گزارش نشست تخصصی روز قلم در پژوهشکده ادبیات

۱۴ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۵۳۸۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۹۲
گزارش نشست تخصصی روز قلم در پژوهشکده ادبیات

سه شنبه سیزدهم تیرماه ساعت 14 الی 16:30 در سالن ادب، نشست تخصصی با عنوان «رمان ایرانی در گذر زمان: جریان‌شناسی رمان ایرانی از عامه‌پسند تا نخبه‌گرا (پس از پیروزی انقلاب اسلامی)» با حضور سه تن از داستان‌نویسان مطرح کشور برگزار شد.

نشست با سخنان رئیس پژوهشکده ادبیات، جناب آقای دکتر یوسف محمدنژاد و توضیحات ایشان درباب سلسله نشست‌های تخصصی پژوهشکده آغاز شد. سپس دبیر نشست، خانم دکتر شریف‌نسب درباره پیشینه رمان‌های عامه‌پسند در ایران و ویژگی‌های ساختاری و محتوایی آن‌ها سخن گفت.  در این نشست، که نخستین نشست از این سلسله سخنرانی‌ها بود، خانم مرضیه سبزعلیان و آقایان محمد حسینی و کاوه فولادی‌نسب، به جریان‌شناسی رمان‌های عامه‌پسند و نخبه‌گرا پرداختند.

محمد حسینی (نویسنده آبی‌تر از گناه، یکی از همین روزها ماریا، به دنبال فردوسی و...) به تبیین ویژگی‌های عمومی رمان‌های عامه‌پسند در جهان پرداخت و رعایت تمایلات مردم، همسویی و همگامی با حکومت مرکزی و کلیشه ای بودن را از جمله این ویژگی‌ها دانست.

کاوه فولادی‌نسب (صاحب کتاب‌های مزار در همین حوالی، اندر احوالات یک مدرس، سفر به سرزمین سبز و...) به دسته‌بندی رمان‌های ایرانی از بدو شکل‌گیری تا امروز پرداخت و به اجمال ویژگی‌های صوری و محتوایی رمان‌های هر نسل را تبیین نمود.

مرضیه سبزعلیان در ادامه، درقالب جداولی روشن و گویا، تفاوت‌های رمان‌های عامه و نخبه پسند را در اجزا و عناصر ساختاری و محتوایی نشان داد. سبزعلیان در سخنان خود تلاش کرد نشان دهد گفتگوی دو نوع ادبیِ عامه‌پسند و نخبه‌گرا سبب تقویت بدنه ادبیات در جامعه می‌شود.

در این نشست جمعی از استادان و دانشجویان پژوهشگاه و سایر دانشگاه‌ها و مهمانانی از سراسر کشور حضور داشتند و جلسه با پرسش‌های حضار و پاسخ سخنرانان خاتمه یافت. 








فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :