گزارشی از نشست آینده نگاری در اجتماع و فرهنگ

۰۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۵۲۶۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۳۸

گروه مطالعات فرا رشته ای پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، نشستی با موضوع آینده نگاری در اجتماع و فرهنگ، برگزار کرد. این نشست روز چهارم بهمن ماه 1395 در سالن حکت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد. سخنرانان نشست مذکور، دکتر مهدی مطهرنیا، مدرس و پژوهشگر آینده پژوهی و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، و دکتر عزیز علیزاده، مدرس و پژوهشگر آینده پژوهی بودند. همچنین دکتر امیر سپنجی، سرپرست گروه مطالعات فرا رشته ای پژوهشگاه نیز دبیری نشست مذکور را برعهده داشت.

پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی کاربردی، در ادامه سلسله نشست هایش پیرامون ابعاد و حوزه های مختلف کاربرد علوم اجتماعی و انسانی، این نشست را برگزار کرد. سخنران اول نشست، دکتر علیزاده بود و در صحبت هایش به تعریف و مفهوم آینده نگاری و بیان نظریه های آینده نگاری پرداخت. وی همچنین به کاربردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آینده پژوهی در جهان و ابعاد و کاربردهای این مقوله اشاره کرد. سخنران دوم این نشست، دکتر مهدی مطهرنیا بود. مطهرنیا با دسته بندی مفاهیمی نظیر آینده نگری، آینده نگاری و آینده پژوهی، به معرفی فنون و شیوه های آینده نگاری پرداخت و با تدقیق مفهوم فرهنگ و اجتماع، ضمن دستمایه قرار دادن موضوع انتخابات آمریکا و ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به تشریح ابعاد و زوایای آینده نگارانه انتخاب وی در حوزه های اجتماعی و سیاسی اشاره کرد.

در بخش پایانی نشست نیز، دبیر جلسه به جمعبندی مباحث ارائه شده پرداخت و در ادامه، سخنرانان پرسش های حاضران در نشست را پاسخ دادند.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :