دکتر بروجردی در مراسم معارفه اش به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: باید اسناد و آثار مکتوب حفظ شوند

۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۵۰۵۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۱۴
دکتر بروجردی در مراسم معارفه اش به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: باید اسناد و آثار مکتوب حفظ شوند


مراسم معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد


مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با حضور چهره های سیاسی و اهالی فرهنگ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم تودیع و معارفه سیدرضا صالحی‌امیری و اشرف بروجردی روسای قدیم و جدید کتابخانه ملی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور چهره‌هایی چون محمد نهاوندیان، علاءالدین بروجردی، حسام‌الدین آشنا، احمد مسجد جامعی، نجفقلی حبیبی، علیرضا تابش، شهیندخت مولاوردی، حجت الاسلام والمسلمین محمود دعایی و بسیاری دیگر از چهره‌های فرهنگی و سیاسی کشور برگزار شد، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران با اشاره به فعالیت‌های صالحی‌امیری آن را ادامه‌دار دانست و افزود: افزایش مجموعه‌های کتابخانه ملی، تشکیل شورای راهبردی و سطح رفاهی همکاران به واسطه فعالیت‌های وی است.
او گفت: در دوره صالحی امیری آنچه تحقق یافت این بود که سازمان جایگاهی پیدا کرد که قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست و کمتر صاحب‌نظری را می‌توان یافت که به کتابخانه ملی نیامده باشد.
   
امیرخانی اضافه کرد: پیش از عید صالحی امیری به بنده پیامی دادند که مجموعه ۱۲۰۰ نسخه خطی در نیویورک از سوی یک ایرانی ارمنی مسیحی که علاقمند است، این مجموعه را به ایران بفروشد در حالی که در ایالات متحده مشتری خوبی دارد؛ اما علاقه‌مند است در ایران عرضه شود. من هم پیگیری کردم و آقای صالحی هم گفتند هرکمکی از دست من براید انجام می‌دهم. امیدوارم کمکی بشود تا این مجموعه را منتقل کنیم و با توجه به بودجه امیدواریم با نگاه دولتمردان این مسئله اجرایی شود.

خانم بروجردی مادر سمن‌های ایران است

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه محموعه کتابخانه شیخ عباس قمی دست نخورده باقی مانده است، اظهار کرد: با کمک دولت بخشی از کارهای خریداری این مجموعه انجام شده و امیدواریم در همین دولت این مجموعه رونمایی شود.
در ادامه برنامه حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور هم با بیان اینکه کتابخانه ملی یکی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ما است، بیان کرد: این که یک ملت کتابخانه ای تشکیل می‌دهد و هویت خود را با تشکیل کتابخانه معرفی کند، اهمیت داشته است.
او با اشاره به اینکه بزرگانی در این کتابخانه تلاش کردند و تلاش‌های پس از انقلاب بسیار ارزشمند بوده است، افزود: شناخته‌شده‌ترین رئیس کتابخانه ملی ما از وزارت ارشاد به کتابخانه ملی آمد اما متاسفانه در این جلسه حضور ندارد اما همه ما قدر زحمات او را می‌دانیم. روزی وزیر فرهنگی رئیس کتابخانه ملی شد و روزی رئیس کتابخانه ملی، وزیر فرهنگ این کشور شد.
آشنا عنوان کرد: کتابخانه ملی در دوران صالحی امیری دو امر را تجربه کرد؛ اول تبدیل شدن به موسسه فرهنگی جدی و واقعی، همانگونه که در اساسنامه آمده و دوم توجه این سازمان به مسئله اسناد ملی و دسترسی آزاد به اطلاعات بود. دسترسی آزاد به اطلاعات بدون داشتن یک سازمان توانا و کارآمد و شجاع ممکن نبود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: امروز با رئیس دیگری مواجه هستیم. به خانم بروجردی خوش آمد می‌گویم. او اسلام‌پژوه جدی در مسائل اجتماعی است و اولین مدیرکل امور اجتماعی زنان در وزارت کشور بود.
او در ادامه خاطرنشان کرد: من خانم بروجردی را مادر سمن‌های ایرانی می‌دانم؛ کسی که بیشترین تلاش را کرد که سازمان‌های مردم نهاد شکل گیرد و امروز از ثمرات این تلاش‌ها، بهره‌مند هستیم.

وظیفه اخلاقی دیدم که در شورای شهر بمانم

زهرا شجاعی نیز در سخنانی درباره انتصاب اشرف بروجردی، به عنوان رئیس کتابخانه ملی بیان کرد: کتابخانه ملی در هر کشوری کتابخانه مادر است. بنابراین شایسته است که یک مادر رئیس کتابخانه ملی باشد.
احمدمسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه‌ای از کتاب و اهمیت کتابخانه در کشور، گفت: از من می‌پرسند کتابخانه ملی که تا این حد خوب و ارزشمند است، چرا مسئولیتش را نپذیرفتی. باید توضیح دهم من توفیق نداشتم؛ در حالی که همه شرایط آمدن برایم فراهم بود، روز دوشنبه استعفا کردم و طبق قانون روز پس از استعفا و طبق ‌آیین‌نامه سه شنبه باید بررسی و پذیرفته می‌شد اما آن را به تاخیر انداختند.
او ادامه داد: قانون می‌گوید پس از استعفا باید اولین دستور جلسه شورا بررسی استعفا باشد اما به تعویق افتاد و پنجشنبه حادثه تلخ پلاسکو رخ‌ داد که مهمترین واقعه شهری بود که طی این سال‌ها رخ داده است. به محل حادثه رفته و دیدم هیچکس نیست. از همان‌جا با استاندار و آقای جهانگیری تماس گرفتم. عمق فاجعه به قدری بود که مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و روسای قوا هم پیام دادند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حال در این شرایط فکر کنید نماینده تهران می‌خواهد عرصه را ترک کند اما وظیفه اخلاقی دیدم بمانم؛ چرا که شرایط عوض شده بود و باید برای دفاع از شهروندان تهران می‌ماندم.
مسجد جامعی با بیان اینکه من در خدمت خانم دکتر بروجردی هستم گفت: رئیس جمهور برای اولین‌بار در عرصه نهادهای مردمی گروهی را قرارداد و گزارش‌دهی را باب کرد.
او با تاکید بر اینکه کتابخانه ملی بسیار ارزشمند است و شخصیتهای بزرگی چون ایرج افشار، پوری سلطانی، کامران فانی، عبدالله انوار و مرحوم عزیز طباطبایی در آن حضور داشتند، عنوان کرد: جای تقدیر دارد که با تاسیس اندیشگاه توسط اقای صالحی امیری، به نام‌های مهجور پرداخته شد و آنها معرفی شدند و ظرفیت معنوی اینجا را نشان داد و اعتبارات را افزایش بخشید.

آنچه در توان داشتیم برای تعالی سازمان گذاشتیم

در ادامه برنامه سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه در این سه سال انجام شده است، زحمات همه همکاران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود و سعی کردم تلاش آنها پاس بدارم.
او به ایجاد شوراهای مختلف از جمله شورای راهبردی اشاره و آن را محصول حمایت‌های دولت دانست و بیان کرد: خدا را شاکرم که فضا ایجاد شد تا امروز امنیت فکری، قلم و بیان را شاهد باشیم و بزرگان ما در حوزه فرهنگ و ادب احساس کرامت داشته باشند. فضایی که موجب شد هنرمندان و اصحاب کتاب و علم و دانش، با نظام آشتی کنند، این سرمایه بزرگی در ادامه راه برای ما است.
وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی اذعان کرد: آنچه امروز احساس می‌کنم این است که طی سه سال فعالیت و مسئولیتم، آنچه را که در توان داشتیم برای تعالی سازمان گذاشتیم و هیچ منتی بر کسی نداریم.
صالحی امیری به انتخاب اشرف بروجردی برای تصدی ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: او فردی است که می‌تواند به تعالی سازمان کمک کند.

حکومت وظیفه‌اش جانشینی اهل فرهنگ نیست

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه این نشست را مصداق بساطین علما می‌دانم، گفت: انس با کتاب مایه آرامش روحی است. حکومت در باب فرهنگ وظیفه‌اش جانشینی اهل فرهنگ نیست؛ بلکه وظیفه‌اش ایجاد شرایط تولید و خلاقیت برای اهل فرهنگ است. اینکه در سه سال اهل فرهنگ فکر کنند که این شرایط مهیا شده، باعث رفع خستگی برای دولتمردان است.
او ادامه داد: کتابخانه و مرکز اسناد ملی نقش خطیری در حوزه فرهنگی کشور دارد و ما خوشحالیم که در سه سال اخیر در همین مسیر حرکت کرد. کتابخانه ملی و مرکز اسناد باید این امکان را فراهم کند که حافظه ملی در اختیار حرکت رو به رشد جامعه قرار گیرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: وظیفه مرکز اسناد تنها نگهداری اسناد نیست؛ بلکه وظیفه دارد که شرایطی را برای محققان فراهم کند که به موقع کار کنند و درس بیاموزند تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. ما به مطالعه در زمینه تاریخ معاصر نیازمندیم. آفات افراطی‌گری را قبل و بعد از انقلاب دیدیم و چشیدیم. اینکه این خاطرات تبدیل به آموزه شود و به نسل جدید نتیجه حرف‌های نسنجیده و تقلیل آرمان‌های عالی را نشان دهد، جزو وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.
نهاوندیان خاطرنشان کرد: وظیفه حاکمیت عادل این است که زمینه انتخاب درست را فراهم کند؛ نه اینکه جایگزین یا تحمیل‌کننده انتخاب باشد. مردم هم وقتی احساس کنند که امکان انتخاب آزادنه را دارند، آگاهانه انتخاب می‌کنند. اعتدال با علم رشد می‌کند. خاستگاه افراطی‌گری جهل و خاستگاه اعتدال علم و آگاهی است.
او با بیان اینکه کتابخانه ملی یکی از مراکزی است که می‌تواند در جهت آگاهی‌بخشی موثر باشد، افزود: اگر می‌خواهیم به اعتدال کمک کنیم، آگاهی را افزایش دهیم. انتخاب‌ها و نتایج آن را بای مردم روشن کنیم.
نهاوندیان با اشاره به دیپلماسی فرهنگی در دوره سه ساله مدیریت صالحی امیری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: فرهنگ بالنده ایران باید در دیپلماسی فعال فرهنگی در تعامل با دیگر ملل قرار گیرد و به واسطه آن، چهره‌ واقعی ایران و اسلام را به دیگر ملل معرفی کنیم. جهان باید ببیند و بداند که ملت مسلمان ایران به همان اندازه که از حملات تروریستی در ترکیه و عراق ناراحت می‌شود، از بمبگذاری در کلیسایی در مصر نیز غمگین می‌شود.
رئیس دفتر رئیس جمهور به تلاش‌های صالحی امیری در دوره سه ساله مدیریتش اشاره و اضافه کرد: رشد منابع و 2 و نیم برابر شدن بودجه از جمله فعالیت‌های صالحی امیری در این مدت بود، اما شاید اطلاع‌رسانی در این رابطه کامل صورت نگرفت. امیدواریم که در دوره مدیریت جدید این موضوع پیگیری شود.

باید اسناد و آثار مکتوب حفظ شوند

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در خاتمه مراسم به رسالت کتابخانه ملی اشاره و عنوان کرد: در سند چشم‌انداز توسعه که توسط رهبری ابلاغ شد دو اصل توسعه‌یافتگی و هویت انقلاب مد نظر است.
او ادامه داد: بخشی از هویت انقلاب در فرهنگ مکتوب ما است تا از این طریق نسل آینده راه را بهتر طی کند. اگر این زمینه برای اهل دانش فراهم شود که با تعامل و تفاهم و درک متقابل بر مبنای عقلانیت می‌تواند راهگشای خوبی برای ما باشد تا به آنجا برسیم که با اصلاح رویکردهایمان جایگاه برتری بیابیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: هویت انقلاب اسلامی در اسناد و آثار مکتوب متجلی است و این آثار باید حفظ شوند.
بروجردی در پایان گفت: کسانی که وارد این عرصه می‌شوند جز با عشق و محبت امکان ندارد که این مجموعه را محافظت کنند.
منبع: سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :