جلسه همکاری‌های علمی و پژوهشی میان پژوهشگاه و بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری برگزار شد

۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۵۷۳۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۷۱
<br />
جلسه همکاری‌های علمی و پژوهشی میان پژوهشگاه و بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری برگزار شد


جلسه مقدماتی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی میان پژوهشگاه و بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری و افتتاح کرسی مطهری‌پژوهی، با حضور دکتر علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی و رییس بنیاد، دکتر محمد مطهری و دکتر محمد کوکب، مدیر انتشارات صدرا و اعضای هیات مدیره بنیاد به اتفاق اعضای هیات علمی و هیات رییسه پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر قبادی، رییس پژوهشگاه، ضمن معرفی این مرکز پژوهشی، پرداختن به میراث تفکر اسلامی و نواندیشی دینی را از جمله اهداف پژوهشگاه در چارچوب برنامه توسعه راهبردی دانست و تشکیل کرسی مطهری‌پژوهی را در همین جهت معرفی کرد.
در ادامه، دکتر شجاعی، مسئول راه‌اندازی کرسی مطهری‌پژوهی در پژوهشگاه، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه ارائه کرد. وی با اشاره به سخنی از شهید مطهری، گره‌گشایی از مشکلات جامعه و دفاع از جوهر آموزه‌های الهی اسلام را دغدغه ایشان در تمامی آثار دانست و تأکید کرد؛ راه‌اندازی این کرسی با توجه به همین دغدغه انجام می‌شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه، با اشاره به کم‌توجهی به ظرفیت‌های آکادمیک برای پژوهش در آثار شهید مطهری و مواجهه امروزین با این میراث فکری به عنوان یکی از ضعف‌های پژوهش‌های علوم انسانی کشور، برنامه کرسی مطهری‌پژوهی در پژوهشگاه را در همین جهت معرفی کرد و ارائه آثاری که به رفع نیازهای امروزین کشور مدد می‌رساند را جهت‌گیری محوری آن دانست.

در ادامه دکتر محمد مطهری ضمن تقدیر از اقدام پژوهشگاه در راه‌اندازی کرسی مطهری‌پژوهی، قلت پژوهشگرانی که آشنایی عمیق و کافی با اندیشه‌های شهید مطهری داشته باشند را یکی از مشکلات موجود برشمرد و غرابت شهید مطهری در دانشگاه و حوزه را متذکر شد و راه‌اندازی کرسی را اقدام مبارکی برای رفع این نقیصه دانست.
وی با اشاره به سال ۱۳۹۸ که مصادف با صدمین سال ولادت و چهلمین سال شهادت شهید مطهری است، برنامه‌ریزی برای نکوداشت این سال و اهدای جایزه‌ای علمی به نام ایشان را یکی از اقدامات پیشنهادی برای گشودن فضای آکادمیک در زمینه مطهری‌پژوهی اعلام کرد و همکاری بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری و پژوهشگاه علوم انسانی را گام موثری در این راه دانست.

دکتر علی مطهری نیز در ادامه با تقدیر از اقدام پژوهشگاه در راه‌اندازی کرسی مطهری‌پژوهی، گفت: این کار از مدت‌ها پیش مدنظر بنیاد بوده است. وی ابراز امیدواری کرد: پژوهشگاه و بنیاد بتوانند با فهم مشترکی از مفهوم کرسی، برنامه عملیاتی برای همکاری مشترک تدوین کنند که بر اساس آن، به تربیت نیروهای پژوهشی آشنا به اندیشه‌های شهید مطهری اهتمام شود.

در ادامه، دکتر کوکب، مدیر انتشارات صدرا، طی سخنانی با اشاره به تعبیر شهید مطهری مبنی بر نقش «حجاب معاصرت» در کم‌توجهی به اندیشه‌های بزرگان در زمان حیات‌شان، گذشت ۴۰ سال از شهادت ایشان را زمان مناسبی برای برطرف کردن این حجاب دانست و اقدام پژوهشگاه در همکاری با بنیاد شهید مطهری را در این راه بسیار مغتنم معرفی کرد.
اعضای هیات علمی پژوهشگاه نیز در ادامه این جلسه نکاتی را برای برگزاری هرچه بهتر کرسی مطرح کردند و در این زمینه به بحث و گفتگو پرداختند. در نهایت مقرر شد نمایندگان پژوهشگاه و بنیاد، ضمن برگزاری جلسات تخصصی، متن مورد توافق تفاهم‌نامه را تهیه کنند.























فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :