن امری نیست که از سال 1980 وارد شده باشد بلکه از ابتدا بشر علاقه مند به جهانی شدن بوده و هست.

وی یادآور شد: بروز و ظهور فناوری های ارتباطات و رسانه های قوی در همه عرصه ها اعم از مجازی و مکتوب و تصویری و شنیداری و صنعتی شدن موجب شده تا روند جهانی شدن سرعت بیشتری بگیرد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه سخنانش به موضوع ثبت نوروز در یونسکو اشاره کرد و گفت: هر کشوری هر آنچه دارد می تواند در سفره رنگین وحدت جهانی بچیند، به عنوان مثال رشت ایران به عنوان خلاق غذا در یونسکو ثبت شد و این در حالی بود که هزاران غذای جهانی در دنیا صاحب نام بوده و در حال پخش است.

وی به ثبت هنرهای دستی اصفهان، 11 قنات گناباد، میدان امام اصفهان، باغ ها و مشاهیر ایران در فهرست جهانی یونسکو اشاره کرد و گفت: هر کشوری با فرهنگ و تمدن خود زنده است و با ارائه و معرفی آثار و تمدن و تاریخ گذشته خود در دنیا حرفی برای گفتن دارد.

نصیری قیداری با اشاره به ثبت بیش از 35 مشاهیر ایران در فهرست یونسکو، تاکید کرد: ما اهل تعصب خشک نیستیم و لذا نباید کثرت نام های فرنگی خارجی ذهن ما را از فارابی، حافظ، سعدی و دیگر بزرگان این سرزمین دور کند و یونسکو هم تاکید دارد که همه مشاهیر کشورها باید ثبت جهانی و به همگان معرفی شوند.

وی با اشاره به ثبت جهانی آثار ایرانی در یونسکو گفت: محور توسعه و عدالت و صلح باید فرهنگ باشد چرا که یونسکو این سه را به عنوان ستون این سازمان معرفی و ترسیم کرده و همواره بر دوری از چپاول و غارت و خشونت تاکید داشته است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایرانیان را بنیانگذار اولین دانشگاه جهان عنوان کرد و گفت: امروز یونسکو و جهان پذیرفته است که جندی شاپور ایران به عنوان اولین دانشگاه جهان شناخته شده است.

لازم به ذکر است در این مراسم نهال صلح و دوستی با حضور جمعی از مهمانان داخلی و خارجی از جمله استاد سمیعی گیلانی و شهردار ناحیه 6 تهران در محوطه پژوهشگاه علوم انسانی کاشته شد.

 

کلید واژه ها: نوروز سومین نشست سالانه نوروز با عنوان میراث صلح، تنوع فرهنگی و فرهنگ مدارا سمیعی گیلانی نهال صلح و دوستی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :