دکتر قبادی در نشست «صلح، کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول الله»

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۵۱۴۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۵۳
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>آیت الله کمره ای دانشمندی تکرار نشدنی است</strong></p>
دکتر قبادی در نشست «صلح، کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول الله»

آیت الله حاج میرزا خلیل کمره ای از عالمان پرسابقه و منادیان وحدت اسلامی بود که سالیان طولانی در تهران به خدمات دینی اشتغال داشت. او به دلیل گرایش دیرین خود به اتحاد مذاهب اسلامی، با تشکل‌ها و کانون‌های مختلف در جهان اسلام مرتبط بود و در کنگره‌های متعددی با حضور متفکران اسلامی در کشورهای مختلفی از جمله  پاکستان و مصر شرکت نمود.

آیت الله کمره ای به همراه مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی به عنوان نمایندگان آیت الله العظمی بروجردی به مصر رفتند تا از علامه شیخ محمود شلتوت به خاطر صدور فتوای وی در جواز عمل به فقه شیعه تشکر کنند. آیت الله کمره‌ای در سال 1277 در کمره از توابع خمین دیده به جهان گشود و در سال 1363 ه. ش دیده از جهان فرو بست. بیش از 70 جلد کتاب از وی به یادگار مانده است.

به این مناسبت، به همت مرکز اسناد فرهنگی آسیای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری دانشکده علوم و فنون قرآن کریم و مجمع جهانی تقریب مذاهب نشست علمی با عنوان «صلح، کلید امنیت جهان در پرتو پیام رسول الله» (نگاهی به زندگی و آراء و اندیشه های آیت الله علامه حاج میرزا خلیل کمره ای) امروز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه، ضمن خیر مقدم و قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران این نشست، با اشاره به پدیده ها، معانی و مفاهیم درونی آنها گفت: «ما می توانیم هر پدیده‌ای را بخوانیم اما برخی از پدیده ها به دلیل شدت دلالت گری و لایه های عظیم معنایی که در آن است باید مکرراً خوانده شود. آثار علما و دانشمندان از این دسته اند. بر همین اساس در این نشست که با نگاهی به آراء و اندیشه های مرحوم آیت الله کمره‌ای برگزار شده، دور هم جمع شده ایم تا آثار و اندیشه های ایشان دوباره خوانده شود چرا که ایشان از جمله کسانی است که بخاطر فهم و معرفت عمیق خود می تواند برای همه نسل ها سخنان تازه ای داشته باشد.»

رئیس پژوهشگاه با اشاره به اینکه جهان بیرون انسان‌ها براساس جهان درون‌شان ساخته می شود، تأکید کرد مسأله آن است که ببینیم ما چقدر توانسته ایم جهان درونی خود را بسازیم تا بر پایه آن جهان بیرونی خود را بسازیم. به بیان دیگر همانقدر که در درون خود صلح و امنیت را ایجاد کنیم، جهان بیرونی خود را نیز بر اساس آن امن و آرام می‌سازیم. مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز برنامه و منشور خود را ایده «جهان عاری از خشونت» قرار داده و درصدد آن هستیم تا ابعاد دیگری از این صلح و امنیت را در چارچوب فهم فرهنگی بیان کنیم و پرچم صلح و مدارا و دوری از خشونت را در منظر فرهنگی به اهتزاز درآوریم.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :