مدرسه تابستانی با موضوع «تحکیم صلح و نفی خشونت» برگزار شد

۲۸ تیر ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۵۴۶۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۷۱

دومین مدرسه تابستانی با موضوع «تحکیم صلح و نفی خشونت ورزی و افراطی گری در روزهای 24 تا 27 تیرماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این  دوره که به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی و با همکاری کمیسیون حقوق بشر اسلامی اجرا شد، اساتید حوزه های مختلف علوم انسانی به تبیین جایگاه صلح  و راهکارهای تحکیم آن پرداختند.

بر این اساس، دکتر محمد حسن ضیایی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، در اولین جلسه در تاریخ 24 تیرماه به تبیین اهمیت صلح از منظر موازین حقوق بشر پرداخت و ضمن بیان تاریخچه مباحث صلح در قوانین بین المللی و ملی، مثالها و نمونه های متعددی را در سطح جهانی و داخلی در این رابطه مطرح نمود.

در 25 تیرماه، روز دوم این مدرسه، دکتر سید محمد امین قانعی راد عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر پیشین انجمن جامعه شناسی ایران به مسأله صلح از منظر جامعه شناسی پرداخت و نظریه های مختلف اندیشمندان جامعه شناس را در مورد علل بروز خشونت در سطح جامعه و راهکارهای ایجاد صلح با تکیه بر راه حلهای اجتماعی مرور نمود.

در روز سوم این مدرسه، در تاریخ 26 تیرماه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد علی ایازی با طرح مبحث صلح از منظر دین اسلام، به تشریح «آیات صلح در قرآن» پرداخت و ضمن مرور آیات مختلف، به پرسشها و ابهام های متعدد دانشجویان در این رابطه پاسخ گفت. حجت الاسلام ایازی با تقسیم آیات به دو بخش آیات دعوت به دین و آیات جهاد و قتال، تفسیر هر دسته از آیات را با تأکید بر محوریت داشتن صلح  در مباحث اسلامی، تبیین نمود.

در روز 27 تیرماه، روز پایانی این مدرسه، دکتر سید محسن فاطمی فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد  و مدرس این دانشگاه به بحث پیرامون «روانشناسی صلح» پرداخت  و رفتارهای شخصی که به لحاظ علم روانشناسی موجبات تحکیم صلح را فراهم می آورد، با ذکر مثالهای متعدد تبیین نمود. دکتر فاطمی با بیان احادیثی از پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) و همچنین نمونه های رفتاری ایشان، اهمیت این موضوع را از دیدگاه دین یادآور شدند.

در پایان این دوره از مدرسه تابستانی که با استقبال قابل توجه دانشجویان مواجه شد، به حاضران گواهی معتبر از سوی معاونت فرهنگی- اجتماعی ارائه گردید.

















کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :