برگزاری جلسه معارفه سرپرست بنیاد دانشنامه نگاری ایران

۱۸ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۴۱ کد : ۱۵۴۶۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۳۹۹
برگزاری جلسه معارفه سرپرست بنیاد دانشنامه نگاری ایران

 

برگزاری جلسه معارفه سرپرست بنیاد دانشنامه نگاری ایران

 

در جلسه ای که امروز در بنیاد دانشنامه نگاری ایران با حضور دکتر تسلیمی (قائم مقام وزیر علوم)، دکتر احمدی(معاون پژوهشی وزارت علوم)، دکتر قبادی (سرپرست بنیاد دانشنامه نگاری)، دکتر اکبری (رئیس سابق بنیاد دانشنامه نگاری ایران) و جمعی از مدعوین و هیئت علمی و کارکنان این بنیاد برگزار گردید،  دکتر حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید بنیاد معرفی شد و از زحمات دکتر اکبری رییس سابق این بنیاد تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این جلسه، دکتر اکبری رییس پیشین بنیاد دانشنامه نگاری به ایراد سخنرانی پرداخت و از تاریخچه شکل گیری بنیاد  با همت استادان برجسته ای چون دکتر احمد بیرشک سخن گفت و بعد آثار متعدد و دانشنامه های وزین تالیف شده توسط اعضای بنیان را یاداور شد و در پایان ضمن ابراز خرسندی از سپرده شدن این مسئولیت به دکتر قبادی، از معاونین و مدیران و همکاران خود در بنیاد تشکر قدر دانی نمود.

در ادامه دکتر قبادی سخنرانی کرد و در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشنامه نگاری از جمله کهن ترین دانش های مورد توجه ایرانیان بوده و چه پیش از اسلام و چه پس از آن، ایرانیان آثار مختلفی را در این زمینه منتشر کرده اند، گفت این نشان دهنده میزان اهمیت این پیشه پژوهشی است. وی با اشاره به تاریخ تشکیل پژوهشگاه علوم انسانی و به هم پیوستن ۱۲ موسسه پژوهشی علوم انسانی، فرصت گسترش همکاری با بنیاد دانشنامه نگاری را فرصتی مغتنم برای هم افزایی و همدلی پژوهشگران علوم انسانی و توسعه شبکه نخبگانی آن دانست.

سرپرست بنیاد دانشنامه نگاری با یادآوری خدمات و فعالیت های دکتر اکبری در دوران پیش از انقلاب و سال های آغازین انقلاب تا کنون، خلوص و زحمات متعهدانه وی به کشور را ستود و بر ضرورت ادامه بهره مندی از این تجربه علمی و مدیریتی ایشان تاکید کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وجود بیش از ۲۱ مجله علمی-پژوهشی و پژوهشکده علم پژوهی در پژوهشگاه و شبکه نخبگانی بیش از۲۵۰۰ استاد و پژوهشگر که در ارتباط مداوم با پژوهشگاه هستند را از امتیازاتی دانست که همکاران علمی بنیاد دانشنامه نگاری میتوانند از آن برای توسعه فعالیت های پژوهشی خود بهره ببرند.

دکتر قبادی سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه همگرایی و تلفیق فعالیتهای نهادهای پژوهشی همسو مانند پژوهشگاه و بنیاد را عاملی برای پیشرفت علمی و مزیتی ملی خواند و بر ضرورت توجه بیشتر به فضاهای جدید پژوهش و نشر دانش، به ویژه دنیای دیجیتال و فضای مجازی تاکید کرد و گفت پژوهشگاه و بنیاد در این زمینه بیشتر فعال خواهند شد.

وی تلفیق برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه و بنیاد را مبنای سیاستگذاری های آتی معرفی کرد و بر ضرورت اتخاذ رویکرد کاربردی و خروجی محور در چارچوب راهبردهای اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه کشور تاکید کرد.

دکتر قبادی در پایان ضمن تقدیر مجدد از زحمات و خدمات دکتر اکبری رئیس سابق بنیاد دانشنامه نگاری، از همکاران بنیاد خواست در برنامه های آتی او را یاری کنند.

دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ابتدای سخنان خود، ضمن تقدیر از زحمات و خدمات دکتر اکبری در دوران ریاست بر بنیاد دانشنامه نگاری، سیاست پژوهشی وزارت علوم را جلوگیری از همپوشانی فعالیت های نهادهای پژوهشی و تمرکز تخصصی بر موضوعات مورد نیاز کشور اعلام کرد و گفت طرح ادغام بنیاد دانشنامه نگاری از ابتدای دولت یازدهم مدنظر بوده است و مطالعات در این زمینه چندسال طول کشیده است که این امر با توجه به ماهیت فرارشته ای دانشنامه نگاری، امری طبیعی است. دکتر احمدی تصمیم گیری در زمینه ادغام بنیاد در پژوهشگاه را مربوط به ماه های پایانی سال ۱۳۹۵ خواند و تاکید کرد که این امر با لحاظ ضرورت حفظ ماهیت پژوهشی و تداوم فعالیتهای برنامه ریزی شده بنیاد صورت گرفته است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ماهیت دانشنامه نگاری، مشارکت دیگر نهادهای علمی و پژوهشی کشور در فعالیت های بنیاد را خواستار شد و گفت صرف سفارش کار به این نهادها کافی نیست و بنیاد باید محلی برای تبادل افکار و آموخته ها و دانش پژوهشگران رشته و نهادهای مختلف پژوهشی کشور باشد.

وی ویژگی مهم دیگر دانشنامه نگاری را ضرورت توجه به ظرفیت های بین المللی و تولید دانشنامه به زبان های زنده دنیا دانست و توجه به ابزارهای نوین نشر دانش مانند فضای دیجیتال را بسیار مهم خواند و وظیفه پژوهشگاه در تامین فضای لازم برای این هم افزایی را مورد تاکید قرار داد.

وی در پایان با تقدیر مجدد از زحمات دکتر اکبری و همکاران بنیاد دانشنامه نگاری، برای دکتر قبادی در سمت سرپرستی بنیاد آرزوی توفیق کرد.

در انتهای مراسم حکم سرپرستی بنیاد دانشنامه نگاری به طور رسمی توسط دکتر تسلیمی، قائم مقام وزیر به جناب آقای دکتر قبادی اهدا شد و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس دانشگاه پیام نور و مرکز دانشنامه مطالعات بین المللی ورزش و همکاران بنیاد دانشنامه نگاری ضمن قدردانی از زحمات دکتر اکبری، هدایایی را به ایشان تقدیم کردند.













فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :