سومین همایش بین المللی شمس و مولانا 15 و 16 مهر برگزار می شود

۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۵۶۴۷ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۱۱۴
سومین همایش بین المللی شمس و مولانا 15 و 16 مهر برگزار می شود

سومین همایش بین المللی شمس و مولانا در تاریخ 15 و 16 مهر ماه 1396 با مشارکت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در شهرستان خوی برگزار می شود. در این همایش، شماری از برجسته ترین مولوی شناسان و شمس پژوهان داخلی و خارجی حضور خواهند داشت و به ارائهٔ آخرین دستاوردهای پژوهشی خود در این زمینه خواهند پرداخت. افزون بر این، رایزنان فرهنگی چند کشور آسیایی و اروپایی نیز در این همایش حاضر خواهند بود. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، تنی چند از دیگر مدیران و استادان زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه نیز در این همایش حضور خواهند یافت. ضمن آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام رئیس جمهور کشورمان را در این همایش قرائت خواهند کرد.

   مشارکت پژوهشگاه در این همایش، در چارچوب سیاست پژوهشگاه در زمینهٔ یاری کردن به نهادها و مؤسسات تحقیقاتی و فرهنگی کشور، اعم از مؤسسه ها و نهادهای عمومی و مدنی، و پشتیبانی علمی از هر گونه فعالیت های تحقیقی و ترویجی آنها در این خصوص، صورت گرفته است. گفتنی است که بر اساس همین سیاست، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تفاهم نامه ای با مؤسسهٔ تولیت آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی امضا کرد که مبتنی بر آن پژوهشگاه عهده دار برنامه ریزی بخش علمی سومین همایش بین المللی شمس و مولانا گردید. بر اساس این توافق، دبیرخانهٔ علمی همایش مذکور در پژوهشکدهٔ زبان و ادبیات فارسی تشکیل شد و رئیس این پژوهشکده، به عنوان دبیر علمی، مسئولیت برنامه ریزی علمی این همایش را بر عهده گرفت.



   پس از تشکیل دبیرخانهٔ علمیِ سومین همایش بین المللی شمس و مولانا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، این دبیرخانه فعالیت های مختلفی را آغاز کرد، که مهم ترین این فعالیت ها را می توان در قالب تعریف اهداف، تعیین موضوعات و محورهای اصلی همایش، تشکیل کمیتهٔ علمی، برنامه ریزی برای داوری مقالات، برنامه ریزی برای تشکیل دو نشست تخصصی/پنل در حاشیهٔ همایش، انتخاب مقالات برتر،  و ... دسته بندی کرد.




اهداف عمدهٔ همایش:

  1. شناساندن معاریف فرهنگ و ادب ایران اسلامی به کشورهای دیگر جهان
  2. آشنایی با اندیشه های عارفان بزرگ ایران اسلامی و پندآموزی از تعلیمات ارزشمند آنان
  3. ژرف‌کاوی اندیشه‌های شمس تبریزی و مولوی از راه تحقیقات دقیق در عرفان ایرانی و اسلامی
  4. بررسی جنبه‌های گوناگون مریدی و مرادی و تحلیل ابعاد شخصیتی شمس تبریزی و مولوی
  5. تأثیر و تأثر مقالات شمس تبریزی و آثار مولوی از گذشتگان و در آیندگان

  • موضوعات و محورهای اصلی همایش:
  1. نقش اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان در پرورش شخصیت شمس تبریزی
  2. تحصیلات شمس تبریزی و زمینه­های آموزشی عصر او
  3. مشایخ شمس تبریزی
  4. خلق و خوی شمس تبریزی
  5. شمس تبریزی و مولوی، و عشق الهی
  6. شمس تبریزی و یاران مولوی
  7. عرفان و اندیشه و ادب در مقالات شمس تبریزی
  8. شمس تبریزی در آثار مولوی
  9. مولوی در مقالات شمس تبریزی

10.  شمس تبریزی در کتاب­ها و مناقب نامه­های پس از مولوی

11.  شمس تبریزی در هنر و ادبیات معاصر ایران و جهان

12.  تحقیقات معاصران و مستشرقان در بارهٔ شمس تبریزی و ارتباط او با مولوی

  • اعضای کمیتهٔ علمی همایش:

دکتر تقی پورنامداریان       دکتر حسینعلی قبادی        دکتر محمدعلی موحد          دکتر توفیق سبحانی               دکتر ابوالقاسم رادفر          دکتر شهرام پازوکی         دکتر فاطمه مدرسی             دکتر داوود اسپرهم                            دکتر ایرج شهبازی         حجت الاسلام قادر فاضلی     دکتر باقرعلی عادل فر        دکتر محمدرضا موحدی دکتر یوسف محمدنژاد عالی زمینی     دکتر محبوب مهدویان      دکتر زهرا حیاتی     دکتر زهرا پارساپور                           دکتر مریم غرائمی

  • سخنرانان ویژهٔ همایش:

افزون بر فراخوان مقالهٔ همایش که شرح آن در ادامه خواهد آمد، با نظر اعضای شورای سیاستگذاری همایش، از برخی از نامپآورترین و برجسته ترین استادان زبان و ادبیات فارسی و مولوی پژوهان کشور برای حضور و سخنرانی در سومین همایش بین المللی شمس و مولانا دعوت شد، که اسامی و عناوین سخنرانی آنان به شرح زیر است:

  1. دکتر تقی پورنامداریان، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: شمس و مکاشفه های او
  2. دکتر توفیق سبحانی، استاد دانشگاه پیام نور: شمس هندی نیست.
  3. دکتر حسینعلی قبادی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:  تحلیل زمینه و کارکرد شبکه های نمادپردازی در غزلیات شمس
  4. دکتر ابوالقاسم رادفر، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: شمس پژوهی در زبان آلمانی
  5. دکتر سیدعلی اصغر میرباقری،استاد دانشگاه اصفهان: نقش شمس تبریزی در شکل گیری مشرب عرفانی مولانا
  6. دکتر فاطمه مدرسی، استاد دانشگاه ارومیه: زبان صوفیانهٔ شمس در مقالات
  7. دکتر شهرام پازوکی، دانشیار مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: مسئلهٔ ارادت مولانا به شمس تبریزی
  8. دکتر مهدی ماحوزی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی: بازتاب خواسته و آرزوهای شمس الحق تبریزی از زبان مولانا جلال الدین مجمد بلخی در خلال دیوان غزلیات شمس
  9. دکتر ایرج شهبازی، استادیار مؤسسهٔ لغتنامهٔ دهخدا: بخت از نگاه مولانا

  • فراخوان، دریافت و داوری مقالات همایش:

فراخوان مقالهٔ همایش در تاریخ 15 اردیبهشت 1396 صورت گرفت و آخرین تاریخ دریافت مقاله نیز با احتساب تمدید 15روزه 31 مرداد ماه بود. پس از پایان مهلت مقرر، بیش از 70 مقاله به دبیرخانهٔ علمی همایش ارسال شد که مورد داوری اعضای کمیتهٔ علمی همایش و برخی دیگر از استادان دانشگاه های کشور قرار گرفت. از مجموع این مقالات، تعداد 12 مقاله برای سخنرانی در سالن اصلی همایش، 7 مقاله برای ارائه در دو نشست تخصصی/پنل، 20 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و 6 مقاله برای ارائهٔ به صورت پوستر برگزیده شد. گفتنی است که مقالات مذکور، به جز 6 مقاله که به صورت پوستر ارائه می شوند، در مجموعه مقالات همایش چاپ خواهند شد. چکیدهٔ همهٔ مقالات ارسال شده به دبیرخانهٔ علمی همایش نیز هم اکنون به صورت یک کتاب چاپ شده است که در روزهای برگزاری همایش توزیع خواهد شد.




همچنین از مجموع 12 مقالهٔ برگزیده برای سخنرانی در سالن اصلی همایش، 3 مقالهٔ برتر انتخاب و معرفی خواهند شد و نویسندگان این مقالات مورد تشویق قرار خواهند گرفت. افزون بر این، برخی از مقالات برگزیدهٔ همایش نیز برای چاپ در دو فصلنامهٔ علمی- پژوهشی «کهن نامهٔ ادب پارسی» و «مطالعات فرهنگ و هنر آسیا»ارسال خواهند شد تا پس از طی روال معمول در این فصلنامه ها به صورت ویژه نامه چاپ و منتشر گردند.

   شایان گفتن است که کتاب «کتاب شناسی توصیفی شمس تبریزی»، تألیف دکتر ابوالقاسم رادفر، استاد پژوهشکدهٔ زبان و ادبیات فارسی، در حاشیهٔ سومین همایش بین المللی شمس و مولانا رونمایی خواهد شد.

  • نشست های تخصصی همایش:
  1. نشست/پنل تخصصی «بررسی و نقد شمس پژوهی در دههٔ اخیر»:در این نشست، دکتر محمدرضا موحدی، دکتر قدرت الله طاهری و دکتر مریم عاملی رضایی، به ترتیب کتاب های تعالیم شمس، اثر مهدی کمپانی، مشهورتر از خورشید، اثر حسین مختاری و مبانی اندیشه های شمس، اثر علی تاجدینی را نقد خواهند کرد. دبیری این نشست، که همراه با پرسش و پاسخ خواهد بود، بر عهدهٔ دکتر محمدرضا موحدی است.

  1. نشست/پنل تخصصی «شمس تبریزی و گمانههای موجود دربارهٔ مزار او»: دبیری این نشست، بر عهدهٔ دکتر علیرضا مقدم است. در این نشست، چهار سخنرانی با عناوین زیر انجام خواهد شد:

-         روند اثبات وجود آرامگاه شمس تبریزی در خوی و نقش دکتر موحد و دکتر ریاحی، از دکتر توفیق سبحانی

-         اسناد تاریخی اثبات وجود مزار شمس تبریزی در خوی، از دکتر علیرضا مقدم

-         دیار شمس تبریزی از دوران روستانشینی اولیه تا دوران آغاز شهرنشینی بر اساس مطالعات باستان شناختی، از افراسیاب گراوند و فاطمه ملک پور

-         بررسی باغ سلطنتی شاه اسماعیل صفوی با بازخوانی کاخ زمستانی و منار شمس تبریزی، از رضا بایرام زاده

  • برگزار کنندگان همایش:

مؤسسهٔ تولیت آرامگاه شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

  • حامیان همایش:
  1. معاونت استانداری و فرماندار ویژهٔ شهرستان خوی
  2. شورای اسلامی شهر خوی
  3. شهرداری خوی
  4. ادارهٔ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی
  5. ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی
  6. دانشگاه غیر انتفاعی شمس تبریزی
  7. بنیاد قلم فارابی

  8. دبیرخانهٔ علمی سومین همایش بین المللی شمس و مولانا
  9. پژوهشکدهٔ زبان و ادبیات فارسی

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :