دکتر قبادی: روانشناسی، گرانیگاه ارتباط شاخه‌های مختلف علوم انسانی با هم است

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۵۱۰۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۸۲
دکتر قبادی: روانشناسی، گرانیگاه ارتباط شاخه‌های مختلف علوم انسانی با هم است

روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه، نشست ملی هم‌اندیشی استادان و صاحب‌نظران روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه‌های کشور از سوی گروه روان‌شناسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، طی سخنانی با اشاره به تقارن برگزاری این همایش با بعثت نبی اکرم (ص) گفت: این تقارن خجسته را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم به یمن برکات این بعثت بزرگ و به تعبیر امام خمینی (ره) بزرگترین روز بشریت، بتوانیم در خدمت به اهل فضل و دانش موفق باشیم. وی همچنین با تبریک اعیاد شعبانیه و روز استاد، با ذکر یاد و خاطره شهید مطهری گفت: در مراسم روز استاد در پژوهشگاه که با ایام سالگرد ارتحال دکتر آئینه‌وند رئیس فقید پژوهشگاه مقارن است، در مراسمی از مقام ایشان تجلیل به عمل خواهد آمد.

در ادامه دکتر قبادی ضمن تشکر از زحمات دکتر افروز در گروه روان‌شناسی شورای متون گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم از اهتمام و بذل مساعی شما پاسداری کنیم. ما باید بتوانیم برای نسل آینده و دانشگاهیان از خودمان یادگارها و اثرهایی بر جای بگذاریم یعنی تولید و خروجی علمی معین به صورت معین و برجسته و اثرگذار در قالب کتاب، مجله و  . . . داشته باشیم و گروه‌های شورای متون باید در این راه پیشتاز باشند. اگر ما به این موضوع نپردازیم در آینده نزد مردم سرافکنده خواهیم شد. این یک امر عقلانی و تجربه علمی بشر است و هم اینکه سنت ایرانی و آموزه اسلامی به شمار می‌رود. در سنت اسلامی هم آمده است: «کل علم لیس فی القرطاس ضاع» یعنی هر دانشی مکتوب نشود، ضایع می‌شود. وی همچنین با یادآوری اینکه مجله «پژوهشنامه انتقادی» در سال 95 برنده جشنواره فارابی شد، از استادان روان‌شناسی کشور خواست در انتشار مقالات با کیفیت در این فصلنامه شرکت بیشتری داشته باشند. رئیس پژوهشگاه با تأکید بر اهمیت رشته روان‌شناسی در کاربردی سازی علوم انسانی کشور گفت:  گروه روانشناسی گرانیگاه ارتباط شاخه‌های مختلف علوم انسانی با یکدیگر است. تا جایی که حتی نقد ادبی هم بدون شناخت روان‌شناسی ممکن نیست. روان‌شناسی به تمام رشته‌ها مرتبط است و از نظر کاربردی هم اهمیت فوق‌العاده دارد بویژه در حوزه نهاد خانواده اهمیت آن دوچندان است و ارزش دارد در آن سرمایه‌گذاری کنیم.
بر همین اساس و با توجه به اینکه طبق برنامه توسعه، پژوهشگاه باید به شبکه نخبگانی علوم انسانی سراسر کشور تبدیل شود و به لطف الهی شورای متون هم که بیش از 21 سال سابقه دارد زمینه ساز همین شبکه نخبگانی است، این نشست می‌تواند نمونه عینی همگانی از شبکه نخبگانی تلقی شود و از این جهت برای ما موضوعیت چند جانبه دارد که بیشتر حمایت و خدمت کنیم. ما هم کوشش می‌کنیم با تأسی از آموزه‌های قرآن کریم، توکل به خدا و نرم‌خویی؛ به دنبال جهانی عاری از خشونت باشیم و ان شاءالله بتوانیم هم به عنوان شخصیت حقیقی و هم به عنوان نمود و مظهری از شبکه نخبگانی علوم انسانی کشور، در خدمت کلیه استادان و پژوهشگران علوم انسانی کشور به ویژه متخصصان روان‌شناسی و مشاوره باشیم.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/31/45951.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :