نشست «مسائل ارتقاء علوم انسانی» برگزار شد

۲۷ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۶۱۹۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۴۶۷

نشست «مسائل ارتقاء علوم انسانی» از سلسله همایش های گرامیداشت هفته پژوهش با تمرکز بر معرفی چالش های پیش رو و بیان راهکارهای موجود با حضور رؤسا و معاونان پژوهشگاه، اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه برگزار شد.

معاونت پژوهشکده فرهنگ معاصر دکتر شجاعی ضمن تشریح برنامه ها و اقدامات یک سال گذشته پژوهشکده، اهداف و طرح های جاری آن مرکز را بیان نمود و اظهار داشت: با دعوت از پژوهشگران معتبر خارج از کشور و همچنین برگزاری کارگاه های آشنایی با فلسفه میان فرهنگی و تاریخ نگاری فلسفه سعی در پیشرفت این پژوهشکده داریم.

دکتر کبیری مطهر دبیر شورای بررسی متون بیان داشت : 22 سال از عمر این پژوهشکده می گذرد و تا کنون از همکاری بسیاری از اساتید و پژوهشگران بهره برده است. اهداف این پژوهشکده  شامل رشد تفکر انتقادی  بین اساتید و دانشگاهیان، توسعه فرهنگ نقد درعلوم انسانی و اصلاح برنامه های آموزشی موجود است.

دکتر کریمی علوی ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ضمن شرح اقدامات و فعالیت های پژوهشکده بیان داشت: تمرکز اصلی پژوهشکده بر ترویج سواد رسانه ای و آموزش آن در پایین ترین سطوح نهاد های آموزشی مانند مدارس است.

دکتر حسین جانی ریاست پژوهشکده مطالعات تطبیقی حقوق در ادامه ضمن تبریک هفته پژوهش به بیان فعالیتها، نشست ها، طرح های جاری و اقدامات آینده آن مرکز پرداختند.

همچنین در ادامه نشست مدیریت پنل دو پرسش با عنوان: مهمترین چالش ارتقاء علوم انسانی چیست؟ و راهکارهای مقابله با این چالش ها چگونه است؟ برای اعضای پنل مطرح کرد و در ادامه خواستار پاسخ به این پرسش­ها شد.

دکتر اعوانی در پاسخ به پرسش­های مطرح شده گفت: چالش های پیش روی علوم انسانی نبود ارتباط مؤثر بین دانشگاه و پژوهشگاه، دولتی شدن توسعه علمی کشور، عدم مدیریت در پذیرش نیروهای متخصص و توسعه قارچ گونه و بدون نظارت انجمن های علمی در کشور است.

سپس دکتر نصری در پاسخ به سوال اول گفت: نگاه حامی پرورانه و قبیله سالاری درعلوم انسانی، نابسامان بودن نظام پذیرش و آموزش و سنجش و پذیرش فله ای  استاد و دانشجو، عملی نشدن  طرح پایش سرقت علمی و پایان نامه با وجود قانون مربوط به این موضوع و نبود ارتباط بین مدعیان رفاه در سطوح  بالا با پژوهشگران  علوم انسانی از جمله چالش­های پیش روی ارتقای علوم انسانی است.

همچنین دکتر فوزی چالش های ارتقا علوم انسانی را به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد و گفت: ضعف بینشی، ضعف روشی و ضعف در کاربردی سازی علوم انسانی از چالش درونی و نبود بسترهای لازم برای علوم انسانی را از چالش های بیرونی ارتقاء علوم انسانی هستند

اما دکتر افراشی از دیگاه شناختی به بیان چالش ها پرداخت و مهمترین چالش را نبود انگیزه درونی در پژوهشگر و همچنین نبود ملاک برای تمایز بین مقولات علوم انسانی را نیز از دیگر چالش های پیش رو دانست.

دکتر علی قنبری که یکی از سخنرانان حاضر در نشست بود یکی از مهم ترین چالش های علوم انسانی تبلیغ و بازاریابی شرکت هایی مانند ISI جهت جذب مقالات از کشورهای مختلف دانست.

همچنین در ادامه و در قسمت دوم نشست اعضای پنل به بیان راهکارهای مقابله با چالشهای بیان شده پرداختند.

دکتر اعوانی صداقت در عمل و گفتار مجریان علوم انسانی ؛ احترام به تجربیات نسل های گذشته، همکاری بین پژوهشگاه ها و دانشگاه و مقایسه مقالات و پژوهش های داخلی با پژوهش های در سطح محافل بین المللی را نیز از راهکار های ارتقاء علوم انسانی دانست.

دکتر نصری نیز صورت برداری از وضعیت موجود علوم انسانی، بازاندیشی در ساختارها، احیای دادسرای صیانت از متون و بوجود آمدن دانشگاه های «معطوف به جامعه» در علوم انسانی را راهکارهای برخورد با چالش ها دانست.

در ادامه دکتر افراشی راهکار مقابله با چالش را چنین بیان داشت: اگر به آسیب بپردازیم راهکار نیز بوجود می آید. همچنین استمرار و تمرکز بیشتر در تفکر و داشتن تشکل های علمی حامی علم نیز از دیگر راهکارهای این موضوع است.

همچنین دکتر فوزی تمرکز بر روش تحقیق و پژوهش، توسعه کارکرد سازی، فهم و درک انگیزه ها و دغدغه های محققین و آموزش محققین مجرب را از راه های ارتقاء علوم انسانی برشمرد.

دکتر علی قنبری نیز به عنوان آخرین سخنران همکاری نویسندگان دوره های «آیین نامه ارتقاء علوم انسانی» با خبرگان علوم انسانی و بررسی این آیین نامه ها را از راهکارهای ارتقاء علوم انسانی دانست.

 

 

 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :