گزارش جشن مبعث با سخنرانی حجت الاسلام نقویان

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۵۱۱۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۳۲


به همت معاونت فرهنگی- اجتماعی و به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص)  مراسم جشنی در پژوهشگاه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین نقویان با تبریک این عید بزرگ به همه مسلمانان، به ویژه همکاران پژوهشگاه اظهار داشت: خیلی تصور می کنند که مقام پیامبری، مقامی قراردادی و اعتباری است، و متوجه صلاحیتی که برای این مقام نیاز است، نیستند.

وی در ادامه گفت: مقام پیامبری مقامی قابل عزل و نصب نیست که روزی به کسی داده شود و روز دیگری گرفته شود و به دیگری داده شود. در عالم قوانین حقیقی داریم که متفاوت از  قوانین اعتباری است و تغییر پذیر نیست. از آن جمله  اینکه اگر کسی خوب باشد، دیگر نمی توان خوبی را از او گرفت و به صورت اعتباری گفت که از امروز او آدم خوبی نیست. مثلاً انیشتین دانشمند است و هیتلر بیاید و بگوید از امروز او دانشمند نیست. این صفت دانشمندی صفت حقیقی است که نمی توان از او گرفت. اصلاً عزل و نصب پذیر نیست.

حجت الاسلام نقویان تأکید کرد: بعثت مثل نور است که در آن جای شکی وجود ندارد. می شود شما نور را ببینید و شک کنید؟ قرآن می گوید دل او هرگز به او دروغ نگفته و با چشم همه وجودش، بالاتر از علم حضوری آن را دیده است.

وی با برشمردن ویژگی های ایمان، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) مقامی پیدا کرد که شب مبعث، شب رونمایی بود، نه شب دادن حکم. او جایگاهی پیدا کرد که عالم و آدم اگر جمع شوند، نمی توانند این مقام را از او بگیرند. لذا در قرآن تعبیرات عجیبی در مورد پیامبر اسلام (ص)  وجود دارد. ما هم باید کم کم به اندازه تلاش خودمان و ظرفیت وجودی خودمان به ایشان نزدیک شویم.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این سوال که این انسان والا پیامش چیست، تصریح کرد: خداوند گفته برای من نماز بخوانید، ولی آیا این خدا برای خودش دستور به نماز داده است؟ قطعاً اینطور نیست. آیا فقط دستور داده نماز و روزه بگیریم؟ باز هم اینطور نیست. به نظر من مهمترین پیام پیامبر اسلام (ص) برای بشریت این بوده که ای انسان ها اگر کار خوب کردی برای خودت کردی و اگر سر کسی کلاه گذاشتی سر خودت گذاشتی. خیال نکن کلاه سر دیگری گذاشتی. همه دستورات او به گونه ای است که اگر کسی گوش نکرد، به خودش لطمه زده است.

وی تأکید کرد: پیامبر اسلام (ص) آمده که بگوید ای انسان ها عاشق خوبی باشید که خوبی خوب است. لذا در قرآن هشدارهایش اینگونه است که اگر این کار را کردی، آدم بدی می شوی و من آدم بد را دوست ندارم.

 حجت الاسلام نقویان در پایان  اظهار داشت: بزرگترین پیام او رحمت است. حتی  هنگامی که می خواهد هشدار جهنم بدهد، می گوید از رحمان بترس. رحمان مظهر رحمت است. می گوید از رحمت من خجالت بکش و گناه نکن. هنر آن است که انسان به مقام انسانیت احترام بگذارد و به آن مقام برسد و انشاء الله خداوند همه ما  را نسبت به تعالیم آن انسان والا  مومن و عامل قرار دهد.

در انتهای این مراسم  به تعدادی از همکاران پژوهشگاه جوایزی اهدا شد.












کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :