نشست مشترک مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۴۸۵۴ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۶۸
نشست مشترک مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد


دکتر قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه جمعی از مدیران این سازمان، امروز شنبه ۳۰ بهمن با دکتر قبادی رییس پژوهشگاه و سایر مدیران دیدار و گفتگو کرد. در ابتدای این دیدار، دکتر قبادی با تأکید بر ضرورت یکپارچگی و وحدت رویه نهادهای علمی و فرهنگی مشور در فضای بین المللی، آمادگی پژوهشگاه را برای مشارکت در پیشبرد اهداف فرهنگی دیپلماتیک کشور اعلام کرد.
در ادامه، دکتر سلیمانی با تأیید ضرورت انسجام در فعالیتهای بین المللی فرهنگی کشور، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شکل گیری دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی_ بین المللی، از وزارت علوم درخواست شد که دانشگاه ها و مراکز علمی کشور با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های خاص هر کدام، در هسته های مختلف این حرکت بین المللی مشارکت داشته باشند که بر همین اساس، پژوهشگاه به عنوان یکی از نهادهای محوری در گفتگوهای فرهنگی با جهان عرب انتخاب شده است.
دکتر ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی نیز با اعلام اینکه نشست وزیران فرهنگ کشورهای آسیایی سال آینده در ایران برگزار خواهد شد، گزارشی از فعالیتهای متنوع سازمان در زمینه گسترش فضای گفتگو و همکاری میان فرهنگی با کشورهای مختلف ارائه کرد. وی با یادآوری اینکه در صورتی که میزبانی این گفتگوها از سوی نهادهای علمی و پژوهشی انجام گیرد با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد، پیشنهاد کرد: پژوهشگاه با توجه به حضور مرکز اسناد فرهنگی آسیا، برگزاری مجمع آسیایی گفتگوهای فرهنگی را بر عهده گیرد و دبیرخانه گفتگوهای آسیایی در این پژوهشگاه تأسیس شود.
پس از آن، دکتر دکتر رخشنده رییس مرکز بین المللی توسعه همکاری های علمی- دانشگاهی سازمان با اشاره به سیاست جذب دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه های کشور، ظرفیت های پژوهشگاه در رشته های خاص را مورد تاکید قرار داد و از این نهاد علمی خواست در این زمینه مشارکت کند. وی با اعلام اینکه بر آن هستیم تا سال آینده اجلاس رییسان دانشگاه های کشورهای عضو اکو را در کشور برگزار کنیم، گفت: به منظور ارتقای ارتباطات علمی کشور، طرحی در دست بررسی داریم که بر اساس آن، پژوهشگران غیرایرانی می توانند با معرفی این سازمان، در دوره های کوتاه مدت یک ماهه، در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور حضور یابند و با پژوهشگران ایرانی به انجام فعالیتهای مشترک مشغول باشند.
همچنین دکتر عمید مدیر گروه مطالعات آسیا و اقیانوسیه، از تشکیل شورای سیاستگزاری گفتگوهای آسیایی در این سازمان خبر داد و از پژوهشگاه خواست با معرفی نماینده، در ارتقای سطح فعالیت های صورت گرفته در این شورا مشارکت کند.

دکتر قبادی، رییس پژوهشگاه در ادامه این جلسه با تمجید از فعالیت ها و رویکرد نوین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که با هدف گسترش فضای گفتگوهای فرهنگی و با همکاری نزدیک مراکز علمی و دانشگاهی انتخاب شده است، این رویکرد را یک رویکرد کاربردی و مؤثر خواند و تاکید کرد: در این مسیر، مهم ترین سرمایه کشور، مراکز علمی و شخصیت های فرهیخته فعال در علوم انسانی است که پژوهشگاه را به جرأت می توان نهادی محوری دانست که سابقه تاریخی و تمدنی آن، نشان از وجود زیرساختهای کافی برای همکاری در این عرصه دارد. اما نکته مهم آن است که مشخص شود حیطه اختیارات و وظایف هر نهاد و سهم هر طرف از این فعالیتها چیست؟
دکتر محمدرحیم ربانی زاده معاون اداری، مالی و منابع و رییس کارگروه همکاری های علمی با دانشگاه ها و مراکز علمی لبنان در پژوهشگاه علوم انسانی نیز با ارائه گزارشی از بازدیدی که از دانشگاه ها و مراکز علمی لبنان صورت گرفته است، توصیه کرد: سیاست های علمی بین المللی به جای تمرکز بر جذب دانشجویان غیر ایرانی، بر گسترش فعالیتهای مشترک علمی و پژوهشی و برگزاری دوره های مشترک آموزشی برنامه ریزی شود.

دکتر تنکابنی رییس مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز با تاکید بر اینکه فعالیت های این مرکز بر مبنای ارائه پاسخی میان فرهنگی برای مسائل خاص و مشخص فرهنگ های آسیایی جهت گیری شده است، "پرهیز از خشونت" و "صلح و دوستی میان فرهنگ ها" را مفاهیمی دانست که مرکز به دنبال تحقق آن است و گسترش فرهنگ دوستی و صلح را مهمترین هدف راهبردی این مرکز در چارچوب برنامه پنج ساله آن دانست.
پس از آن، دکتر اشرف بروجردی، معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه با تأکید بر ماندگاری و تاثیر درازمدت فعالیت های فرهنگی، از عدم انسجام و برنامه ریزی بلندمدت در زمینه سیاستگزاری های فرهنگی انتقاد کرد و از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواست شاخصه های فعالیتهای فرهنگی در عرصه بین المللی را تعیین و اولویت بندی کند تا نهادهای دیگری که در این عرصه وارد می شوند بتوانند بر اساس این شاخص ها هدف گذاری کنند و تمام این فعالیتها در یک چارچوب مشخص صورت پذیرد.
معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با تصدیق ضرورت گسترش گفتگوها در حوزه های مختلف مانند گفتگوی ادیان و فرهنگ های قاره ای، نقش سازمان را تمهید زمینه ها و امکانات لازم برای گفتگوها دانست و تأکید کرد که انجام گفتگوها در سطح نخبگانی دانشگاهی میسر است و در این زمینه، سازمانهایی مانند پژوهشگاه نقش موثری را بر عهده دارند.
در پایان، توافق شد شورای سیاستگزاری گفتگوهای آسیایی در پژوهشگاه تشکیل شود و نمایندگانی از دو طرف، زمینه های اجرایی شدن نتایج گفتگوها و همکاری سازمانی را مورد بررسی قرار دهند و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44749.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44753.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44754.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44755.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44756.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44757.JPG


فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :