نشست علمی با عنوان «بررسی و تحلیل کتاب رازوری زنانه» برگزار می شود

۳۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۵۳۵۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۶۷۹

گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی نشست علمی با عنوان «بررسی و تحلیل کتاب رازوری زنانه» (نویسنده: بتی فریدان) با حضور دکتر فاطمه صادقی (پژوهشگرعلوم سیاسی، مترجم کتاب)، دکتر ناهید مؤید حکمت ( رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی، جامعه شناس) و دکتر ژاسنت صلیبی (مدیر گروه پژوهشی بررسی مسائل اجتماعی و روانشناختی ایران، روانشناس) برگزار می کند.

بتی فریدان به طور اتفاقی در دیدار با هم کلاسان خود دریافت که بسیاری از آنان از زندگی خود به عنوان زن در جامعه خشنود نیستند. او با تمرکز بر ناخشنودی زنان خانه دار طبقه متوسط آمریکا و البته به ظاهر خوشبخت، دریافت که اکثر آنان از مشکل رازآلودی رنج می برند که به طور مطلق ریشه های روان شناسانه ندارد و از شرایط آنان در خانه و خانواده ناشی می شود. او با مصاحبه های بیشتری که اکثریت مطلق زنان مصاحبه شونده در آن از نارضایتی فردی در زندگی خانوادگی یاد کرده و تاکید کرده بودند که انجام امور روزمره خانه و خانه داری نه تنها آنها را راضی نمی کند بلکه دایما" در خلوت، آنها را با این سوال مواجه می کند که "آیا همه اش همین است؟" دریافت که ساز و کار اجتماعی آن روز جامعه آمریکا زنان خانه دار را با مشکلی روبرو کرده که به رغم وجود داشتن، نام خاصی ندارد.

رازوری زنانه در چهارده گفتار، بحران هویت زنان خانه دار آمریکایی را مورد موشکافی قرار می دهد و با طرح بحثهایی همچون طرح ماهیت مسئولیت خانگی به گونه ای که جای مسئولیت اجتماعی را بگیرد، زن خوشبخت یعنی زن خانه دار با داشتن چند فرزند قد و نیم قد، نظام آموزشی جنس گرا در دانشگاهها، ساز و کار نظام حاکم، در ساختن ابزار آلات پیچیده تر خانه داری و ... سامان یافته است.

گروه پژوهشی مطالعات زنان سعی دارد در نشست علمی خود به بررسی و نقد علمی این کتاب از حوزه جامعه شناسی و روانشناسی بپردازد.

زمان: دوشنبه 19 تیرماه 1396، ساعت 10 الی 13

محل برگزاری: بزرگراه کردستان، خیابان دکتر صادق آیینه‌وند (64 غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،  سالن حکمت





کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :