بیانیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دربارهٔ اهانت‌های رئیس جمهور آمریکا

۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۵۷۴۶ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۵۱۹

باسمه تعالی

ایرانیان عزیز! بخوبی می‌دانیم که صلح و دوستی بین‌المللی‌ مهم‌ترین عامل ثبات و پیشرفت ملت‌هاست و از همین روست که در تاریخ جهان، نام‌های ماندگار از آن کسانی است که با درنظر گرفتن عزّت و شرافت ملت‌های مختلف، با پرهیز از جنگ‌طلبی، تفاهم و تعادل را سرلوحه سیاست‌های بین‌المللی قرار داده‌اند. اما این روزها شاهد یکی از کنشهایی بوده‌ایم که از سر کبرورزی و بی‌اطّلاعی ناسزاهایی متوجه یکی از قدیمی‌ترین تمدنها و پردوام‌ترین ملتها، یعنی ایران، از سوی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شده است.


اظهارات نابهنجار دونالد ترامپ که در آن عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی و بی‌توجهی به اسناد تاریخی و بی‌اعتنائی به تصمیمات مورد اجماع جهانی جمع آمده بود، باز هم نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در پیگیری روند مذاکره و اعتمادسازی در خصوص برنامه هسته‌ای تا چه اندازه محقّ و مقرون به صواب عمل کرده است. هنگامی که سازمان‌های بین‌المللی ناظر، پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تائید کرده‌اند، انکار این پایبندی جز بی‌اعتبارسازی گوینده، ثمری به دنبال نخواهد داشت. هنوز از خاطره‌ها نرفته است که آمریکا ـ که با سابقهٔ استفادهٔ خودسرانه از بمب هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی، لکه ننگی را در اذهان مردم جهان به جای گذاشته است ـ در سال‌های اخیر در انتقام‌جویی از اقدام تروریستی خودساخته یک گروه سلفی‌ـ‌تکفیری در 11 سپتامبر 2001، چگونه یک کشور مستقل را اشغال کرد و به دنبال آن، در سال 2003 نیز بدون حتی همان بهانه واهی، عراق را به تسخیر درآورد و نتیجه آن لجاجت‌ها بر مواضع غیراصولی و فاقد پشتوانه بین‌المللی چگونه تا کنون منطقه خاورمیانه را در آتش و خون غرق کرده است و امید به صلح و آرامش را تا چه اندازه تقلیل داده است.

اگر قرار است درباره دیکتاتوری سخن گفته شود، در گام نخست این آمریکاست که باید پاسخگوی منش‌ دیکتاتورمآبانهٔ خود در عرصه بین‌المللی و بی‌توجهی به موازین مشروع و بهنجار آن باشد.

اگر قرار باشد حکومتی ضد تمدن معرفی شود، این دولت آمریکاست که هفت هزار سال تمدن ایرانی و نام درخشان خلیج فارس را نادیده می‌گیرد و حامی بیشتر دیکتاتورهای جهان از شیلی تا آفریقا بوده و عامل زندان و شکنجه میلیونها انسانهای آزاده از سراسر گیتی است و زندانهایی چون گوانتانامو و ... را سامان داده است. ادامه چنین روشی جز بدنامی بیشتر، دستاوردی ندارد و هم ظلم به مردم آمریکاست و هم تبرئه اعمال روشهای ظالمانه نسبت به ملتها به شمار می‌آید. این روش متکبّرانهٔ طلبکارانه یادآوریِ ریاکاریِ فرعون است که با همه مظالم، اعمال خود را زیبا جلوه می‌داد:

"هان ای فرعون! ناموسی مکن      تو شغالی هیچ طاووسی مکن"


ملت ایران در امید به تداوم صلح و امنیت، در فرایندهای دموکراتیک، مذاکره و تفاهم را برگزیده‌اند و اکنون نیز به پشتیبانی دولت منتخب خود، همچنان از برجام دفاع می‌کنند و حاضر نیستند حتی در برابر اشتباهات خطرناک افرادی مانند دونالد ترامپ، گامی ناشایست در جهت نقض آن بردارند. اگرچه آقای ترامپ با به کار بردن نام‌های جعلی برای مناطق تاریخی و راهبردی جهان، چون خلیج همیشه فارس، احساسات همه ایرانیان را جریحه‌دار ساخته است.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوشادوش دیگر نهادها و سازمان‌ها، بنیان جمهوری اسلامی ایران را عمیقاً مردم‌سالاری می‌داند و به عنوان نظامی می‌شناسدکه در قیاس با بسیاری از کشورهای منطقه که در آنها از انتخابات خبری نیست، بر منطق انسجام ساختاری و وحدت یکپارچه ملّت تأکید می‌کند و ضمن محکوم کردن اظهارات ناصواب رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، مجددا حمایت خود را از تمامی ارکان و نهادهای نظام، به‌ویژه از رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و از تدبیر دولت جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد رویکرد مذاکره و تفاهم در سطح بین‌المللی اعلام می‌دارد و بر آن است که چنین رویکردی بهترین سلاح در مقابله با تهدیدهای پر سر و صدا، اما عاری از منطق افرادی مانند ترامپ است و می‌تواند به تداوم اجماع جهانی در دفاع از برجام یاری رساند. 

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :