دکتر قبادی: مدخلی بر تأسیس شبکه فراملی علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۵۱۰۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۳۵۷
دکتر قبادی: مدخلی بر تأسیس شبکه فراملی علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی

اولین روز از همایش «ضرورت گفتگو در علوم انسانی جهانی سازی علوم انسانی - اجتماعی»، با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران عرصه علوم انسانی  امروز 6 اردیبهشت  در سالن حکمت پژوهشگاه برگزار شد. دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه این همایش، سخنانی درباره ضرورت و اهمیت شکل گیری شبکه فراملی علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارائه کرد که مشروح سخنان ایشان در زیر آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

بسیار خوشحالم که در جمع شما دانشمندان، فرهیختگان و صاحب‌نظران رشته‌های گوناگون علوم انسانی از کشورهای مختلف هستم. تشکر می‌کنم از انجمن جامعه‌شناسی ایران و از کوششش‌های ارزشمند رئیس محترم انجمن جناب آقای دکتر سراج‌زاده و همکاران گرامی ایشان در برپایی این نشست علمی بین الملی.

اگرچه ممکن‌است که دانشمندان محترم از کشورهای مختلف، قبلاً هم به ایران آمده باشند. ولی جادارد به این نکته عنایت داشته باشند که در چه سرزمینی وارد شده‌اند.

 این سرزمینی که شما امروز مهمان آن هستید، بیش از هفت هزار سال سابقه تمدنی دارد. نه تنها شاهد یک تاریخ انباشته در این سرزمین هستیم بلکه این مرز و بوم همیشه یک فرهنگ زاینده و بالنده داشته است. پایه و مایه مهم این فرهنگ که موجب طراوت و تازگی آن در جهان معاصر هم هست اسطوره های این سرزمین اند. اگر منطقه آسیای غربی و خاور میانه و حتی اطراف آن، آن سوی دریای مدیترانه و بخشی از آفریقا و تاریخ مصر و تاریخ فینقیان و بخش های دیگری از غرب آسیا را مطالعه بفرمائید، متوجه می‌شوید، مردمانی مثل فینقیها، مصری‌ها حتی سوری‌ها و دیگران با پذیرش دین مبین اسلام،اسطوره‌های خود را نیز کنار گذاشتند. اما ایرانیان با تکیه بر سیالیت فرهنگ‌ساز اسطوره های خودشان هم مظاهر تمدنی و فرهنگی ایران را حفظ کردند و هم با روح حقیقت جوی مداوم ایرانی از حقایق الهی و وحیانی اسلام استقبال کردند.

امروز ما مفتخریم که به تمام جهانیان اعلام کنیم که ایران هم اسلامی و هم ایرانی است. یعنی به صورت هم افزا این پشتوانه فرهنگی و تمدنی در این سرزمین پر طراوت و بالنده و زاینده است. به چنین سرزمینی خوش آمدید و خیر مقدم عرض می‌کنم به شما.

 خوشبختانه امروز از طرفی مقارن با بعثت پیامبر گرامی اسلام است و موجب خوشحالی  مضاعف است که در چنین روزهایی در ایران هستید.

خداوند کریم، پیامبر ما را اینگونه معرفی می‌کند که می‌تواند الهام بخش دانشمندان علوم انسانی دنیا باشد. « فَبمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْب لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ »  اگر ما بخواهیم شبکه دقیق معرفتی مهربانانه را در عرصه علوم انسانی تعریف کنیم، اینجا این سخن نغز خداوند برای ما رهنمون خوبی است. الهامی که از این کلام سترگ الهی می‌توانیم داشته باشیم، این است که در حقیقت تشکیل شبکه نخبگانی علوم انسانی مستلزم گذشت،لطافت و نرم خویی است. و دقیقاً می‌فرماید به این دلیل تو سر سلسله شبکه فرهیختگانی علوم انسانی و به طور کلی معرفت بشری می‌توانی بشوی که خداوند تو را نرم خو آفرید. خداوندی که در باره خودش می فرماید: « سَبَقَت رَحمتُهُ غَضَبَه». خداوند توانا، خودش را بیش از هر چیز اهل رحمت و مهربان معرفی می‌کند. بنابراین بخواهیم آسیب‌ها و تهدید‌‌های یک شبکه نخبگانی را بشناسیم(ما که رشته‌هایمان علوم انسانی است وظیفه بیشتری داریم) می‌فرماید که آسیب اصلی در تخریب شبکه های انسانی، عدم گذشت و به کارگیری خشونت است.« وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْب لَانْفَضُّوا مِن حولک». خوشبختانه شما در سرزمینی هستید که رئیس جمهور آن اعلام می‌کند ما با تأسی از قرآن در پی استوارسازی "جهان عاری از خشونت" هستیم. ما هم به عنوان پژوهشگاه علوم انسانی و بخشی از این دولت آغوشمان را بر روی مهربانی‌های شما، معرفت آموزی‌های شما همیشه گسترده داشته‌ایم و خواهیم‌داشت.

یکبار دیگر از حضور همه شما ابراز مسرت می‌کنم. تشکر می‌کنم از اقدام ارزشمند و ماندگار انجمن جامعه شناسی، همه استادان بزرگواری که از دانشگاه‌های گوناگون و مراکز تحقیقاتی متعدد ستون‌های این انجمن را تشکیل می‌دهند. و انصافاً انجمن جامعه شناسی ایران از موفق‌ترین انجمن‌ها بوده وهست. جا دارد در اینجا از جناب آقای دکتر قانعی راد هم تشکر کنم که در طول سالیان گذشته این سنگ بنای استوار را فداکارانه بنا نهادند. خدانگهدار.

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :