خلاصه گزارش نشست علمی صلح کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول خدا (ص)

۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۵۳۱۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۸۴۶


بر اساس برنامه مصوب مرکز اسناد فرهنگی آسیا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) با عنوان «صلح پایدار و جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری»؛ تجلیل از ابتکارات فکری و خدمات عملی شخصیت‌های‌ علمی برجسته، موجب توجه بیشتر نسل جوان حوزه و دانشگاه به نظریات و بازخوانی تألیفات آنان خواهد شد. ضمن آنکه اینگونه نشست‏ها با عنایت به فعالیت‌های گسترده جریان‌های افراطی، تکفیری و تروریستی در جهان اسلام، که برافروختن جنگ مذهبی میان مسلمانان را نشانه رفته‌اند، به اتخاذ مواضعی صحیح و حکیمانه در خصوص برقراری امنیت، صلح پایدار و ترویج فرهنگ وحدت اسلامی یاری می‌رساند از این رو با انتشار کتاب اوّل از مجموعه «تاریخ شفاهی طلایه‌داران وحدت اسلامی» با عنوان «در احوال و اندیشه‌های آیت‌الله علّامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای (ره)» که در چارچوب طرح مصوب مرکز اسناد فرهنگی آسیا با عنوان «صلح پایدار و جهان عاری از خشونت» در حال اجراست، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، برگزاری نشستی علمی جهت تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت‌الله کمره‌ای (ره) را در دستور کار خود قرار داد و با الهام از عنوان کتاب «کلید امن جهان در پرتو پیام رسول خدا (ص)» از تألیفات آیت‌الله کمره‌‌ای، نام نشست مذکور «صلح کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول خدا (ص) نگاهی به زندگی، آراء و اندیشه‌های آیت‌الله علامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای (ره)» نهاده شد.

مرکز اسناد فرهنگی آسیا، به‌منظور انجام امور همایش استاد گرانقدر سرکارخانم دکتر ثریا مکنون به عنوان رئیس جلسه و جناب دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی (مؤلف کتاب) را به‌عنوان دبیر علمی و سرکار خانم افسر الملوک ملکی را به‌عنوان مدیر اجرایی آن تعیین و زمان برگزاری نشست علمی نیز روز یکشنبه 17 اردیبهشت تعیین شد.

همچنین مقرر شد تا پنج برنامه مشخص مرکز اسناد فرهنگی آسیا جهت پربار شدن نشست مذکور دنبال شود:

  1. دعوت از بیت مرحوم آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای (ره)
  2. دعوت به همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با توجه به فعالیت‌های تقریبی حضرت آیت‌الله کمره‌ای (ره)
  3. دعوت به همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن (تهران) با توجه به آنکه حضرت آیت‌الله کمره‌ای اولین کرسی درس تفسیر قرآن را در حوزه علمیه قم تشکیل دادند.
  4. دعوت از شخصیت‌های علمی اثرگذار به عنوان سخنران و مهمان که بحمدلله از این حیث سطح همایش بسیار وزین بود.

 

سخنرانان عبارت بودند از: آیت‌الله حاج شیخ محسن اراکی، دکتر مهدی محقق، دکتر منوچهر صدوقی سها و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره‌ای.

  1. دعوت از خبرنگاران و شبکه‌های تلویزیونی.

بحمدالله‌تعالی تمامی اهداف پنج‌گانه فوق محقق شدند. در شهر قم نیز تبلیغات مناسبی در پاره‌ای از مراکز حوزوی صورت گرفت و شبکه قرآن (سیمای جمهوری اسلامی ایران) ضبط و پوشش تلویزیونی مراسم را بر عهده گرفت. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در عالی‌ترین سطح در نشست حضور یافت. دانشگاه قرآنی استقبال بسیار خوبی از نشست به عمل آورد و علاوه بر سخنرانان ارجمند نشست علمی مذکور، اساتید ارجمند، حضرات آیت‌الله سید‏هادی خسروشاهی، دکتر مهدی گلشنی (عضو شورای انقلاب اسلامی) و حجت‌الاسلام دعایی و حجت‌الاسلام اوحدی در جلسه حضور یافتند. اداره جلسه نیز توسط استاد ارجمند سرکار خانم دکتر مکنون به نحو بسیار مطلوبی صورت پذیرفت.

استقبال از مراسم به‌گونه‌ای بود که در اواسط جلسه ظرفیت سالن سخنرانی کاملاً تکمیل شد. نظم مناسبی در پذیرایی از مهمانان برقرار بود و مطابق برنامه اقلام فرهنگی تهیه‌شده از قبیل کتاب و سی دی ... میان حاضران توزیع شد. و در پایان لوح یادبود پژوهشگاه را جناب آقای دکتر علم الهدی معاون محترم پژوهشگاه به خانواده آیت‌الله کمره‌ای تقدیم نمودند.

خبرگزاری‌های متعددی نیز عهده‌دار پوشش خبری مراسم - در قبل و بعد برگزاری آن شدند از جمله می‌توان به روزنامه اطلاعات؛ خبرگزاری حوزه نیوز؛ خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران؛ خبرگزاری شبستان، خبرگزاری تقریب، خبرگزاری رسانیوز، خبرگزاری قرآن و ... اشاره کرد.

خاطرنشان می‌شود که در 13 اردیبهشت‌ماه نیز هیئتی از سوی آیت‌الله حاج شیخ محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقا کمره‌ای رفتند که دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی به نمایندگی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این دیدار صمیمانه حضور داشت.

در پایان، لازم به ذکر است که ان شاء الله در سال جاری کتاب دوّم از مجموعه «تاریخ شفاهی طلایه‌داران وحدت اسلامی» با عنوان «در احوال و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر (ره) » در چارچوب طرح مصوب مرکز اسناد فرهنگی آسیا با عنوان «صلح پایدار و جهان عاری از خشونت» منتشر خواهد شد که پس از انتشار آن مراسم دیگری در تجلیل از شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر (ره) و خاندان جلیل القدر صدر برگزار خواهد شد.

خلاصه از زندگینامه آیت الله علامه حاج میرزا کمره ای

آیت‌الله علّامه حاج میرزا خلیل کمره‌ای (1317 1405 ه.ق) جامع علوم معقول و منقول و از نسل اوّل شاگردان آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی است. معظم له هم‌دوره و هم مباحث با مرحوم حضرت امام خمینی و از استادان شاخص مرحوم آیت‌الله سید محمود طالقانی بود. ایشان در سال 1371 ه.ق عهده‌دار ریاست بر «مؤتمر عالم اسلامی» (کراچی) شد. در سال 1379 ه.ق در مؤتمر اسلامی بیت‌المقدس حضوری فعال داشت و سپس به نمایندگی از آیت‌الله‌العظمی سیّد حسین بروجردی به قاهره سفر کرد و با فقیه بزرگوار اهل سنت «شیخ محمود شلتوت» دیدار و گفت‌و‌گو کرد. معظم له علاوه بر انجام این‌گونه اقدامات عملی که موارد آن بسیار وسیع است نظریات خود درباره صلح، امنیت و وحدت اسلامی را به‌صورت مکتوب نیز عرضه کرده است.

به‌طورکلی، تألیفات معظم له در چهار محور اصلی «دعوت اسلام» متمرکز است که عبارت‌اند از:

1. مؤسس دعوت: پیامبر اکرم (ص)

2. کتاب دعوت: قرآن مجید.

3. خانه دعوت: کعبه معظمه

4. رهبران دعوت: چهارده معصوم (ع)

ایشان از خلال چنین افق گسترده‌ای به مقوله «دعوت اسلامی»، ابتکارات علمی و نظریات مهمی را درباره صلح و امنیت و وحدت اسلامی مطرح کرد که به‌عنوان نمونه می‌توان به «تدوین منشور امنیت جهان» در پرتو خطبه‌های حجه‌الوداع پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد.


























کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :