آغاز به کار کرسی مطهری‌ پژوهی در پژوهشگاه

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۵۱۳۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۸۱۴
آغاز به کار کرسی مطهری‌ پژوهی در پژوهشگاه


به مناسبت بزرگداشت روز استاد و دومین سالگرد درگذشت استاد فقید دکتر صادق آئینه وند،  مراسمی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای، رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام و خانواده استاد آئینه‌وند در پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه ضمن تبریک روز معلم، اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز کارگر، گفت: تقارن روز شهادت استاد فرزانه شهید مطهری معلم بی بدیل انقلاب که به گفته امام (ره) تمام آثار ایشان مفید است، با ایام سالگرد زنده یاد دکتر آئینه وند را به فال نیک می گیریم چرا که هر دو معلم، عاشق اسلام و خدمتگزار فرهنگ ایران و اسلام بودند.

دکتر قبادی ادامه داد: با رایزنی هایی که با بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری داشتیم ایشان موافقت کردند تا کرسی‌های مطهری پژوهی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز به‌کار کند. این کرسی ها در آینده می تواند موضوع زمینه های اقدام در این باره در پژوهشگاه را پی جویی کنیم چرا که پژوهشگاه، محل اندیشمندان و فرهیختگانی است که در عرصه آموزش عالی می توانند به نشر و ترویج اندیشه های شهید مطهری کمک کنند.

دکتر قبادی با تشریح شخصیت شهید مطهری گفت: ایشان نه فقط به عنوان روحانی بلکه به عنوان یک عالم در تمام زمینه های مختلف بودند و به‌طور ویژه در حوزه، مسئله پژوهی و مسئله‌مندسازی پروژه‌های علوم انسانی اهتمام ویژه داشتند و محققی بودند که با اولویت شناسی به بررسی مسائل و مباحث می پرداختند.

رئیس پژوهشگاه به زمینه هایی که پژوهشگاه  می تواند در حوزه مطهری شناسی اقدام کند اشاره کرد و گفت: اکنون با فراهم شدن اجرای طرح کلان ملی علوم انسانی در پژوهشگاه با عنوان «طرح جامع اعتلاء علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» فرصت تاریخی بوجود آمده که در چارچوب این طرح کلان، مطهری شناسی به عنوان یکی از زمینه‌های تحقیق و پژوهش این طرح گنجانده شود. از آنجایی که برای اجرای بهینه طرح طی فراخوانی از همه محققان و مؤسسات پژوهشی کشور دعوت شده تا در این طرح شرکت کنند. تاکنون بیش از 150 پروژه این طرح، تعریف اولیه شده اند و امید است آثار ژرف شهید مطهری جایگاه ویژه ای در این طرح پیدا کند.

همچنین از دیگر زمینه هایی که می توانیم در حوزه مطهری‌شناسی کار کنیم برگزاری مناظره‌ها، نشست‌های تخصصی میزگردها و همایش هایی است که منتج به تولید مقاله و کتاب شود و در فضای رسانه ای قابل انتشار باشد.

دکتر قبادی در پایان ضمن یادآوری دومین سالگرد رحلت دکتر آئینه وند، رئیس فقید پژوهشگاه، درباره شخصیت آن زنده یاد گفت: ایشان از جمله شخصیت های وارسته ای بودند که بدون حرف ایمان می بخشید و ما را به یاد خداوند می انداخت. دکتر آئینه‌وند دارای شخصیتی بود که بیشتر سکوت می کرد و در اطرافیان خود تأثیر عمیقی می گذاشت و فقدان این شخصیت برجسته برای جامعه علوم انسانی بسیار دردناک است.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای، رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام به ایراد سخنانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود به ویژگی های برجسته شهید مطهری اشاره کرد و گفت: صداقت فوق‌العاده و اعتقاد به مبانی و اصول دین از ویژگی های بارز شهید مطهری بود. صداقت ایشان در همه مسائل اجتماعی و سیاسی زبانزد بود و در  بیان این مسائل نیز از قدرت والایی در آزادی بیان برخوردار بود. مطهری تنها کسی است که در مورد آزادی بیان، تفکر و اندیشه به صراحت مطالب خود را بیان می کرد.

رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام اشاره کرد: شهید مطهری با وجود تأکید فراوان بر اسلام اجتماعی، تبحر و مهارت بسیاری در بررسی مسائل مختلف داشتند و در خصوص مباحث مختلف اظهار نظر می کردند. به گونه ای که در دهه 40 در یکی از سینماها فیلمی پخش شد که بسیاری از مسائل اسلام را مورد مناقشه قرار داده بود و شهید مطهری به عنوان حقوقدان آن زمان در مقاله ای به دفاع از اسلام پرداخت و همین امر موجب شد مورد توجه بسیاری قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب گفت: در دهه 40 در یکی از شهرهای ایران با عده ای از علما برای یک سیر مطالعاتی برنامه ریزی انجام دادیم که بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را گسترس دهیم اما امروز این فرهنگ نادیده انگاشته شده است.

هادی خامنه‌ای تأکید کرد: پژوهشگاه می تواند مکان و مرجعی برای ترویج کتاب و کتاب خوانی قرار گیرد و در این زمینه می تواند از آثار شهید مطهری آغاز کند. چرا که آثار مطهری به لحاظ ساده نویسی و قابل فهم بودن بسیار مفید است و می تواند باعث آشنایی افراد با فکر و اندیشه شهید مطهری گردد.

وی در پایان سخنانان خود به شخصیت مرحوم دکتر آئینه وند(ره) اشاره کرد و گفت: او از جمله کسانی بودند که می توان استادی به شمار آورد که جامعیت اخلاق و تعهد را در همه جا به منصه ظهور می‌رساند.












فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :